piaff och passage på islandshäst

Sv: piaff och passage på islandshäst

Varför det var så roligt? Varför jag skrattade?
Jo, för att mina åsikter om rätt och fel inte styrs av vad som krävs vid tävlingar. verkligen inte.

Därför skrattade jag. Förstår du nu vad jag menar, eller ska jag utveckla det?

/tottenham

:bow: Tack, nu skrev du något som jag själv tänkte. Fast sen blev jag för vek i hjärtetrakten, nåväl det är inte likt mig så det skall inte hända igen. :D

Har någon här hört talas om piafftrav?
Nej, jag kunde väl tro det! :smirk:
Men piafftölt verkar många vara överrens om att det finns. varför? i tölt ingår ju skjutkraft men inte i piaff hur går det ihop?

dock finns piaff som går mot fyrtakt, vilket dock inte räknas som rätt. en piaff är tvåtaktig.

att man sedan kan samla hästen från tölt till en tvåtaktig piaff, det är också en helt annan sak, (har inte sett det själv men det finns ju dem här på forumet som verkligen har lyckats) då är det ju inget snack om att det är piaff.

Jag förstår.
Du menar att är hästen avspänd är det rätt?

Ja, och den ska symbolisera en piaff som inte är en piaff.
Fast det missade jag ser jag, får skylla på att jag var trött.

"Gå in under rubriken "Mina hästar" och klicka sedan på Korall"

Jo, han är ett bra exempel fast dock är inte bilden perfekt (om det nu finns perfekta bilder på hästar i piaff...)
Tex är Koralls överlinje är något kort, men det är ett av dem problem som Katrin har med den hästen.

det är den islandshästen jag sett gå i piaff både med Katrin i sadeln och med Bent Branderup i sadeln.
Bent berättade för mig att då Katrin klarade riddaprovet så var Korall den islandshäst som kommit längt inom detta i världen som han visste om. MEN han är enbart riden som tregångare och inom AR så det är svårt att jämföra sin islandshäst med honom. han är bara utbildad inom AR.
Bent berättade även att det fanns elever till honom med islandshäst som kommit längre än Korall vad det gäller att skola tölten.

Fast - nu ska vi inte gå ifrån diskussionen och snacka enskilda hästar.

em76!

det är inte så lätt att hästen bara ska vara avspänd. sökningen ska fungera och vinklingen av bäckenet är oxå viktigt.

eftersom vi alla vet hur svårt det är med övergångar mellan olika gångarter (att få dem smidiga och avspända) så kan man ju tänka sig hur svårt det blir från tölt till piaff.
jag säger dock inte att det inte går.

Diskussionen på denna tråd tycker jag visar på att vi mycket sällan rider våra islandshästar i piaff eller passage. Att det råder viss begreppsförvirring bör väl visa på att islandshästryttare inte har så stora ambitioner heller att piaffera e.d.
I en väl riden piaff används endast bärkraft, det syns på att bakbenen är väl inskjutna under hästens mage och alltså bär upp hästen. Piaff är den mest samlande rörelsen näst före levad, som är det mest samlande som finns (har jag fått lära mej iallafall, kortfattat).
Men är vi inte flera som ibland har sett våra häst styla i hagen i piaff, passage och annat? Och hur välskolat ska det räknas? Bevisar det någonting?

knasan skrev:
Men är vi inte flera som ibland har sett våra häst styla i hagen i piaff, passage och annat? Och hur välskolat ska det räknas? Bevisar det någonting?
Det bevisar att dom har kul :D ;)

Sv: Här är en hemsida

Men det koral gör är allt annat än en trevlig avspänd piaff, Ingen underlinje och en riktigt dålig överlinje, vinklat bäcken förvisso men tyvärr orkar den inte lyfta ryggen.
Såg sen att den ´bara är 7 år, inte så konstigt att den inte kan, det kräver många års träning.

Från hemsidan: "Han har alltså aldrig tränats i traditionell islandshästridning. Det gör att han inte får den stress och de spänningar som många andra islandshästar får när man pressar dem lite."

Någon som har kommentar på detta?

Beror nog en del på ryttaren och hästens mognad att hästen blir stressad, inte vilken ridstil man förespråkar.

AnnaochHvida skrev:
Från hemsidan: "Han har alltså aldrig tränats i traditionell islandshästridning. Det gör att han inte får den stress och de spänningar som många andra islandshästar får när man pressar dem lite."

Någon som har kommentar på detta?

Det var en diskussion om detta i våras. Överlinjen är viktigast i AR, det är svårt att tölta med en bra överlinje. Jag kan inte tala för någon, men det behövs en viss spänning i hästen vid tölt o flygande pass.

Jag har ridit för Katrin ett antal gånger och hon förklarade vad hon menade med ovanstående uttal. Det byggde på hennes tidigare erfarenhet av islandshästar som hon har tränat och har på träning.

Det går utmärkt att fråga henne själv på hennes hemsida.

"Men det koral gör är allt annat än en trevlig avspänd piaff"

grundar du det på bilder eller har du sett honom i verkligheten?

/tottenham

Jag lovar att han kan göra en riktig fin piaff. Med rygg, mage, vinklat bäcken och avslappning. Oj vad fin han är då!

Sen är det som med alla, det är inte alltid det stämmer alla gånger. De foton som är på hemsidan är gamla och visar inte den nivå han ligger på nu, vilket är lite synd.

Tror du skulle gilla att vara med Katrin i manegen och studera det hon och Koral gör. Det handlar om att plocka isär och analysera minsta beståndsdel. (Han har mkt intressanta bakben.)

Var nere i malmö förra helgen men kommer snart ner igen. Kanske ska passa på att göra ett besök om du är ledig och hemma? :)

OK! Nu har det mest diskuterats Koralls piaff men vad tycker ni då om piaffbilden på Sara Silfverberg i senaste islandshästen?

Kommentarer!

Ifall man kan inhandla en sån sits på postorder så vill jag beställa! :bump:

OA

Liknande trådar

Dressyr Sandra Sysojeva har lagt ut denna film på insta, där hon rider med halsring och utan sporrar i piaff och passage. Hoppas fler...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: Rosett
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
222
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama