Piaff o Passage

N

Nyrelski

En fråga från en okunnig fälttävlansryttare :D

Min häst har väldigt elastisk och taktmässig trav och gör passage väldigt lätt (när hon är avslappnad :smirk: )
Men om jag vill lära henne piaff, utgår man från passagen då och samlar mer eller från skritt och sen till piaff?
Brukar hästar som har lätt för passage ha lika lätt för piaff eller krävs det mer för det?

Har ni tips på hur jag ska göra för att läre henne? Det är en väldigt bestämd dam med mycket temperament så jag kan inte pressa henne för mycket, då slår det slint...
Jag får prova lite och går det inte är det nog bara att acceptera.

Nu ska jag ju inte rida det på tävling men det är alltid kul att kunna göra ;)

Sv: Piaff o Passage

Piaff är oftast lättast att lära hästen från skritt.
Jag brukar alltid tömköra i början.
Då är det mycket lättare att se att det blir rätt.

Skritta och samla, övergå till ett par travsteg och sedan tillbaka till samlad skritt. När du ser att hjälperna fungerar och att travstegen verkligen kommer bakifrån så gör du färre och färre steg. Hästarna brukar trampa ett par steg då och då är det bara och berömma i massor.

Då är det mycket lättare att se att det blir rätt.

Övergång passage => piaff är inte så lätt...

Vissa hästar har lättare för passage än piaff och andra tvärt om.

Sv: Piaff o Passage

En häst som har lätt för att sväva, kan ha svårare att trampa.
Mina vill gärna skjuta på för mkt, men om man lyckas så kan man få en Piaff med schwung.
Inte en som bara står o lyfter på benen.

antar att din häst är lite het?
Skulle rida halt- trav-halt osv men inte iväg i en stor trav.
Bara ett par-tre steg.
använd sätet o förhåll/lätta i vart steg, så bromsas den "naturligt"

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat