Phil & Ted sport syskonbarn

Plussat

Trådstartare
Är det någon som har en sådan vagn, skulle ni rekommendera den?
Bor ej i stan utan ute på vischan ;) så undrar om den funkar med att ta en promenad utanför den klassiska vägen ;) alltså på åkrar, traktorvägar & nån kort sväng på en skogsstig?

Sv: Phil & Ted sport syskonbarn

Kommer inte ihåg vilken modell vi har, men skulle kunna vara Sport. Problemet tycker jag är att vår inte är fjädrad. Så även om den har stora och bra (luftfyllda) hjul blir det väldigt skumpigt på ojämn väg. Inget direkt problem för äldre barn kanske, men känns inte så bra med bebis, tycker jag. När det är gropigt fastnar gärna framhjulet 'åt fel håll' i hålen så att det blir stopp, men funkar ok om man låser framhjulet.

En annan orsak till att jag inte gillar den så mycket som bebisvagn är att barnet är framåtvänt, så att man får sämre synkontakt. Det slutade med att vi även köpte en begagnad gammal Emmaljunga med skönt gung i. Går fram som en pansarvagn utan att man behöver oroa sig för att barnet ska studsa ur... Men är förstås ingen syskonvagn och mycket större ihopfälld. Svårt att hitta den perfekta vagnen!

Vad det gäller själva syskonfunktionen så har vi hittills bara provat att ha bebisen liggande med syskonet sittande framför. Himla smidigt att den inte blir större än en vanlig vagn (även hopfälld). De flesta brukar inte ens märka att det är en dubbeldäckare ;) Det kan vara lite lurigt att tråckla in en viftande bebis eftersom den är ganska smal, men inget större problem. Nackdelen är som sagt att bebisen ligger 'åt fel håll'.

Är det någon som har en sådan vagn, skulle ni rekommendera den?
Bor ej i stan utan ute på vischan ;) så undrar om den funkar med att ta en promenad utanför den klassiska vägen ;) alltså på åkrar, traktorvägar & nån kort sväng på en skogsstig?

Vi har en Phil & Ted Sport och även om vi gillar den mycket så kan vi ju inte direkt påstå att den är i sitt rätta element off road... Det går ju absolut (vi har testat nämnd terräng ovan + stranden) men det finns säkerligen mer lämpliga syskonvagnar för detta ändamål! Ihopfälld i bilen, inne i stan och i affärer så är den däremot kalasbra!

Vidare gillar vi funktionerna med den och att den är just smal (vi var annars inne på en där barnen sitter bredvid varandra). Vi hade en mjuklift till den som vi aldrig använde och ganska snart lärde man sig snitsen med att stoppa in bebisen i "bebisfacket".

Som komplement till våra vagnar har vi bärsjal och ergonomisk sele, rekommenderas när man har två knoddar (i alla möjliga och omöjliga situationer)!

Har en Phil & Ted Explorer, det är en nyare version av Sport typ. Har prövat ett par olika syskonvagnar innan men inte blivit nöjd, men nöjda är vi absolut med den här! Men såklart finns plus och minus.

+
Tar väldigt liten plats ihopfälld och LÄTT att lyfta i och ur bil
Tar även liten plats uppfälld ;) vilket är underbart smidigt när man är i stan, har den parkerad i hallen, ska igenom trånga passager osv.
Lättmanövrerad!

-
Det är en trehjuling vilket innebär att den inte är lika stabil som en vagn med fyra hjul, den är mer lättvält. Det har inte hänt men man får vara på sin vakt om man t.ex. promenerar med kopplad hund och hunden rycker iväg...
Den har en viss tendens att dra åt olika håll om terrängen är ojämn. Blir bättre om hjulet är låst (men då blir den såklart mer tungstyrd).
Dåliga möjligheter för två barn att sova samtidigt i den. Enda möjligheten till liggläge är ju för ett mindre barn med storasyskonet sittandes "ovanpå", fungerade dock fint för oss tills lillebror blev typ ett år. Nu (16 mån) sover han sittandes de gånger han sover i vagnen ;)

Innan har jag haft en Emmaljunga syskonvagn, fantastiskt slittålig pansarvagn, går som tåget rätt fram MEN så hopplöst otymplig på stan och även dryg på promenader om de inte bara går rätt fram ;) Tuuuung att vända och svänga... Sen hade jag en Babytravel Dublin ett kort tag, den var väl ok men jag tyckte den var småbökig att fälla och otymplig i bilen. Plus att jag vid det laget var döless på syskonvagnar på bredden och då föll valet på den smidiga Explorern :)

Direkt fjädrad är den ju inte, men jag tycker inte den är stötig. Bättre än Babytraveln, sämre än Emmaljungan men de har ju oslagbart gung ;) Vi bor också på landet BTW.

Helt suverän för oss! Då hade vi en liten bebis som sov jämt, så det var inga problem att ha henne sovandes under storebror. Hon sov nog där tills hon var kring halvåret och började sitta i syskonsitsen under.

Vi har lastat vagnen full med barn, packning och barncyklar på toppen av det hela och gått iväg på utflykter. Jag har aldrig märkt att den är svårkörd eller ha tendens att välta. Däremot får man låsa framhjulet när man kör över färister.

Jag kunde inte hitta någon annan vagn som gav mer fördelar än vad den gjorde.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 286
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 970
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar