Pga klagomål!

M

Mariika

...Om att det är lite segt här, så får jag väl ta och starta en ny tråd! ;)

Frågor

Varför har du valt att inte vara tävligsryttare?
Brukar du rida lektioner?
Vilken utbildningsnivå tror du att du ligger på?
Hur började du rida?

Mina svar
Varför har du valt att inte vara tävligsryttare? Har inte valt det, råkar bara ha en unghäst för tillfället :p

Brukar du rida lektioner? haft uppehåll, men ska ta upp det igen i januari

Vilken utbildningsnivå tror du att du ligger på? LB dress/LC hopp, tror jag, var länge sen jag tävlade :o

Hur började du rida? Ponnyridning på en marknad, efter att ha ställt mig längst bak i kön gång efter gång och ridit tills alla minga pengar tog slut, frågade helt enkelt ägarna ifall jag inte ville komma ut till dem och rida istället :banana: och så började det...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pga klagomål!

...Om att det är lite segt här, så får jag väl ta och starta en ny tråd! ;)

Frågor

Varför har du valt att inte vara tävligsryttare? Det är inget val, har inte råd, helt enkelt.
Brukar du rida lektioner? Ja, när tid/pengar finns. Både dressyr och hoppning.
Vilken utbildningsnivå tror du att du ligger på? LB hopp, dressyren LA med lite "högre" rörelser.
Hur började du rida?[/B Min mamma var med om att starta en ridskola så när jag blev ett år såg hon till att jag fick börja på ridlektioner. Så jag "åkte" häst en lektion i veckan tills jag blev stor nog att rida själv...
 
Sv: Pga klagomål!

Varför har du valt att inte vara tävligsryttare?

Vad då valt??? Jag vet MÅNGA tävlingsryttare, som ser sig som fritidsryttare och sysslar med tävlingsridning för att det är roligt.

Jag är främst fritidsryttare, för att jag har en äldre häst, som var tänkt att användas främst till promenadridning och ev. avel. Men tack vare att hon är så pigg och fräsch som hon är, har jag tränat upp henne till den härliga häst hon är idag, genom Akademisk Ridkonst och har deltagit i seriedressyrtävling inom KM och kommer kanske vara med på fler.

Brukar du rida lektioner?

Självklart

Vilken utbildningsnivå tror du att du ligger på?

Svårt att säga. LA-MSV drygt... inom dressyr och "Lätt Ö" inom hoppning, eftersom jag inte får hoppa. Jag har dock tävlat 1.00-hoppning och tränat 1.20

Hur började du rida?

Handikappgymnastik, via ridning 1974 och sedan var jag hästbiten.
 
Sv: Pga klagomål!

Varför har du valt att inte vara tävligsryttare?
Tävlar lite klubb då och då, det räcker gott för mig då jag inte har tävlingsambitioner att vara ute varje helg och tävla, dyrt också, lägger hellre dom pengarna på något vettigt till hästen

Brukar du rida lektioner?
1 gång varje vecka i dressyrspecial både med lektionshäst och min egna

Vilken utbildningsnivå tror du att du ligger på?
eeh... säga de, LA/MSV i dressyren i vissa grejjer, svårt att säga. Tävlat upp till 0,90 i hoppning med min egna, aldrig tävlat ridskolehäst i hoppning

Hur började du rida?
Följde med min syster till ridskolan, då började jag själv och sen har det rullat på
 
Sv: Pga klagomål!

Varför har du valt att inte vara tävligsryttare?
Dels gillar jag inte hur det döms (dressyren då) och sen är jag inget tävligsryttare helt enkelt. Jag gillar inte när det måste vara så himla allvarligt.

Brukar du rida lektioner?
Ja, dels för spider84 1 gång/månad ca och sen nångång då och då rider jag för Mnementh

Vilken utbildningsnivå tror du att du ligger på?
Ingen anning. Jag tror jag skulle klara mig runt en LA godkänt i dressyren, och en LC/LB i hoppningen. Men svårt att säga då jag inte har en anning om vad som ingår i de olika dreyssyrprogramen ;)

Hur började du rida?
Minns inte :o Började på ridskola som 5 åring i varje fall ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Pga klagomål!

Varför har du valt att inte vara tävligsryttare?
Är inte så intresserad av att mäta min ridning med andras. Men visst kan det vara kul med en tävling ibland :)

Brukar du rida lektioner?
Ja...dock inte regelbundet. Brukar bli en lektion varannan - var femte vecka sådär.

Vilken utbildningsnivå tror du att du ligger på?
Vet inte riktigt. LA dressyr kanske? Tycker inte det säger så mycket egentligen...alla är bra på en del saker och sämre på andra.
Mina starkaste sidor i hästvärlden är att jag oftast kan läsa av en häst snabbt, hur den funkar och dess personlighet. Sen är jag bra på att rida "svåra" hästar, åker inte av i första taget och är inte så rädd.
Svaga sidan är väl hoppning...tycker det är rätt kul, men är pga bristande övning inte så bra på det :p

Hur började du rida?
Har älskat hästar så länge jag kan minnas, det var ingen tvekan om att jag ville börja på ridskola vid sju års ålder!
 
Sv: Pga klagomål!

Mariika;6590406 [B skrev:
Varför har du valt att inte vara tävligsryttare?[/B]
Brukar du rida lektioner?
Vilken utbildningsnivå tror du att du ligger på?
Hur började du rida?

Jag är ingen tävlingsmänniska och har aldrig varit det.
Jag rider lektion varannan vecka.
Utbildningsnovå? LA-Msv dressyr. Hoppar gör jag inte längre.

Jag började rida 1964. sedan jag förälskat mej i en ardenner under familjens semester i Jämtland :D

Immer
 
Sv: Pga klagomål!

1. Är inte så intresserad av att tävla, har ingen lämplig häst, dåliga träningsmöjligheter osv. Det ena leder till det andra.
2. Ja, en gång i veckan på ridskola.
3. Ingen aning...inte alltför avancerad :P Hade bl.a ett uppehåll som nog tog ner mig en bra bit...
4. Kommer inte ihåg riktigt, men jag antar att jag tjatade på mina föräldrar, fick i alla fall börja på ridskolan när jag var 6-7 år.
 
Sv: Pga klagomål!

Varför har du valt att inte vara tävligsryttare?

Vad då valt??? Jag vet MÅNGA tävlingsryttare, som ser sig som fritidsryttare och sysslar med tävlingsridning för att det är roligt.


Mja, menade inte riktigt med min fråga att dra ett sträck mellan tävlingsryttarna och fritidsryttarna :smirk: menade mer varför det kommit sig att vissa trivs bättre med att "vara hemma" och inte flänga runt var och varannan helg på olika tävlingbanor och dyl. Typ så ;)
 
Sv: Pga klagomål!

Varför har du valt att inte vara tävligsryttare?
Har ponny men är över 18... Kärleken till hästen är bra mkt större än viljan att tävla, släpper aldrig min prins :love:


Brukar du rida lektioner?
Har precis bytt stall och inte hunnit hitta en ny tränare, men det är på G. Innan red jag lektioner lite sporadiskt, ska börja på allvar nu när jag fått upp pållens kondis och han börjar orka lite mer... Kändes meningslöst att rida lektion innan han fick en schysst grund att arbeta ifrån...

Vilken utbildningsnivå tror du att du ligger på?
Inte den blekaste. Har tävlat upp till ca 1 m hoppning men i dressyren, iiiiiiiiingen aning:p


Hur började du rida?
Hade börjat i en ny klass och kände mig lite utanför då 2 tjejer frågade mig om jag inte ville följa med ut till stallet? hade alltid älskat hästar och "åkt" häst i några år ute hos mina kusiner, men det här var första gången på ridskola... Sen dess är jag fast! (och det var väl en 9 år sedan haha...) synd bara att ingen av alla de jag började rida med fortsatte, antar att de insåg att killar o festar ibland var roligare än att mocka hästskit :P men älskar man hästar så gör man, även om alla andra tycker man är galen!:rofl:
 
Sv: Pga klagomål!

Varför har du valt att inte vara tävligsryttare?
*Inga nerver.
*Vill kunna träna i min egen takt utan att ha press på mig.
*Vill kunna träna moment och rörelser i den ordning det passar mig och hästen, inte bara för att de ingår i ett program jag ska rida.
*Dyrt, tidskrävande och bökigt.

Brukar du rida lektioner?
Ja.

Vilken utbildningsnivå tror du att du ligger på?
Ju längre jag håller på, desto mer känner jag mig som en nybörjare.
Vet inte vilken nivå motsvarande tävlingsprogrammen jag ligger på, men jag rider skolor i skritt och trav, typ.:D Filar gärna mycket och länge på form, sits och känsla.

Hur började du rida?
Vet inte riktigt. Som jag minns det läste jag en Frida-bok när jag var 7, och är sedan dess helt besatt av hästar!:o Började rida på ridskola i samma veva.
 
Sv: Pga klagomål!

...Om att det är lite segt här, så får jag väl ta och starta en ny tråd! ;)

Frågor

Varför har du valt att inte vara tävligsryttare?Jag blir så nervös, vågar inte helt enkelt :cry:

Brukar du rida lektioner? Ja, när tid/pengar finns. dressyr.

Vilken utbildningsnivå tror du att du ligger på? LB dressyr.

Hur började du rida?[/B Jag tjatade mig till att börja på ridskola när jag var sju, sen har det rullat på!
 
Sv: Pga klagomål!

Varför har du valt att inte vara tävligsryttare?
Jag är ingen tävlingsmänniska helt enkelt. :)

Brukar du rida lektioner?
Ja, privat, men har blivit ett uppehåll nu, ska börja igen om någon månad.

Vilken utbildningsnivå tror du att du ligger på?
Jag eller hästen? eller bägge? För tillfället ligger vi nog ganska så lågt :angel: Det känns som att jag också gör det, ävenom jag vet hur jag ska göra så blir det fel :p det är nog alla månader barbacka som satt sina spår. Jobbar på att få upp hästen i en godkänd form just nu och vilja framåt. Hoppnigen, som det har varit ett lååångt uppehåll med har vi också börjat med lite smått och hinderhöjden ligger på 50-70 cm och hästen är d-ponny.

Hur började du rida?
På mormors shetlandsponnyer när jag var 4 kanske..
 
Sv: Pga klagomål!

1:Varför har du valt att inte vara tävligsryttare?

-När jag var yngre så fanns det helt enkelt ingen ekonomist möjlighet till det. Plus att jag hade extremt höga krav på mig själv så det var liksom ingenting som jag kände för. Sedan har det ofta fallit sig att jag har hållt på med hästar som inte lämpar sig för tävlingsbanan. Men jag tror ändå att det har med intresse att göra. Hade jag verkligen velat tävlat så hade jag nog gjort det nu.Fast man vet ju aldrig i framtiden...

Brukar du rida lektioner?

Ja. ca 1ggr/ mån, då jag tränar för en islandshästtränare som är suverän på att hjälpa mig och min pålle. ( som är en travare):p

Vilken utbildningsnivå tror du att du ligger på?

Oj, jag har verkligen ingen aning! Vet inte vad som ingår i dressyr programmen. men jag tycker ändå att jag är duktigt på dressyren. Nu jobbar jag främst med att korrigera formen på min kille. Höftskada som gör att han jobbar snett.
Hoppning:eek: Var hur länge sedan som helst jag hoppade. Tyckte det var roligt när jag var yngre, men har inte blivit mkt nu på sista tiden. Min kille tycker att det är jobbigt att hoppa. och inget jag vill pressa honom på. jag har hoppat 1m

Hur började du rida?

När jag var hos grannen och såg deras arabiskafullblod. Hon tittade på mig med sina stora ögon och jag tänkte henne måste jag få vara med. jag fick rida mot att jag mockade. Var 9 år och hade hittat en själsfrände.
Efter ett halvår fick jag börja på ridskola.:banana:
Men det var jobbigt då jag hade så höga krav på mig själv. Grät varje gång jag åkte dit, men vägrade att sluta ridalektion. Bytte ridskola till en mkt mindre och det blev lättare. Har ridit enda sedan dess. Men som många andra ungdomar som inte har fått en egen häst av sina föräldrar så har jag verkligen fått kämpat och När jag var 17 år köpte jag min första häst för egna ihop jobbade pengar:)
 
Sv: Pga klagomål!

Varför har du valt att inte vara tävligsryttare?Scenskräck
Brukar du rida lektioner?Inte längre
Vilken utbildningsnivå tror du att du ligger på?Tillräckligt för att klara mig
Hur började du rida?Hängde med kompis till stallet.
 
Sv: Pga klagomål!

Frågor

Varför har du valt att inte vara tävligsryttare?
Jag är ingen tävlingsmänniska.. dessutom har jag en hästras som inte blir rättvist bedömd på tävlingar, så det känns inte som nån vidare idé.

Brukar du rida lektioner?
Japp, två gånger varannan vecka

Vilken utbildningsnivå tror du att du ligger på?
Dressyr stadig MSV, tränar piaffer, passager och seriebyten (går väl bara halvbra just nu :))
I hoppning.. med min förra häst 1 m-1.10m. Med nuvarande häst är jag glad om vi krälar över 40 cm utan att slå ihjäl oss :D

Hur började du rida?
Följde med storasyster
 
Sv: Pga klagomål!

Varför har du valt att inte vara tävligsryttare?
Har inte blivit så bara. Det viktigaste för mig är att jag och hästen trivs och har roligt. Men det behöver inte utesluta tävling. Men än har det dock inte blivit några, men kanske i framtiden.

Brukar du rida lektioner?
Inte just nu, men ska försöka rida för instruktör 1 gång i veckan snart.

Vilken utbildningsnivå tror du att du ligger på?
LA dressyr och LD hopp ungefär.

Hur började du rida?
På ridskola.
 
Sv: Pga klagomål!

Frågor

Varför har du valt att inte vara tävligsryttare? Håller inte på med ridsport så tävlar därför inte i det. Har varit med på några klubbtävlingar några gånger. Orkar inte lägga ner så mkt arbete på
att rida lite klasser som egentligen är rätt tråkigt. Tycker inte ridsporten är så mkt tävling. Man mot man alltså. Mest bara på tid eller vem som red bäst program. Trav och galopp är mycket roligare.
Jag får mer ut av trav helt enkelt.
Brukar du rida lektioner? Nix, aldrig.
Vilken utbildningsnivå tror du att du ligger på? Ingen aning
Hur började du rida? Började på ridskola.
 
Sv: Pga klagomål!

Varför har du valt att inte vara tävligsryttare?
Brukar du rida lektioner?
Vilken utbildningsnivå tror du att du ligger på?
Hur började du rida?

- Jag trivs bäst att "göra som jag vill" skrutta runt i skogen, träna dressyr på grusvägen mm istället för att rida runt i ridhus och nöta, nöta och nöta dressyr/hoppning.
- Jag red lektioner på ridskola från det att jag var 6 år till 14 år, sen tog jag upp lektionsridningen när barnen var 6 år och ville börja. När dom då var 10 år så lades ridskolan ner och hästarna såldes och vi köpte en av dom och nu hopptränar vi 2 gånger/år, det är allt.
- Utbildningsnivån kan jag inte klassa, men vi gör galoppombyte, öppna, sluta i två gångarter, skänkelvikning, fram-bakdelsvändning, hoppar 1,10. Jag gör lite av varje lite AR-träning, kör lite med sulky, distansritt, hoppar, "vanlig" dressyr och western. (western mest för att hästen är westerntränad och jag gick några westernlektioner).
- Jag började att rida för att min kompis gjorde det.

//me
 
Sv: Pga klagomål!

Varför har du valt att inte vara tävligsryttare?
För att min häst vill inte vara tävlingshäst. Jag skulle gärna tävla någon CR eller så, men jag anpassar mig efter hästen för tillfället.

Brukar du rida lektioner?
Inte med min häst men ridskola en gång i veckan.

Vilken utbildningsnivå tror du att du ligger på?
Öhum.. Vad gäller ridning har jag precis börjat med hästens riktiga form och arbeta bakifrån. Och typ skänkelvikning, öppna, böjda spår, halvhalter och lite basic sådär. Har inte ridit lektion "på riktigt" utan bara på ridskola, hemma rider jag bara ut och så läser jag massor om allt som gäller ridning. Bo Tibblins bok har lärt mig mkt :)

Är glad amatör som lär sig mer för varje gång jag rider :)

Hur började du rida?
Först ponnyridning :love: Jag kommer ihåg känslan ännu, att bara få sitta på en häst liksom :d
På "ridlekis", promenera runt på en liten shettis i 20 minuter typ ;)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 836
Senast: Linda_A
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 187
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
735
Senast: ridelev
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp