PG-skor på islänning?

D

diny

Håller på med ett islandssto som stått konvalicent och det är snart dags för skoning. Fundera på att föreslå någon skoning som ger lite svikt. På travsidan har jag oftast använt PG-skor på skadedrabbade hästar. Används de alls på islandshästar?

10160007.jpg

Sv: PG-skor på islänning?

Travsidan är ju duktiga (och mera innovativa) på det här med beslag och skoning. Kolla med din vet/ hovis och försök få en andra åsikt av någon som känner hästen och vet dess problem - för visst kan det vara en lösning.

Kom dock i håg att skoning är EN lösning, en konvalescent behöver också målmedveten och korrekt uppträning i rätt takt utifrån den skada och status hästen har vid igångsättning.

Har haft flappskor på min några perioder. Inte heller kanske ett "klassiskt" beslag på islandshäst men fungerade strålande där och då. Den gången hovslagarens idé.

Hon har kommit långt redan och ska få hjälp av bla kiropraktor. Vad jag har förstått så var hon i princip utdömd (trots att veterinärerna inte kunde säga vad som exakt var fel) förut. Jag skulle bara pyssla med henne för att hon var lite rund *fniss* och hon gillar att göra saker.

Sedan har det gått åt rätt håll och har kunnat börja rida henne. Vilken typ av sula använde du under tåskon? Hade du det på alla fyra?

Hade bara flapp fram, för att hästen gärna trampade av sig skorna + att det är bra för att få hovarna att växa. Sen är det ju lite snällt mot knän och kotor - men det var en bonus i sammanhanget.
Hade typ sånna här som presenteras under "flapp":
http://user.tninet.se/~seu245f/Beslag.html

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 260
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar