Petit Brabancon

Ravishing

Trådstartare
Jag har fastnat för Petit Brabancon, som ni säkert förstår. Men vad är det för hund egentligen? Sällskapshundar antar jag, men passar de att träna lydnad och ex. agility med? De verkar helt underbara, pigga och glada varelser med mycket egen personlighet.

Någon som har eller känner en som kanske vill upplysa mig?

Är den skällig?

Sv: Petit Brabancon

Vi har ett flertal sådana på brukshundklubben... Samtliga sysslar med agility, några med lydnad (den ena vet jag har sin LP1:a) och så ställs de ut flitigt :) Det är folk som jag träffar mycket nere på klubben, de är aktiva med sina hundar och alla verkar pigga och glada, de få gånger jag hört dem skälla så är det inte mycket till skall :p

Härligt att höra! Då kanske det kan vara något för mig om något år eller två :) Är det någon som vet om de är friska hundar? Har fått den känslan, men man vet ju aldrig :p.

Jag vill också ha en petit brabancon. Har tittat på rasen i flera år nu. De är sjukt söta!

Har två träningskompisar med sådana, båda tränar och tävlar agility, den ena tävlar även lydnad med sin. Jag håller på och bearbetar dem för att de ska testa viltspår :D

Tycker de är urmysiga och har dem gärna omkring mig :love:

Har två träningskompisar med sådana, båda tränar och tävlar agility, den ena tävlar även lydnad med sin. Jag håller på och bearbetar dem för att de ska testa viltspår :D

Tycker de är urmysiga och har dem gärna omkring mig :love:

Kan ju vara samma hundar jag skrev om ;)

Jag har fastnat för Petit Brabancon, som ni säkert förstår. Men vad är det för hund egentligen? Sällskapshundar antar jag, men passar de att träna lydnad och ex. agility med? De verkar helt underbara, pigga och glada varelser med mycket egen personlighet.

Är den skällig?

Vi har en på jobbet (hunddagis) och han är hur underbar som helst! Hans inställning till livet är ungefär att ALLT ÄR ROLIGT, ALLT ÄR BRA! Ska ständigt leka och pussas..
Dock har han redan vid 1 års ålder artros och har fått sina höfter graderade till E.. Men eftersom han är såpass lätt så lider han inte så mycket av det (än iaf.. peppar peppar).
Men underbar i psyket som sagt. Vet inte hur pass utbrett det är med höftledsfel, om det bara är han som haft otur.
Han skäller endel.. men det är mest när han försöker peppa igång de andra till lek.. ;)

Men ja, man blir onekligen sugen på att skaffa en! :love::love:

Är den skällig?

Jag känner en uppfödare som haft rasen sedan -83 och förr om åren åkte vi mkt på utställningar ihop så jag har träffat endel PB och griffoner (är ju samma ras).

Jag tycker de är trevliga. De är lättlärda och alltid med på allt och lydnad och agility är ju inga problem enligt vad vi sett i tråden... Pigga, vakna, glada har alla jag träffat varit. Tillgivna familjehundar som alltid vill vara med. Helst sitta i knät, alltid ;)
Bjäbbiga - definitionsfråga. Inte värre än andra småhundar tycker jag.

Inte för att jag ska ha valp än på ett par år, men det skadar ju inte att börja kolla i god tid ;). Vilken kennel har hon? du kan ju pm:a om du inte vill skriva ut här.

Verkar vara superhärliga hundar! Ska ta mig iväg och kolla lite sen...prata med lite uppfödare och höra om de tror rasen passar mig :)

har en griffon brux och en griffon belge. underbara hundar och världens bästa ras (självklart). planerar min första kull i sommar, vilket förhoppningsvis ger mig en liten brabancon att utöka flocken med :)
det som bör kontrolleras är patella och en ögonlysning, förekommer en del katarakt i rasen.
aktivitetsmässigt så orkar de det du orkar (och lite till ;) ) men får inte nippran av att vara inomhus större delen av tiden de veckor det är -35 ute... skälligheten finns där om du tillåter det, träningssak. de har ett mjukt skall, tack och lov :D
har du frågor och funderingar får du gärna höra av dig!

Hej! Lånar tråden och funderar hur det är med jaktlust? Svåra att träna att ha lösa? Funkar de bra med andra djur, som katter och kaniner? Förstår såklart att det är individuellt och en träningssak, men överlag? Läste att deras korta nos inte ska vara nåt bekymmer. Det blir inte jobbigt för dem på sommaren när det är väldigt varmt?

ang jaktlust så gillar min lilla att jaga löv och så, skulle antagligen jaga levande varelser också om hon fick. jag upplever dock det inte som något större problem, inkallningen fungerar och jag ser oftast potentiella "byten" långt innan hon gör det, och kan koppla henne eller på annat sätt hindra jakt utan bekymmer (vi har överhuvudtaget inte tränat något sånthär, utan det har bara vuxit fram över tiden.). håller sig dessutom inom en radie på 5-10 meter från mig, och försvinner väldigt sällan på egna äventyr. äldre damen är fullständigt ointresserad av saker som rör sig, lullar bara på i sin egen lilla värld :)

ang andra djur. jag har innekatt som umgås med hundarna när han vill, tanten ignorerar honom totalt medan den yngre försöker få honom att leka :) andra katter bryr ingen av dem sig om. båda skäller på vissa andra hundar, till största delen mitt fel eftersom jag inte tränat på det. "min" uppfödares hundar är mycket bättre på den biten :)

kort nos i dessa raser ÄR inget bekymmer, de spenderar gladeligen timmar i varmaste solfläcken, medan man själv känner att man håller på att dö av värmeslag, och de följer glatt med på det mesta oberoende av temperaturen (ok, vid -15 och under brukar mina vägra :D ). de snarkar en hel del när de sover, men under vanliga aktiviteter som tex promenad låter de ingenting förrän de börjar nosa på något riktigt intressant.

En kompis har en sådan, en border collie och en lagotto.
Man hinner inte sätta sig innan man har lille pb i knät och håller på att bli ihjälpussad....
När han ledsnar så sitter plötsligt bordern i knät....hon pussas hon också.
Lagotton har inte visat samma intresse.

En riktig clown den där lille, alltid glad.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 644
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 243
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 936
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 639
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka