N

Norrberge

I lätt klass får man ju inta ha stångbett, men man får det i t.ex femgången.
Räknas ett pessoabett till stångbett så det är tillåtet att använda det i femgången? Ska prova rida på pessoa idag och se om det funkar bättre, det är därför jag undrar.

Tack på förhand,

Sv: Pessoa

I lätt klass får man ju inta ha stångbett, men man får det i t.ex femgången.
Räknas ett pessoabett till stångbett så det är tillåtet att använda det i femgången? Ska prova rida på pessoa idag och se om det funkar bättre, det är därför jag undrar.

Tack på förhand,

En fundering bara; varför ska du rida på ett pessoa? vad är problemed med hästen? :)

i lättklass får du aldrig rida på något annat än vanliga två och tredelade tränsbett. i alla andra klasser som inte är lätt klass får du rida på alla godkända bett. tänk bara på att du inte får ha tygeln i nedersta ringen på pessoat pga att hävet blir för stort annars.

En fundering bara; varför ska du rida på ett pessoa? vad är problemed med hästen? :)

Det är egentligen inget problem. Jag tkr det är kul att prova annat bara.
Men tanken var att, eftersom hon troligtvis går bättre med pessoa (går i form bättre och lättare) så sätter hon musklerna rätt, och när väl musklerna har kommit borde hon gå lättare med sitt vanliga tränsbett. Det var en tanke som slog mej! :)

i lättklass får du aldrig rida på något annat än vanliga två och tredelade tränsbett. i alla andra klasser som inte är lätt klass får du rida på alla godkända bett. tänk bara på att du inte får ha tygeln i nedersta ringen på pessoat pga att hävet blir för stort annars.

Jo, i lätt klass visste jag. :)

Att man inte får ha i nedersta ringen tkr jag är konstigt. Jag läste på sifs hemsida att stången inte får vara längre än 7 cm, å det är ju inte pessoat, så då borde man få ha i nedersta ringen. :confused:
Men, jag missade säkert något och du har nog rätt,

tack för hjälpen. Har nog blivit lite klokare nu. :D

De där stämmer inte ;)
I lättklass får man ha alla bett som är avsedda för ridning, dock inte stångbett eller bett me hävstänger.
Men du får alltså tävl lättklass på även raka bett mfl.

Men tanken var att, eftersom hon troligtvis går bättre med pessoa (går i form bättre och lättare) QUOTE]
¨

Det är ju bara det att hästar med pessoa går i en falsk form, lägger sig på bogarna osv. det har ju sån hävstångseffekt och det är ju inte så skönt så därför krullar hellre hästen ihop nacken, och därmed går falsk och inga bakben följer med

Men tanken var att, eftersom hon troligtvis går bättre med pessoa (går i form bättre och lättare) QUOTE]
¨

Det är ju bara det att hästar med pessoa går i en falsk form, lägger sig på bogarna osv. det har ju sån hävstångseffekt och det är ju inte så skönt så därför krullar hellre hästen ihop nacken, och därmed går falsk och inga bakben följer med

Vad precis det jag tänkte på, därför jag frågade varför hon skulle ha ett pessoa :D Det funkar ju om hästen redan bär sig bra och går i form "av sig själv", men annars ger det en falsk form precis som du säger

Varför måste man ha problem för att rida på något annat än vanligt bett?

Jag rider alltid Saga på pessoa av den enkla anledningen att jag ska slippa bråka med henne om varenda liten sak. Det är väl kanske ett problem men pessoa är ju ändå inte jättestarkt och det är jättemånga som rider på isl. gag utan att folk reagerar märkbart.

/Jenny

Jag rider alltid Saga på pessoa av den enkla anledningen att jag ska slippa bråka med henne om varenda liten sak. Det är väl kanske ett problem men pessoa är ju ändå inte jättestarkt och det är jättemånga som rider på isl. gag utan att folk reagerar märkbart.

/Jenny

Ja, eftersom det har mer hävstång än andra bett vad jag fått förklarat för mig i alla fall. Har aldrig testat detta bettet själv. En häst borde gå att rida utan denna hävstångsverkan tycker jag. Har dock problem med Gauti gällande bett själv men då säger alla att jag inte ska prova pessoa. Han hänger sig i handen, blir stark, lägger tungan över, eller biter sig fast, nåt tips? :D

De där stämmer inte ;)
I lättklass får man ha alla bett som är avsedda för ridning, dock inte stångbett eller bett me hävstänger.
Men du får alltså tävl lättklass på även raka bett mfl.

sorry.. jag menade det.. vanliga tränsbett.. tänkte fel bara...
angående längden på pessoa betten o nedersta ringen.. man mäter bettet från toppen dvs i den översta lilla ringen därför blir hävet för långt!

/Jenny

Jättemånga som rider på vadförnågot? Isländskt gag?!? Har jag aldrig hört talas om....

Det är egentligen inget problem. Jag tkr det är kul att prova annat bara.
Men tanken var att, eftersom hon troligtvis går bättre med pessoa (går i form bättre och lättare) så sätter hon musklerna rätt, och när väl musklerna har kommit borde hon gå lättare med sitt vanliga tränsbett. Det var en tanke som slog mej! :)

För det första ska du aldrig rida en häst på pessoa för att lättare få den att gå i form för pessoat funkar på så sätt att hästen bara kröker på nacken och det vill man väl inte??

Det handlar om att man ska bygga upp hästen så att den orkar bära sig och arbeta ordentligt och inte bara få fram nackkröket som man får med pessoa.

För det andra så är ett pessoa inget bra bett :crazy: sök i forumet så får du upp en del bra fakta, läs det sorbe skrivit om bettet.

Pessoat är inget stångbett för det har ingen hävstångseffekt eftersom det inte finns nån kedja eller stång som gör att det tar stopp så även om det inte känns som om man tar hårt så är pessoat väldigt skarpt och det finns liksom inget stopp så hästen har ett konstant tryck i munnen.

Dessutom så ger det dubbla signaler för det trycker på nacken och så dras bettet uppåt så det trycker uppåt i mungipan.

De hästar jag ridit med pessoa (inte mina har aldrig velat använda pessoa) har kännts väldigt framtunga och har varit rejält stumma i munnen.

Så mitt råd är att låta bli pessoat och andra hissbett. Är hästen stark så skaffa ett riktigt hävstångs bett med korta skänklar för pessoat är inte mildare.

mörda mig inte nu:angel:

jag vill verkligen inte vara besserwisser eller nåt jag vill bara hjälpa till.

Jag red Askur på pessoa i början när jag hade honom (bara ute i naturen) för att han blev så himla stark och drog. Men om jag nu ska ha ett skarpare bett så blir det numera stångbett men kortare skänklar, älskar det! :love: och han också.

mm stångbett är bättre, tkr man inte får nån riktig kontakt med munnen när man rider på pessoa för hästen böjer gärna på nacken istället och sen kan man ju inte riktigt ge eftergift med ett pessoa heller.

+ att jag inte kunde ngt då :angel:

Nej, men stångbett verkar mycket vettigare. Pessoa är ju också egentligen ett hoppbett och då verkar stången bättre för isisar eftersom vi rider mer gångarter.

Nope, isländskt GAG! :idea:
Om vi tänker på samma bett så är det det bettet som oftast kallas halvstång, i början när jag fick höra om det kallades det iaf isländsk gag.

Jag red min häst på det ett tag, men jag såg alltför mycket blåmärkade och såriga munnar efter det bettet, så jag har lagt ner det. Rider unghästen på ett tredelat med parerstänger och gamlingen på rakt bett alt. jaktkandar.

Så här ser den isländska gagen/halvstången ut: http://www.agerstaridshop.nu/product_info.php?cPath=32_46&products_id=194

Till TS: Kan bara hålla med de andra. Pessoat är inget bra bett, inga hävstångsbett utan kedja är speciellt bra- hästen jobbar helt enkelt inte "rätt" med dem, utan försöker istället mest undandra sig bettets verkan.
Är hästen jättevälutbildad så kan man ju eg. rida på vilket bett som helst, om handen är tillräckligt mjuk. Men att byta bett är ingen bra genväg till utbildning!

/Ia

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
685
Senast: Gimlan
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 623
Senast: villhöver
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix