Pessoa bett till ponny?

Sv: Pessoa bett till ponny?

Absolut. Men alla börjar inte på ponny och jag vidhåller det jag har sagt; skarpa bett ska inte förbjudas på ponny förrän de förbjuds på häst.

visst är det så, tyvärr tror jag det är totalt omöjligt att få igenom på storhäst men kanske på ponny.

Går det inte igenom på storhäst så ska det heller inte igenom på ponny. Svårare är det inte.

för att ungj*vlarna borde lära sig rida istället.
Men snälla lilla du, okej man ska inte ta till skarpare bett på alla hästar. Många hästar behöver bara få en vettig ryttare på ryggen och lite dressyrträning. Men pessoa är ett av de mjukaste "skarpa" betten som finns på marknaden nu. Men vill man ha ett bett skarpare än tränsbett och mjukare än pessoa kan man ju alltid ta ett slowtwist (har jag). Och jag kan försäkra dig om att jag har de pga av att min häst är stark och jag vill inte sitta och dra och slita. Han är utbildad högt i både dressyr och hoppning ( jag med) men skarpare bett gör bara jobbet för oss båda lite enklare!

Vill dock påstå att Pessoa absolut inte är ett av de mjukaste "skarpa" betten som finns. Snarare ett av de skarpaste "skarpa" betten som finns på marknaden. Dock kan det av ryttaren kännas som mjukt då hästen inte vågar springa iväg för den är rädd för alla halvhalter.

Vill dock påstå att Pessoa absolut inte är ett av de mjukaste "skarpa" betten som finns. Snarare ett av de skarpaste "skarpa" betten som finns på marknaden. Dock kan det av ryttaren kännas som mjukt då hästen inte vågar springa iväg för den är rädd för alla halvhalter.

eller inte, så du anser att det är skarpare än jaktstång pelhamstång och amerikanskt gags?? de flesta betten är inte skadliga för hästen om de används på rätt sätt.

Nej, specifika bett är svåra att rekommendera utan att åtminstone ha sett ponnyn riden med olika bett. Jag har dock aldrig stött på en häst som gått dåligt med ett jaktkandar.

Tänk på att det handlade om en ponny. Där är det synnerligen begränsade möjligheter att välja bett.

De va ett pelhambett. Om skarpa bett skulle förbjudas på ponny skulle jag ALDRIG kunna hoppa min blivande ponny. Det är INGEN som kan det, inte ridlärarna var av 1 hoppryttare kan inte ens rida honom på ett vanligt bett. Det kommer förbjudas samtidigt som för stor häst. >.<

Ett tips:
när du tar "fel" persons svars-knapp, skriv då t.ex. *Knapplån* i början av inlägget.

Om det var ett pelhambett så måste du ha delta på ponnytävlingar.

URSÄKTA!! Pessoa är INTE snällt på NÅGOT SÄTT! Absolut inte. Ett hemskt bett som borde förbjudas!

Jág har ridit både ponnyer och stora hästar. På ponnyn hade jag inte pessoa (vad jag kommer ihåg) Men på min första stora häst hade jag det både när jag hoppade och red ut. Nu på min egna häst rider jag med pessoa när ajg rider ut, pga. att han är stark och pigg då. men det beror på vad jag ska göra i skogen.

Jag har tygeln på den fösta "stora" ringen eller 2:a ringe, mitten ringen. Det funkar jättebra. Men som sagt använde jag inte det ofta.

Om man nuhar en pigg stark häst och är en erfaren ryttare så tycker jag att det är helt Ok att ha pessoa på ponny. Men det behövs inte på alla ponnyer precis.

Ville bara visa min åsikt med!:)

har en väldigt stark och envis ponny som jag tider med pessoa när jag rider ut och hoppar. har då tygeln i mittenringen.

Jag tkr det är hel ok om ryttaren är ruttinerad nog att klara av det och det inte skadar hästen.;)

jag läste i TR förut. Skrev grönt kort prov. Då va de bild på bett som är tillåtet till ponny, pelhambett med delta o tvådelat pelhambett men då va det ingen delta på bilden. Förvirrad...

Jag är personligen inget stort fan av pessoabett, ahr aldrig varit, men de borde absolut INTE förbjudas!
När jag var 10 år gammal så hade jag en B-ponny Finty han var jättehet när jag red han men jag kunde kontrollera honom pga av att jag använde en pelhamstång, visst jag var inte gammal men jag kunde hantera de iaf så de blev till det bättre för finty istället för att jag drog och slet. men sen med nästa ryttare så behövde han bara ett vanligt tränsbett, det berodde på att jag red mkt tuffare allmänt i högre tempo, han blev hetare. de ska ju gå fort på ponny;)

Snabbt ska du gå ja xD Men man vill gärna sitta kvar xD Eller de skulle jag ju göra i vilket fall på honom men ändå lite kontroll vill man ju ha xD

Snabbt som ögat:)Ha ha ha Älskade ponnytiden den va underbar:banana: och mina ponnys trivdes utmärkt med de bett de hade, vissa hade pelham å andra pessoa å nån jaktstång å den ena tränsbett å den andra gummibett.. så ja jag anpassade betten efter hästarna inte trenderna!:bump:

All heder åt ponnytiden!:bow:

Ponny är bäst <3 Ponny ponny ponny ponny xD Men måste man ha delta på pelhambett?

Då kanske jag ska testa ett jaktkandar till min pålla? Har henne på pessoa nu (hoppning och uteritt) och hon fungerar väldigt bra på det, men som ryttare känner jag att jag skulle vilja ha något lite "stadigare" skarpt bett (föredragsvis kedja då ex.)

Dock ska man inte utesluta pessoa helt tycker jag. Kan man som ryttare hålla det stadigt och fint och det fungerar på hästen, så varför inte?

Som någon skrev att man borde förbjuda skarpa bett. Tja, kan väll inte riktigt hålla med om det. Sätt dig på min häst och hoppa på ett vanligt tränsbett så ska du se hur det går. :angel:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 733
Senast: Häst_
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka