MissFideli
Trådstartare
Om man bor i ett hus nästan helt fritt från räta golv, är det nån idé att köpa en personvåg då? Eller blir det svårt för den att ge rätt vikt? Tänker mig en billigare, ingen sån som mäter kroppsfett och grejer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan inte tänka mig att golven lutar så mycket att det påverkar vågen men om du vill du kan ju alltid använda ett vanligt vattenpass och ställa vågen på en plats som är exakt vågrätOm man bor i ett hus nästan helt fritt från räta golv, är det nån idé att köpa en personvåg då? Eller blir det svårt för den att ge rätt vikt? Tänker mig en billigare, ingen sån som mäter kroppsfett och grejer.
Då jag ännu vägde mig så var jag noga med att alltid ha vågen på samma ställe då jag vägde mig. Då gav den i alla fall ett resultat på hur mycket jag hade gått upp eller ner. Att de visade kilona inte stämde försökte jag strunta i.Om man bor i ett hus nästan helt fritt från räta golv, är det nån idé att köpa en personvåg då? Eller blir det svårt för den att ge rätt vikt? Tänker mig en billigare, ingen sån som mäter kroppsfett och grejer.
Jag kan inte tänka mig att golven lutar så mycket att det påverkar vågen men om du vill du kan ju alltid använda ett vanligt vattenpass och ställa vågen på en plats som är exakt vågrät
Jag skulle tippa på att så länge vågen kan stå stabilt, så är nog inte lutningen på golven tillräcklig för att ha mer än marginell effekt på mätningen.
Då jag ännu vägde mig så var jag noga med att alltid ha vågen på samma ställe då jag vägde mig. Då gav den i alla fall ett resultat på hur mycket jag hade gått upp eller ner. Att de visade kilona inte stämde försökte jag strunta i.
En kompis köpte en analog (?) våg till en förälder, där du kan justera in nollpunkten innan vägning.
Kanske något sådant skulle fungera, ifall lutningen påverkar?
Är det för att det lutar eller för att den inte står jämnt på sina ben? Det senare löser man med ett hårt underlägg av något slag. Så som vågar alltid ska stå på fundament och justeras in likt ett vattenpass för korrekt mätning.
Den står på parkett. Mer vet jag inte.
Ok, för jag tror det är betydligt rimligare att den visar fel för att det blir ojämna tryck på dens punkter mot underlaget (gissningsvis 4). Se om du kan hitta något plant och tillräckligt stabilt för kroppsvikten som rymmer hela vågen och lägg under.
Låna ett vattenpass och lägg något under så vågen står absolut vågrätt, det är inget svårt. Om det är så att hela huset lutar kraftigt åt ett håll vilket låter underligt.Får fundera på vad jag har som är planare än ett golv
Fast att lutning påverkar är ju inget unikt för mig. Det skiljer flera kg beroende på bar jag ställer vågen.
Tror han köpte den på typ Maxi eller Jula.Det ska jag kolla efter! Tack!
Låna ett vattenpass och lägg något under så vågen står absolut vågrätt, det är inget svårt. Om det är så att hela huset lutar kraftigt åt ett håll vilket låter underligt.
Får fundera på vad jag har som är planare än ett golv
Fast att lutning påverkar är ju inget unikt för mig. Det skiljer flera kg beroende på bar jag ställer vågen.
En bit bänkskiva eller ett hyllplan? En stadig bok är förmodligen planare än ett (äldre) parkettgolv också. Sen beror det ju på hur man står på vågen, står man inte likadant med fotplacering osv kan det också diffa.
Fast egentligen är det märkligt att vi inte använder gigantiska fiskevågar, de har mycket bättre tillförlitlighet...