Personvåg i lutande hus

MissFideli

Trådstartare
Om man bor i ett hus nästan helt fritt från räta golv, är det nån idé att köpa en personvåg då? Eller blir det svårt för den att ge rätt vikt? Tänker mig en billigare, ingen sån som mäter kroppsfett och grejer.
 
Om man bor i ett hus nästan helt fritt från räta golv, är det nån idé att köpa en personvåg då? Eller blir det svårt för den att ge rätt vikt? Tänker mig en billigare, ingen sån som mäter kroppsfett och grejer.
Jag kan inte tänka mig att golven lutar så mycket att det påverkar vågen men om du vill du kan ju alltid använda ett vanligt vattenpass och ställa vågen på en plats som är exakt vågrät :)
 
Vi bor i ett snett o vint hus. Det är jättesvårt att få en enhetlig mätning på våg. Det kan skilja kg beroende på var jag ställer vågen.
Så det gäller att hitta ett ställe där den kan stå om man vill se förändring tänker jag, kanske inte så viktigt om den visar helt rätt kg, lite beroende på syfte.
 
Badrumsgolvet lutar nog en del hos mig, jag har hittat en plats där den verkar mäta ganska konstant. Ibland är jag helt plötsligt 2 kg lättare, då flyttar jag den 1-2 gånger och sen stämmer det igen. Jag har tittat på dyrare vågar och läst recensioner osv, men de verkar visa lika mycket fel som en billig våg. Jag har en digital från typ rusta tror jag? Den visar exakt på hekto tror jag i alla fall, den varierar inte mycket mellan dagarna.
 
Om man bor i ett hus nästan helt fritt från räta golv, är det nån idé att köpa en personvåg då? Eller blir det svårt för den att ge rätt vikt? Tänker mig en billigare, ingen sån som mäter kroppsfett och grejer.
Då jag ännu vägde mig så var jag noga med att alltid ha vågen på samma ställe då jag vägde mig. Då gav den i alla fall ett resultat på hur mycket jag hade gått upp eller ner. Att de visade kilona inte stämde försökte jag strunta i.
 
Då jag ännu vägde mig så var jag noga med att alltid ha vågen på samma ställe då jag vägde mig. Då gav den i alla fall ett resultat på hur mycket jag hade gått upp eller ner. Att de visade kilona inte stämde försökte jag strunta i.

Min kan ändra även då. Funderar därför på en ny, men vet ju inte om alla har samma problem.
 
Är det för att det lutar eller för att den inte står jämnt på sina ben? Det senare löser man med ett hårt underlägg av något slag. Så som vågar alltid ska stå på fundament och justeras in likt ett vattenpass för korrekt mätning.
 
Ok, för jag tror det är betydligt rimligare att den visar fel för att det blir ojämna tryck på dens punkter mot underlaget (gissningsvis 4). Se om du kan hitta något plant och tillräckligt stabilt för kroppsvikten som rymmer hela vågen och lägg under.

Får fundera på vad jag har som är planare än ett golv 🤔

Fast att lutning påverkar är ju inget unikt för mig. Det skiljer flera kg beroende på bar jag ställer vågen.
 
Får fundera på vad jag har som är planare än ett golv 🤔

Fast att lutning påverkar är ju inget unikt för mig. Det skiljer flera kg beroende på bar jag ställer vågen.
Låna ett vattenpass och lägg något under så vågen står absolut vågrätt, det är inget svårt. Om det är så att hela huset lutar kraftigt åt ett håll vilket låter underligt.
 
Låna ett vattenpass och lägg något under så vågen står absolut vågrätt, det är inget svårt. Om det är så att hela huset lutar kraftigt åt ett håll vilket låter underligt.

Det är ett gammalt hus, det lutar. Jag har bott där i 1,5 år nu, jag är rätt säker på att jag vet mer om mina golv än vad du gör ;)
 
Får fundera på vad jag har som är planare än ett golv 🤔

Fast att lutning påverkar är ju inget unikt för mig. Det skiljer flera kg beroende på bar jag ställer vågen.

En bit bänkskiva eller ett hyllplan? En stadig bok är förmodligen planare än ett (äldre) parkettgolv också. Sen beror det ju på hur man står på vågen, står man inte likadant med fotplacering osv kan det också diffa.

Fast egentligen är det märkligt att vi inte använder gigantiska fiskevågar, de har mycket bättre tillförlitlighet...
 
En bit bänkskiva eller ett hyllplan? En stadig bok är förmodligen planare än ett (äldre) parkettgolv också. Sen beror det ju på hur man står på vågen, står man inte likadant med fotplacering osv kan det också diffa.

Fast egentligen är det märkligt att vi inte använder gigantiska fiskevågar, de har mycket bättre tillförlitlighet...

Jag har bara ett hyllplan att testa med och det är inte plant utan har böjt sig lite. Ska se om jag har nån tillräckligt stor bok, slängde det mesta när jag flyttade.

Skulle gärna ställa mig på djuraffärens/veterinärens våg, men vill ju helst väga mig utan kläder 😅
 

Liknande trådar

Hemmet Har blivit helt besatt av gamla jugend sängbord med marmorskiva, precis som resten av Sverige. :D De verkar svåra att få tag på och går...
Svar
4
· Visningar
436
Senast: Wysiwyg
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 170
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp