personlighets karta? (parelli)

M

Mos410

Jag fixade fram pat parellis personlighets karta och gjorde på mina tre killar.
Jag vet egentligen inte så mkt om pat, mer än att många tycker han är väldigt bra. Ska luska vidare lite om honom.
Men mest för att jag är nyfiken, vad skulle ni som kan läsa dessa kartor säga om dessa hästar?

1. Peewee:
27922254.jpg

27664237.jpg

2. Tuffis:
20876541.jpg

27664235.jpg

3. Korre:
17847457.jpg

27664236.jpg

Vore jätte kul om någon har något att säga:laugh: (kanske ska till lägga att jag gjorde en översyn när jag gjorde kartorna, med taget dåliga och bra dagar samt lite om det är andra som hanterar dom än jag)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: personlighets karta? (parelli)

Kul!
Jag är inge bra på att läsa de där, kan bara konstatera att de var väldigt lika varann ;) Ska bli kul att se vad typ CS har att säga om dina kartor! :bump:

Hej har du någon länk till den sidan, vore kul att testa :)

*delvis kl*

Tack allihop, japp hoppas någon svar:D
Tack för länken ska kolla upp den.

Jag hittade den var den så stor att man fick printscreena i två delar och klippa ihop (gick inte spara) men ni kanske kan sno denna?
28007223.jpg

:D

Ja stämmer det jag ser har du 3 väldigt väldigt svåra hästar.

En LBE som lätt går över i RBE är inge rolig alls eftersom den ena sekunden tänker väldigt mkt och är väldigt smart och trygg (bra show-häst) och andra sekunden rädd för allt o bara exploderar.

Sen är det ju inte säkert att han växlar lätt men eftersom det ser ut som "styrkan" är rätt hög på båda sidor.

Tycker det är väldigt intressant hur du kan ha så pass lika hästar...

Spännande. som sagt lika men vilken pratar du mest om?:)
Jo att kallblodet och varmblodet har lite likheter har nog att göra med att varmblodet förlorade sin mamma 2 månader gamal och kallblodet (valack:angel: ) bästämde sig för att bli mamma, så vi nappade honom på nappflaska och kallblodet hade honom vid sidan som sitt föl.

Varmblodet är en kille med hundra ideer och är alltid lite i trots åldern (han utvecklas väldigt sakta). Han blir lätt uttråkad och omotiverad och det händer att han bara...donk...motorstop. inget får honom framåt. han gör inget men visar tydligt att nej,jag vill inte. Annars har han hudra saker för sig samtidigt och tänker väldigt mkt. Han står gärna på två ben når han är busig eller bockar om något är obehagligt(gäller särskillt om sadel inte ligger 100% pga olycka för något år sedan). Han hamnar högt på mkt just pga sina hyss. helt plötsligt i hagen kanske han snor mössan ens och sticker iväg eller mitt på en rid tur bara sätter sig på rumpan som en hung och ser sig om i naturen (inte rädd utan han har tagit paus). m.m. otroligt svår häst att beskriva, det kan alla som känner honom intyga.

Shettisen har det i sig också, det ska gärna hända något hela tiden. Gör det inte det eller man kommer upp med något han inte gillar sätter han sig på tvären och surar ihop. Då får man jobba igenom det och försöka få honom motiverad igen (säg att han är bäst i världen så skiner han som solen). Han vill hela tiden ha fart och få uppskattning, folk ska titta på honom. Han vill stå i centrum jämt. (Peewee också på sätt och vis).

Kallblodstravaren är en sådan kille man måste lära känna.
Han är ett allt i ett paket. Han kan vara världens tryggaste och lugnaste, timmerbilar, bussar allt kan komma smälla och dåna han rör inte en min, en annan gång kan det komma en unge på cykel och han dundrar ut på ett fällt. Han kan vara bästa barn hästen och rodeokung på en gång. När man känner honom vet man nästan alltid,,,eller vet man känner sig väldigt trygg med honom trots att han har sina sidor. Han glädje bockar när han är pigg ändå känns han väldig ärlig.

Och som sagt har blandat bra och dåliga dagar m.m.
Dessutom är det jag som jobbat mest med alla hästarna. Haft alla i minst 10 år. och det ger säkert effekt också. En sak är säkert det är alla killar som verkligen visar vad dom känner de stänger inte saker inne. Är dom glada eller ledsna vill dom vara säkra på att hela världen vet om det.

Diskuterar gärna vidare runt detta:)

Alla 3 ser ju som sagt ut att vara relativt lika och detta beror säkert på din hantering + att du kanske köper liknande hästar :)

Jag har jättesvårt att diskutera omkring hästar jag inte träffat men här är en liten jämförelse med min tjej.

Vilja är LBI med positiva egenskaper från BLE. Dock så övergår hon tyvärr i RBE när hon inte förstår eller att man puschar henne över gränsen. Det är en lugn och relativt trygg häst som är väldigt lättlärd. Hon litar på människor om de inte puschar henne för hårt.

Ska se om jag hittar min karta från när jag köpte henne också...

Film från samma period: http://www.youtube.com/watch?v=h_eaEBdML1Y&feature=channel_page

Tyvärr har jag ingen ny film på henne men det är gigantisk skillnad... Dessutom har jag ändrat mig en hel del kan jag ju säga.

Meningen med det där schemat är att hästen ska söka sig in mot mitten om man arbetar den rätt. Och med min häst så har det verkligen fungerat. Jag har tänkt att jag ska göra ett schema en gång i halvåret för att se hur hon utvecklas.
Sen är det också så att det kan vara olika från dag till dag så jag försöker få ett snitt på hur hon beter sig.

Jag köpte henne 24 november 2008 min första PNH-lektion var 28 december (filmen).

Schemat lär mig också och se hur jag bäst tränar min häst. En LB behöver mer motivation och måste hela tiden göra nya saker för att inte bli uttråkad. En RB-häst behöver göra samma sak om och om igen för att känna sig trygg med det.

LB-tillståndet är där de lär sig och RB är överlevnad kan man säga. Så även en väldigt RB häst måste befinna sig i vänster hjärnhalva för att kunna lära sig.

Jag tycker detta är mycket intressant och jag försöker lära mig så mycket som möjligt om dessa olika "personligheter". Man förstår hästarna MYCKET bättre varför de gör som de gör om man tittar på detta schema.

Senast ändrad:

Ahh,,,jag har inte satt några prickar innan för det gröna, dom jag sa jag är total nybörjare på detta, men mkt intresserad. :D
Nja det att jag skaffar sånna hästar har nog inte så mkt med daken att göra då jag fick shettisen av min faster när jag var 5 år och valde den på en bild hon skickade (hon var och tittade på den själv).
Kallblodet tog min mammas förra man hem bara sådär på foder för många år sedan efter som han skulle slaktas, sedan fick jag ta över honom och Varmblodet fick vi på telefon när jag var 9 år efter som hans mor avlivats.

Som sagt var jag tycker inte någon av dessa är speciellt svåra. Mkt och yviga personligheter men trygga och trevliga.
Varmblodet är en klippa, bussig så man kan få spader på honom men stabli i psyket och snäll. Dock är de flesta jag känner rädda för honom och de som inte är rädda från marken vill ändå absolut inte rida varför de tär så...vet jag inte hundra.
Shettisen är en dynamit ponny, inte stressad utan peppad han vill spring aoch gör det och det och det och det. Och ska man inte det så ska man äta. Honom gillar de flesta och han är också en trygg individ.
Kallblodstravaren skulle jag säga är hur snäll som hällst...men börjar få ändra upp fattning.
Jag har alltid tyckt att visst han kan vara tuff, för han är väldigt dominant och har han chansen att bestämma tar han den. Men jag har alltid tyckt att han ändå varit ärlig m.m.
Så skulle vi hitta med ryttare och,,,,det gick inte så bra då han stck med alla som att upp. Tvärvände och stack rätt ut i sjön med en tjej :crazy: Vet inte varför...jag har aldrig upp left honom sådan som vissa andra gör...

Kul att det fungerar så bra för dig :D ska prova göra om kartorna och göra dom mer lik dina! se hur stor skillnad det blir (sätta punkter mer mot mitten m.m.)

*KL*

Finns det någonstans man kan se vad de där prickarna betyder och tyda kartorna?
Och kanske göra en på sin egen häst?

Nej men du kan ju inte ändra för att min karta ser annorlunda ut. Du har ju din uppfattning om dina hästar och den stämmer säkert. Men du ser ju ungefär hur jag jämför.

Hur menar du vad de betyder?

Kika på Parellis Horsenality-DVD (er) så förstår du bättre.

Och göra en själv är bara o kopiera bilden (den tomma) och sen pricka in hur din häst är.

Så intressant att se den där filmen du lagt ut, preciíiis så där är min shettis på tre år...
Skulle vara jättekul att se en nyare film på den hästen och se hur den utvecklats ;). Ibland så liksom stirrar man sig blind på vad det är man vill uppnå utan att riktigt vara där hästen är just nu om du förstår hur jag menar. Det tycker jag är lite trist med de Parelli filmer jag sett, hans hästar är ju gudasnälla...(Nu har jag inte sett Liberty and Horsebehaviour ännu, det sägs ju att det är lite mer sådant där. Förlåt för att jag svammlar och kapar.)

Jag ska försöka filma henne någon dag men nu finns inte de tendenserna kvar öht.

Jag tycker det är bättre o se de 3-4 success-filmerna och sedan kika väldigt mycket när de är ute o tränar andras problemhästar. Det ger väldigt mycket. Sen skulle jag inte klara mig utan min tränare.

hehe nej jag menar jag satte de längst in på grön, kan man sätta innan för grön är det några prickar jag kan flytta neråt. de hamnade längre ut en de behöver;)

28027528.jpg

Kallblodstravaren vet inte om det blev så stor skillnad men lite kanske:angel:

28027529.jpg

Varmblodet, flyttade ner bite/strike den också, han bits inte men har den tendensen eller hur man förklarar det.

28027527.jpg

Och shettisen...

Som sagt var vet inte om det blev så mkt skillnad men kanske:D

Ja :D jag tänkte det. Enligt mig är det inga svåra hästar. ok Kallblodet kan diskuteras efter "försöka skaffa medryttare" faktan men annars :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 151
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 504
Senast: Voeux
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Hej, för er som läser beachtråden så vet ni lite om mig men för er andra så kan jag berätta att jag sedan ca 7,5 år tillbaka har anorexi...
Svar
3
· Visningar
1 061
Senast: Fagelungen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama