Personlig assistent

Smurfoff

Trådstartare
Någon här som jobbar som personlig assistent som kan berätta om yrket lite, vad ni har för arbetsuppgifter, hur mycket ni jobbar, vad ligger lönen på osv?

Hur har ni fått jobbet?

Funderar på att gå 1 års utbildning assistentlinjen för att få lite utbildning samt erfarenhet av praktik tycker de kan va en bra början!

hur måste man vara som person för att klara av yrket? hur vet jag om jag kommer trivas?
 
Sv: Personlig assistent

Jobbar 40 timmar i veckan. Månadslön, tillsvidareanställd hos brukaren (dvs ej hos företaget = vid brukarens bortgång är jag automatiskt uppsagd). Arbetar 8-16, måndag till fredag, inga röda dagar. Sökte jobbet via Arbetsförmedlingens hemsida.

Hur man ska vara som person? Kom i tid. Ställ upp när du kan utan att jobba ihjäl dig. Var noga med att hålla ditt privatliv privat. Inse att du inte har rätt i att lägga dig saker som ej rör arbetet och dess uppgifter. Var noga med sekretessen. Var en god kollega. Sök stöd i dina kollegor om det är en tuff brukare.

Har varit assistent sedan 2007 och har varit med om det mesta. Brukare som dött, brukare som inte får flytta hemifrån pga att anhöriga behöver deras pension, intensivvårdat svårt sjuka barn hemma och i sjukhusmiljö, har haft mammor till brukare som varit psykiskt sjuka och någon var alkoholist. Det är definitivt inte ett yrke för alla, man måste ha en hel del skinn på näsan och varken ta åt sig eller bli förbannad när (knasiga) anhöriga får för sig något.

Men jag har alltid haft underbara kollegor! :love:
 
Sv: Personlig assistent

Jag har jobbat som p-ass sedan 2006, med uppehåll för två barn. Hos min senaste brukare jobbade jag treskift (dag, kväll, vaken natt) vilket passar mig utmärkt. Ofta men inte alltid jobbar man ju mer eller mindre "obekväma" tider, beroende på brukarens behov.