Personlig assistent

Smurfoff

Trådstartare
Någon här som jobbar som personlig assistent som kan berätta om yrket lite, vad ni har för arbetsuppgifter, hur mycket ni jobbar, vad ligger lönen på osv?

Hur har ni fått jobbet?

Funderar på att gå 1 års utbildning assistentlinjen för att få lite utbildning samt erfarenhet av praktik tycker de kan va en bra början!

hur måste man vara som person för att klara av yrket? hur vet jag om jag kommer trivas?
 
Sv: Personlig assistent

Jobbar 40 timmar i veckan. Månadslön, tillsvidareanställd hos brukaren (dvs ej hos företaget = vid brukarens bortgång är jag automatiskt uppsagd). Arbetar 8-16, måndag till fredag, inga röda dagar. Sökte jobbet via Arbetsförmedlingens hemsida.

Hur man ska vara som person? Kom i tid. Ställ upp när du kan utan att jobba ihjäl dig. Var noga med att hålla ditt privatliv privat. Inse att du inte har rätt i att lägga dig saker som ej rör arbetet och dess uppgifter. Var noga med sekretessen. Var en god kollega. Sök stöd i dina kollegor om det är en tuff brukare.

Har varit assistent sedan 2007 och har varit med om det mesta. Brukare som dött, brukare som inte får flytta hemifrån pga att anhöriga behöver deras pension, intensivvårdat svårt sjuka barn hemma och i sjukhusmiljö, har haft mammor till brukare som varit psykiskt sjuka och någon var alkoholist. Det är definitivt inte ett yrke för alla, man måste ha en hel del skinn på näsan och varken ta åt sig eller bli förbannad när (knasiga) anhöriga får för sig något.

Men jag har alltid haft underbara kollegor! :love:
 
Sv: Personlig assistent

Jag har jobbat som p-ass sedan 2006, med uppehåll för två barn. Hos min senaste brukare jobbade jag treskift (dag, kväll, vaken natt) vilket passar mig utmärkt. Ofta men inte alltid jobbar man ju mer eller mindre "obekväma" tider, beroende på brukarens behov.

Arbetsuppgifterna varierar ju lika mycket som brukarna, jag har gjort allt ifrån att tillsammans med brukaren rasta dennes hund till att sköta om sår efter operationer. Men ofta får man väl räkna med att mata eller sonda, tvätta, intimhygien, sköta träning osv osv. Nu ska kanske tilläggas att jag enbart jobbat med barn och ungdomar, så det är möjligt att det är annorlunda att jobba med vuxna.

Som person anser jag att man ska ha fingertoppskänsla för när man behövs och när man ska hålla sig i bakgrunden. Humor, tjockt skinn och initiativförmåga skadar inte heller.

Mitt första ass-jobb blev jag erbjuden då jag var bekant med brukarens familj, övriga har jag fått via annonser.
 
Sv: Personlig assistent

Min mammas kompis sa att denna utbilningen var lika med 0 att man endast går den för man är arbetslös att det bara är att söka. men det är så stor konkurans... då många söker.. vill få mer erfarenhet. jag har sökt flera utan svar :/
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
862
Senast: Squie
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 964
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 954
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp