Perserkatter ute??

Sv: Perserkatter ute??

Att påstå att du inte visste om depressionen men mina självmordsplaner är bara kvalificerat skitsnack. Den enda gång jag tagit upp dom planerna är i senaste tråden, där framgår det klart och tydligt om depressionen, så sluta göra dig (mer) löjlig.
Ja, jag tillät mig sjunka lågt jag med men jag använder inte nån annans sjukdom som nån form av argument eller sätt att komma åt nån. Så lågt hoppas jag verkligen att jag aldrig sjunker.

Och att dra in saker ur andra trådar och andra diskussioner i detta, saker som inte har med detta att göra alls? Det är patetiskt, det är vad jag pysslade med förut och det är jag glad över att jag vuxit ifrån. Hoppas för din och framförallt andras skull att du också gör det någon gång. Att sparka på någon som ligger är aldrig rätt, men tydligen det enda du klarar av i nuläget. Din stackare.

Vilken senaste tråd? Vad pratar du om?:confused:

Helt ärligt, jag hade faktiskt ingen aning. Jag läser inte alla trådar du skriver, och jag är ganska säker på att du inte läser allt jag skriver. Åtminstone är jag inte förmäten nog att anta att alla människor är så fascinerade av mig att de läser allt jag skriver. Det enda jag tagit upp från andra trådar är att du har två katter, vilket är svårt att missa eftersom du berättat massor om dem. Dessutom framgår det av din avatar att du har två katter.

Så grova personangrepp som du kommer med nu skulle jag aldrig sänka mig till. Men jag antar att du är urskuldad av att du mår dåligt (återigen, baserat på vad du skriver i denna tråd).

Vem är det som är fanatiker i den här tråden?

Men nog skulle jag hellre leva livet fri och dö lycklig
Ja, och släpa dig hem med överkörd bakdel för att tillslut inte orka längre och dö i diket. Det är vad jag kallar att dö fri och lycklig :idea: (44 katter/dag dör i trafiken).

Det är ingen i tråden som sagt att du måste ha katterna inne/ute eller ge dem den och den maten för att vara en bra kattägare, vad som däremot sagts är att du inte kommer att accpteras som uppfödare (med all rätt) om din avelskatt går ute lös utan uppsikt och om du dessutom bryter avtal med säljare så kommer du få det svårt att köpa raskatteri framtiden.

Skulle du själv köpa en raskatt för 6500 kr vars mamma gått ute och pappan faktiskt inte går att fastställa om du inte dna-typar ungen? Kul för köparen som tänkt sig en katt för utställning och så visar det sig vara Putte-huskatt från grannkommunen som är pappa. Betalar du då tillbaka pengarna som köparen lagt ut i tron att det är en renrasig perser den köpt?

:DTycker det här är så vansinnigt roligt!
Jag som trodde att hästmänniskor var dom mest speciella varelser som finns,trodde fel,det finns fanatiker inom alla hobbyer :crazy::bump:

Kan man inte sälja sina uppfödningar så ska man ju inte vara uppfödare;)
Visst klart man vill att katterna ska ha det bra,men inte måste man tvinga nån att göra på sitt sätt!
Suck ja jag kanske skulle trivas inlåst i en källare med TV,Dator osv,bara för att jag inte visste om annat.
Men nog skulle jag hellre leva livet fri och dö lycklig:angel:

Ni ser det som ett privilegium att katterna "vill" bo hos er,men var det inte ni som köpte katterna??
Fick katterna välja om dom ville vara ute eller inne??:crazy:
Nej tänkte just det,för det bestämmer ni som kattägare,likväl som vilken mat katterna får äta.

I ditt fall så är det avtal du ingått faktiskt bindande, tvingande om du så vill eftersom avtalet ingåtts mellan två "jämlikar" (uppfödare till uppfödare/blivande uppfödare). I de fallen gäller Köplagen och ditt avtalsbrott kan faktiskt få följder. När det gäller avtal mellan "icke jämlika" parter (uppfödare till vanlig privatperson som inte ska avla på katten) är det Konsumentköplagen som gäller och då är det lite mer reglerat vad man kan avtala om och inte.

Du borde inte ha köpt katten om du inte tänkt gå med på de villkor uppfödaren ställde. Nu har du köpt katten och jag anser att det är vanligt hyfs att bemöta människor med sådan respekt att man följer de avtal man ingått.

Vad sedan gäller innekatt/utekattsfrågan... tja, släpper du ut honkatten lös så var beredd på att det förbund du kommer regga kattungarna hos kommer kräva DNA-prov för att fastställa faderskap till kullen.

På en utseende mässigt korrekt Perser syns det om pappan skulle vara annat en Perser:D

På en utseende mässigt korrekt Perser syns det om pappan skulle vara annat en Perser:D

Det skulle jag inte räkna med. Du vet inte vad en utegående hankatt kan ha i sig. Det är ju långt ifrån ovanligt med perserkorsningar.

Fast har TS pratat om att låta honan gå ute när den löper? Så risken för tjuvparning är väl ett mindre problem i sammanhanget? En hunduppfödare låter ju inte sin avelstik gå lös när den löper heller, men det betyder ju inte att den aldrig får gå lös.

Det skulle jag inte räkna med. Du vet inte vad en utegående hankatt kan ha i sig. Det är ju långt ifrån ovanligt med perserkorsningar.

Nej, det är det inte, men nog brukar det synas på dem att de inte är renrasiga?

Varför det? Såld är såld liksom, och katten lär väl inte fara illa av att gå ut? Förutom pälsen (som TS ju håller efter), finns det någon annan anledning till att en perser inte skulle kunna gå ut?

Så du menar att man kan ställa vilka krav som helst när man säljer något? "Du får aldrig ge katten annat än tonfisk" "Katten måste sova i din säng" Var drar man gränsen?

Till TS: i vilket fall skulle jag nog rekommendera att du kastrerar din hankatt, risken är väl dels att han springer bort, dels så tror jag det kan vara rätt knepigt att ha en fertil hona och hane tillsammans.

Öronmärka vet jag inte om det är så meningsfult på en långhårig katt, vet inte om man kommer kunna se märkningen när pälsen växt ut igen?

Ja, jag tycker säljaren får ställa vilka krav den vill och om man tycker det är tokiga krav så skaffar man katt någon annanstans ifrån helt enkelt.

Jag har förstått att du tycker det bästa för katter är att få gå ute?
Vad händer om någon köpare till dina framtida kattungar då tycker att en liten etta duger bra för din katt. Kommer du bli glad då?
Skulle du inte önska att köparen kunde varit ärlig med det och letat vidare efter någon annan katt?

Fast att hålla en katt instängd i en etta är ju en helt annan sak,det måste du ändå hålla med om?!:crazy:

Jag menar att det finns kattuppfödare som har lite mer sansad syn på katthållning, som inte planerar att begå självmord den dag deras katter dör, som du (eftersom ditt liv inte är värt att leva utan de två katter du har nu). Och att en sådan hängivenhet inte är ett krav från alla seriösa raskattuppfödare.

Fy tusan!
Det där trodde jag inte om dig. Att dra in det här, fy fan vad lågt!

Nej, det är det inte, men nog brukar det synas på dem att de inte är renrasiga?

Hur ska stambokföraren på SVERAK veta det? De kräver DNA-prov bara uppfödare har lämnat möjlighet för två fertila hanar (av samma ras som mamman) att para henne. Poängen är att om honkatten kan ha parats av andra hanar ska man styrka ungarnas härkomst med DNA-prov.

Är det f ö en huskatthane vars pappa är perser som blir pappa till kullen tvivlar jag på att man ser att avkomman är blandrasavkomma. De kommer antagligen se ut som mindre extrema perserkatter och sådana föds ju i renrasiga perserkullar. Det kan ju för allt i världen vara en annan renrasig perserhane som är ute och slarvar. Det vet man ju ingenting om. Kan fettso har renrasiga, fertila perserkatter lösa utomhus kan ju andra ha det också, eller hur?

Fast att hålla en katt instängd i en etta är ju en helt annan sak,det måste du ändå hålla med om?!:crazy:

Inte för köparen och det är väl det som räknas eftersom du som köpare i det här fallet tycker det är bäst att ha din katt utomhus?
Om uppfödaren kommer med krav man tycker är orimliga så bör man helt enkelt vara ärlig och säga; "Nej jag går inte med på det här så jag letar vidare efter en annan kattunge."

Men vad skulle du tycka om en av dina framtida köpare säger att jo, visst ska katten få gå lös ute (allt efter dina önskemål) och så visar det sig att människan absolut inte tänker efterleva detta utan istället håller katten som innekatt i en liten etta. Hur glad skulle du bli?

Man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad. Vill man få ärlighet får man ge ärlighet.

Varför bemöter du inte Sols eller assosarastros frågor och argument istället för att skriva typ: " Katter är inte bebisar :D"?
Och massa andra svar med bara en mening i och diverse smajlies, varför inte argumentera på riktigt?

För det första så har jag redan skrivit att honan ska förbli innekatt(om möjligt)men hon kommer få gå ut på ngt sätt(rastgård eller under uppsikt).
Sedan så visst det är ju j-vligt surt för den katten om den blir inlåst i en etta,but thats life,det får stå för den människan om hon vill ha sin katt inne!!

Lite svårt att skriva mer utförliga svar när man står i butik och försöker sköta sitt jobb samtidigt;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka