Perserkatter ute??

Sv: Perserkatter ute??

Ja, såld katt är såld katt men det är vanligt hyfs att respektera den fd. ägarens önskemål.

Gillar man inte kraven/villkoren/önskemålen säljaren sätter upp är det bara att söka vidare. När man köper en katt får man STORT förtroende. Man ingår ett avtal och säljaren litar på att köparen sköter katten på ett sätt säljaren anser vara bra. Att missbruka det förtroendet är oerhört fult gjort. Man ska vara ärlig redan från början.

Skulle en människa missbruka mitt förtroende på det sättet skulle jag se till att alla uppfödare inom samma ras (och alla uppfödare av andra raser jag känner) får reda på det. Då blir det svårt att köpa ny katt iaf inom samma ras i framtiden.

Har folk glömt bort allt vad ärlighet, respekt och vanligt hyfs innebär?

Tja, då skulle jag kunna kontra med "Har folk glömt bort vad äganderätten innebär?". När vi köpte våra katt så blev de våra. Vi har inte stämt av med förra ägaren om allt som vi har gjort med dem. Givetvis vill vi ju våra katters bästa, men inte har vi gjort precis som de tidigare ägarna i allt.

Med den första katten exempelvis så ville uppfödarna gärna att hon skulle få gå ut, de menade att det nog skulle gå bra, även om vi förklarade att vi bor i ett tättbebyggt område. Vi tycker inte det, så hon är innekatt. De tyckte också att det duger med icas standardkattmat, men det tycker inte vi.

Med den andra katten så tyckte de förra ägarna att "inte ska väl vår söta katt jaga fåglar", men det är inget vi aktivt försöker hindre henne från, det ligger ju i katters natur att jaga, så vi tycker de kan få hållas med det. (som tur är så är hon en usel jägare, så hon får inte tag på några)

I ingetdera fallet har vi ljugit för de gamla ägarna, men vi har inte gjort precis som de har önskat.

Ja, men det var inte menat som att just TS skulle missköta detta, utan det var ett svar på varför persern inte direkt är anpassad för uteliv.

Respekten för farliga saker t.ex. kan vara nedsatt hos raskatter. Inte bara persern, utan hos alla katter som i årtionden och massor generationer tillbaka är avlade för att leva enbart inomhus.

Vilka farliga saker då? Respekt för bilar finns knappast i generna hos huskatter heller, och vilka andra faror menar du lurar på utekatten? Rovdjur rör sig ju vanligen inte runt knuten, där katten befinner sig?

Är inte erfaren inom avel,det vet jag!
Har förstått att det bästa är att hålla henne inne,ska göra det också!!:bow:Men vilka smittor skulle hon kunna få och utav vad??:crazy:Som sagt inga andra katter i närheten,endast hundar och mina Perserkatter som jag har haft ute har aldrig gått långt hemifrån...
Marly däremot kommer fortsätta att få gå ut!!

Visst man ska respektera dittan och dattan,men jag betalade faktiskt 6500kr för katten och bör få göra som jag anser bäst,tog hennes ord med en stor nypa salt.
Skulle vilja kalla henne fanatiker:crazy:

Ingen har rätt att kräva nått, Sessans ägare kan inte hämta hem henne så länge TS inte är registrerad uppfödare. Men rättfärdigar det att man struntar i önskemål från en man borde vara tacksam emot? Säljaren har valt ut just dig som köpare till sin katt, i raskattens värld en katt som oftast betyder massor även som såld. Man vill sina avkommor det bästa dom kan få, och det inbegriper oftast inte den död som många utekatter går till mötes. Eller dom risker som utekatter utsätts för.

Om man nu ska ha en katt ute, varför köpa av en som inte vill att dens avkommor ska gå lösa ute? Varför då inte leta vidare efter nån som delar ens uppfattning? Som sagt, raskattvärlden är liten. Att hålla på så straffar sig i längden. Speciellt som TS vill avla renrasigt på sin katt sen.

Vad säger att katten håller sig runt huset? Den kanske vandrar bort en bit? Lagom många meter bort för att vara i närheten av rovfåglar, lo, räv och andra djur som tar katter? Eller lagom långt bort för att falla offer för en bil?

Så man ska känna sig ärad som alls får köpa en katt:crazy::confused:

Jisses, tur att uppfödaren till vår raskatt inte resonerade så, utan tvärtom har varit väldigt trevlig och inte alls krävt tacksamhet från vår sida. Fast i o f s, en sån attityd skulle nog avskräcka mig från att köpa en kattunge från den uppfödaren.

Bygg en rastgård åt henne, så kan hon vara ute ändå. Det finns flera olika smittor, pest, snuva, kattaids osv. Som smittar vid parning.
Att du betalat pengar för katten gör väl inte att din respekt gentemot säljaren borde försvinna? Jag har betalat massa pengar för mina också, men jag valde ju förstås uppfödare som delar mina åsikter när det gäller katthållning.

Du kommer troligen tänka som vi när du säljer dina små sen, man säljer inte bara en vara man säljer en liten kattunge till en köpare man noga valt ut. En köpare man känner att man vill fortsätta ha kontakt med och som man vill ska komma till dig som säljare med frågor och om tips och råd. Jag tror inte du skulle sälja till nån som du vet kommer gå tvärt emot dina tankar om katthållning.

Vilka smittor var det hon kunde råka ut för??:crazy:
Så bara för att vi kan dö i trafikolyckor,vid ridning osv ska vi hålla oss inlåsta hela livet??;)

Så om jag hade varit regad uppfödare,hade hon kunnat hämta hem katten :DTrots att det inte står ngt i kontraktet om detta??Skulle inte tro det:crazy::p

Vad säger att katten håller sig runt huset? Den kanske vandrar bort en bit? Lagom många meter bort för att vara i närheten av rovfåglar, lo, räv och andra djur som tar katter? Eller lagom långt bort för att falla offer för en bil?

Nu har ju inte du utekatter, så det är kanske svårt för dig att veta hur utekatter fungerar, men alla utekatter vandrar inte alls bort "en bit". De kan lika gärna hålla sig inom sitt revir (som inte behöver sträcka sig bortom tomtgränsen), och förhoppningsvis så har man väl ingen bilväg såpass nära om man väljer att ha en utekatt? Känner man sin katt så vet man ju hur den beter sig ute.

Vet inte heller hur mycket du vet om lodjur, men de är extremt skygga, och det finns inte på kartan att ett lodjur skulle ta sig in på en tomt, några få meter från människor. Om katten blir tagen av en rovfågel skulle jag säga att den förmodligen är mycket sjuk, och nog inte borde gå ut alls, för en frisk katt har inga problem alls att hinna undan en rovfågel. Räv... Likadant där, inte ofta de springer runt husknuten.

Alltså tror inte att det går så många köpare på en katt:crazy:,inte på en så dyr katt iaf!?
Inte många som hade stått ut med hennes prat i sisådär 4 timmar när resan(enkel väg)tog ca 4timmar;)

Krävt tacksamhet? Det har jag aldrig skrivit. Jag känner mig ärad som valdes ut som en lämplig köpare till Yoga. Hennes uppfödade hade hellre behållt henne än sålt till människor hon inte tror hon kan lita på. Men för mig är det en ära att få ha katt.

Men du menar alltså att uppfödare inte ska ställa några krav utan sälja till vem som helst utan att bry sig om sina små i längden? Och du tycker jag har läskig attityd :crazy:
Nä du, en katt är en levande varelse. Den ska tas om hand på bästa sätt, det är ingen rättighet att ha en katt. Det medför en massa skyldigheter som alltför få kattägare är medvetna om.

Bygg en rastgård åt henne, så kan hon vara ute ändå. Det finns flera olika smittor, pest, snuva, kattaids osv. Som smittar vid parning.
Att du betalat pengar för katten gör väl inte att din respekt gentemot säljaren borde försvinna? Jag har betalat massa pengar för mina också, men jag valde ju förstås uppfödare som delar mina åsikter när det gäller katthållning.

Du kommer troligen tänka som vi när du säljer dina små sen, man säljer inte bara en vara man säljer en liten kattunge till en köpare man noga valt ut. En köpare man känner att man vill fortsätta ha kontakt med och som man vill ska komma till dig som säljare med frågor och om tips och råd. Jag tror inte du skulle sälja till nån som du vet kommer gå tvärt emot dina tankar om katthållning.

Jag kanske ska påpeka (innan alla blir helt avskräckta från att köpa raskatt;)) att alla raskattuppfödare inte alls är så här strikta. Det finns kattuppfödare som är lite mer vidsynta, och kan tänka sig att det finns olika sätt att leva ett gott kattliv. Uppfödaren vår katt kommer ifrån, exempelvis, sålde katten som innekatt, och var nöjd med det, men var inte alls missnöjd på något sätt när vi tog kontakt med henne när vi köpt katten av de första ägarna, och berättade att katten nu fått pröva på att vara ute.

Muntliga kontrakt gäller också, är du reggad uppfödare gäller helt andra lagar än när du är privatperson. Du som registrerad uppfödare har större skyldigheter gällande kontrakt och annat än vad privatpersoner har. När du betalade katten, godkände du hennes önskemål och ingick ett skriftligt och muntligt avtal med hennes uppfödare. Att bryta mot det som registrerad uppfödare är ett kontraktsbrott och kan medföra påföljder.

Så man ska känna sig ärad som alls får köpa en katt:crazy::confused:

Jisses, tur att uppfödaren till vår raskatt inte resonerade så, utan tvärtom har varit väldigt trevlig och inte alls krävt tacksamhet från vår sida. Fast i o f s, en sån attityd skulle nog avskräcka mig från att köpa en kattunge från den uppfödaren.

Ja. Det är ingen rättighet att få djur. Fattar du hur mycket blod, svett och tårar vi uppfödare lägger ner på våra kattungar? Att överlämna dem till en, i de allra flesta fall, fullständig främling är bland det värsta man kan göra känslomässigt och många slutar föda upp enbart för att den biten är så tuff. Det är ett förbannat privilegium att få köpa katt av mig och passar det sig inte att följa det avtal man ingår med mig kan man gå till någon annan vars avtal passar en bättre.

De kattungar jag har sålt har hamnat i helt underbara hem och det är jag oerhört tacksam och glad över. Deras ägare och jag har en ömsesidig respekt för varandra och vi missbrukar inte varandras förtroende. De är tacksamma för att de har fått underbara familjemedlemmar och jag är tacksam över att de har erbjudit mina kattungar bra hem. Ömsesidig respekt, det innefattar att man ärar de avtal man ingår.

Så det är bättre för katterna att vi stänger in dom:crazy:
Ja skyldighet att ge dom ett så bra liv som möjligt,och nej jag tycker eg inte att inomhus liv passar en katt

Om du inte tycker att innelivet är bra för katten så ska du inte börja med raskattavel. Du kan helt enkelt inte kombinera det utan att det blir tok i slutänden. Tänk på att en kull kan ha olika pappor. Att medvetet släppa ut en fertil raskatt som är ämnad för avel kan i slutänden kallas för medveten huskattavel (olyckor sker, men inte flera gånger) och då riskerar du avstängning. Du kan aldrig garantera att din fertila honkatt inte parar sig med någon annan hane ute så länge du inte har 100% koll på henne. Så enkelt är det.

Så det är bättre för katterna att vi stänger in dom:crazy:
Ja skyldighet att ge dom ett så bra liv som möjligt,och nej jag tycker eg inte att inomhus liv passar en katt

Då ska du nog inte ge dig på raskattuppfödning för det är helt omöjligt att förena seriös kattuppfödning med friströvande avelskatter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka