I

Isidor

Funderar på att köpa en perser så jag skulle vilja veta lite om dom. Hur mycket päls skötsel det är ? Är dom utsatta för några speciella sjukdomar ? Vart kan mna hitta en uppfödar lista över stockholm och uppsala ? Skriv gärna så mycket som ni vet om perser ?

Sv: Perser

Jag var inne på att köpa en perser innan jag bestämde mig för att det skulle bli en ragdoll och anledningen till att jag tvekade var just det att det var så fruktansvärt mycket pälsvård. Du måste borsa katten en gång om dagen och även bada den väldig ofta. På Sveraks hemsida finns väl lista över uppfödare om jag inte minns fel!

Det är väldigt mkt pälsvård, borstning varje/varannan dag är ett måste om man inte vill ha stora tovor som är omöjliga att få bort. Dock är det ju så att om man borstar varje dag håller sig pälsen fräsch, än om man glömmer bort det en dag. Med andra ord - ju oftare man borstar ju mindre jobb. :D

Kan inte minnas några specifika sjukdomar, men de har relativt lätt för att få ögoninfektioner och liknande pga att tårkanalerna är något ihoptryckta.
köp en perser - världens finaste ras i mina ögon :love: (dock "får" jag inte ha en för sambon, han tycker dom är ruggigt fula, men en vacker dag ska jag skaffa min första egna lilla troll)

Borstning varje dag är inte nödvändigt om man badar den som man ska (dvs minst en gång i månaden), men hur som helst är det mycket pälsvård.

Hälsoproblem hos perser/exotic är bla PKD (cystor i njurarna). Alla seriösa uppfödare deltar i hälsoprogram mot detta, ska kollas upp innan man köper en unge. Det kan också vara bra att se hur ögonen ser ut på föräldrarna. Vissa linjer har problem med känsliga och rinnande ögon. Det är inte ett stort problem för katten, men antagligen något man vill undvika som kattungeköpare.

Pälsvårdssida

Rasring

Tycker du om utseende och temperament hos persern men inte vill ha all den pälsvården finns ju korthåriga syskonrasen Exotic. Identisk med perser förutom just pälsen.

Helst ska man borsta varje dag, gör man det så tar pälskötseln inte mer än 5 minuter per dag.
Seddan brukar man behöva ge kattmat avsed för perser, annars kan dom bli dåliga i magen.
Men våran perser har en helt underbar personlighet som jag inte har sett hos någon annan katt hittils, den personligheten är guld värd...

"Mat avsedd för perser" är rent bullshit. Olika raser har INTE olika foderbehov, utan det är något RC har hittar på för att kränga mer foder till okritiska konsumenter.

Så länge maten har bra näringsinnehåll (dvs inte massa spannmål) och katten äter det och magen håller sig i trim och hullet är bra -spelar det inte någon roll om man köper snordyrt eller MJAU-mat.

Problemet är då att hans mage inte funkar å han spyr dagligen, därför behöver iaf vi perser kattmat från royal cain. Så därför köper vi det.

Det är ju just det, våran persers mage håller sig inte i trim på annan kattmatt så då blir det som det blir. Han har svårt att hålla hullet på detta foder, eller rättare sagt han har inget hull å med annat foder så spyr han bara å det är inge gulligt...

Var inne på Sveraks hemsida men hittade ingen uppfödarlista.

Nej det gjorde inte jag heller, tyvärr! Jag som är vimmsig det jag tror att jag själv menade var att de hade flera Kattklubbar och så blandade jag nog ihop det med uppfödare?! :D
Men om du går i på din regions olika kattklubbar hittar du länkar på deras sidor vidare till olika uppfödare!
Lycka till

har du otur så får du en med trånga tårkanaler och då får du tvätta ögonvrårna varje dag för att det inte ska fräta på huden senare, vi rakade våran perser för att få bort kattunge ullen och nu ahr han jätte bra päls som borstas varannan dag och han går ute på dagen men inga knutor för det :D

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
466
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
762
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Övr. Katt Jag behöver hitta ett nytt klösträd, och behöver lite inspiration. Min herre är en bekväm, markbunden slöfock på 7,6 kg. Under sina 15...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II