N
noblesse
Hej alla kloka! Hur är detta med permanentbädd? Vi har "poolbetong" (släpper inte ut vatten). Vår hyresgäst vill göra ett pemanentbädd. Blir inte det ohygieniskt? Lukt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med dig helt.
En välskött bädd luktar inte och är absolut inte ohygienisk. Tvärtom vill jag säga.
Men den måste skötas ordentligt och hållas jämn. Sen måste det vara tillräckligt mycket löst strö ovanpå bädden så inte hästen river upp den tex då den reser sig. Har haft permanentbädd i över 30 år och fått alla i de stall jag stått i att också övergå till det.
Beror på vilket strö du ska använda. Jag har alltid använt sågspån ( förr ) och kutterspån.
Det låter ju jätte bra. Men när hästen kissar blir ju det yttersta lagret blöt och luktar. Hur gör du om du bara plockar bort bajset? Ligger du på nytt spån hela tiden ?Och jag har helt skippat kalk, Stalosan och liknande produkter! Tycker att bädden blir lika bra ändå. Jag använder endast sågspån (dvs spån från sågverk), men en sågspån-torvblandning kan nog också bli mycket bra. Jag lägger in MYCKET spån till att börja med, minst en decimeter måste det bli i boxen första dagen. Sedan fortsätter jag att fylla på dagligen rättså rejält. Det får ALDRIG synes kiss på ytan, eller verka blött/"plaskigt", då har man inte lagt in tillräckligt med spån! Efter ett par-tre veckor anser jag mig ha en relativt bra bädd, som sedan bara blir mer packad och sviktande ju längre tiden går. Kan också säga att jag faktiskt låter mina bäddar ligga två säsonger. De torkar ut väldigt bra under sommaren. Fast i år när jag har hästar på boxvila får jag se hur det blir. Denna sommar lär inte bli lik någon annan...![]()
Det låter ju jätte bra. Men när hästen kissar blir ju det yttersta lagret blöt och luktar. Hur gör du om du bara plockar bort bajset? Ligger du på nytt spån hela tiden ?