Permanentbädd=varma ben??

N

neferra

..påstod en bekant.

Tja..vet inte vad jag ska tro, men visst, låter ju vettigt på nåt sätt. Och som en slump är de två hästar som står på permanentbädd (de andra står på växelströ), av tot 14 st, faktiskt varmare i benen på morgonen än de andra. Men det kan ju vara en slump.

Vad tror ni?

Jag har inte hört det förut eller tänkt på det.

Sv: Permanentbädd=varma ben??

Det har jag aldrig hört talas om! Men det kanske stämmer, intressant att se om du får några bra svar.

En permanentbädd blir gärna varmare i sig eftersom en viss förbränning sker i den. Om det kan ha bidragit?

LIA

Har aldrig tänkt på det. Men jag har då aldrig märkt att mina har varit det och då står alla fyra på permanentbädd.

En permanentbädd blir gärna varmare i sig eftersom en viss förbränning sker i den. Om det kan ha bidragit?

LIA

Ja, precis. Bädden avger ju en hel del värme, men är den värmen tillräcklig för att hästens ben ska upplevas varma? Och faktiskt bli varma en stund efter hästen gått ur boxen också?

HUR är benen varma?

Kroppsvarma så att man kan tänka sig att de har bättre cirkulation än de på växelbädd, eller för varma så att man kan misstänka att de inte mår bra av det?

Om man tänker på blodomloppet och att hovar och ben ska värmas upp av samma blodbana s a s, är det inte konstigt att tänka sig att benen blir varmare eftersom hovarna får sin värme underifrån och därför uppvärmningen av benen underlättas. En amatörs tankar. :laugh:

En viss tid till avkylning av ben och hovar är logiskt att tänka sig. Där finns ju en del värmeenergi att ta av .

LIA

HUR är benen varma?

Kroppsvarma så att man kan tänka sig att de har bättre cirkulation än de på växelbädd, eller för varma så att man kan misstänka att de inte mår bra av det?

Tja.. varmare än kalla kan man väl säga, kroppsvarma.
Men det var inte det frågan gällde, utan snarare om påståendet är riktigt, om det är någon mer som hört talas om det eller observerat att deras hästar varit varmare vid permanentbädd, blev lite nyfiken.

varmare i benen har jag inte hört, men att det ska bli mer värme när de ligger ner har jag hört...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 615
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar