Permanent djupströbädd

Trissa

Trådstartare
Såg ni reportaget i Ridsport om stallet som hade permanent halmbädd och bara mockade ut den några gånger om året? De mockade alltså inte dagligen, utan strödde bara på mer halm varannan dag. En jättesmart lösning med flyttbara mellanväggar i ena stallet och gallerlösdrift i det andra.

Är det fler som kör med djupströbädd? Det funkar ju bra i många lösdrifter för kor, och jag är riktigt sugen på att prova!

Sv: Permanent djupströbädd

Jag praktiserade i ett stall en gång där man hade årsbädd. Den var säkert 50 cm hög och jag höll på att få slag när jag kom in i det stallet där dom hade den bädden eftersom det var araber och dom var över 2 m höga :eek:
Den funkade kanon den bädden. Dock hade dom inte ett så modernt stall, utan dom körde in en lastare med skopa och öste ut bäddarna en gång per år för hand. Ett hårt arbete eftersom bädden var väldigt packad. Men det gick inte åt så mycket strö och mockandet i det stallet gick väldigt fort.

Jättearaber... :D

I den här artikeln stod de att de tömde 2 eller 3 ggr om året, har jag för mig, så då blir det väl inte riktigt så högt. Och i ena stallet hade de nedsänkta boxar. En halvmeter bädd känns väl lite väl mycket....

Jag läste artikeln och kände direkt att så vill jag ha det!

En toppenlösning och sparar verkligen kroppen.

Jag har bädd på 2 av mina, de andra är för röriga för att bädden ska bli bra.
Jag tömmer den i november, febr och april.

Under våren och hösten, byter jag ut det blöta några flera ggr, och på sommaren så mockar jag som vanligt.

Besökare här brukar reagera på att man inte luktar häst efter att ha varit hos mig.

Jag har permanentbäddar i mitt stall. Enda gången på året som jag ångrar det är när de ska mockas ut på sommaren!

Tar bort skitarna överst och fyller på med ren halm varannan dag eller när det behövs.
Nån gång under året får man "skala ner" bädden, så den inte blir för hög.

Varmt, mjukt, lättskött.

Fast här tog de inte ut skiten heller, utan fyllde bara på med halm varannan dag. Mockningsfritt, med andra ord... ;)

Då växer det ju lite snabbare. Med mitt sätt tror jag att man sparar halm också, och det går ju snabbt.

kan man ha något liknande med torv??
har du någon erfarenhet av det?

hur ofta "måste" man mocka ut allt, räcker det med 1gång/år?

torv borde man ju nästan kunna "fluffa upp" där det är rent, så man inte behöver fylla på så ofta...

Man sparar halm och det blir mindre amoniakångor, hästarna ligger varmt och mjukt. Jag ser bara fördelar utom när jag mockar ut efter fyra hästar varje vår...

Eva

Äckligt! :eek:

Jag har haft bädd till min häst men då tar jag ut skiten och fixar till bädden varje dag och fyller på nytt strö minst en gång i veckan.

Att bara lassa på nytt på skiten skulle jag aldrig kunna leva med. :eek:

Jag har spån bädd till mina på vintern, men jag mockar ut skiten varje dag och strör på stallosan när det behövs. Jag skär även ner bädden en gång i månaden för att det inte ska bli störtloppsbacke i den. Tycker att det funkar bra.

Vi har permanentbäddar av torv. Vi anlägger dem med ett tjockt lager kalk i botten, sedan torv som vi försöker "packa" efter bästa förmåga (dvs trampa på, ev. också vattna lite om den är mycket torr). Sedan tar vi bort skitarna ovanpå varje dag, och kalkar samt lägger in mer torv där det är fuktigt. Krattar också till bädden så den blir jämn. Ibland får man ta ut lite mer, om någon del av bädden blivit riktigt blöt. Då tar vi bort det blöta, lägger i mer kalk och så torv ovanpå. Funkar kanonbra - det tar mig ca 30 min att mocka 5 boxar!

Roheryn skrev:
Vi har permanentbäddar av torv. Vi anlägger dem med ett tjockt lager kalk i botten, sedan torv som vi försöker "packa" efter bästa förmåga (dvs trampa på, ev. också vattna lite om den är mycket torr). Sedan tar vi bort skitarna ovanpå varje dag, och kalkar samt lägger in mer torv där det är fuktigt. Krattar också till bädden så den blir jämn. Ibland får man ta ut lite mer, om någon del av bädden blivit riktigt blöt. Då tar vi bort det blöta, lägger i mer kalk och så torv ovanpå. Funkar kanonbra - det tar mig ca 30 min att mocka 5 boxar!

Precis så gör vi också!
Funkar JÄTTEBRA!

// M

Jag har 'vanlig' bädd i boxarna. Spånbädd (torv i botten senaste åren), tar bort bajset dagligen och fyller på strö vid behov. Mockar ut för hand en gång/år (och undrar varför i hela helvetet jag tyckte det var en bra ide med bädd??) och då är bädden ungefär en halvmeter. Skalar av två - tre gånger per år för att den inte ska bli FÖR hög.

I lösdriften har jag halm, och sådan bädd som beskrevs i ridsport, dvs jag tar inte ut någonting. Jag trampar istället ner högarna och ströar ovanpå. Enligt mig ända sättet få en vettig bäddbotten med halm. Gjorde likadant när jag satte halmbädd i boxarna, men sen när botten var fast tog jag ut högarna. Men i lösdriften mockar jag ut cirka en gång/månad - ströar bara däremellan. Fungerar finfint och luktar inte. Så skulle säkert fungera att ha så hela vintern med, jag vill dock inte behöva tömma lösdriften helt varje år OCKSÅ, därför jag mockar ut en gång i månaden där :angel:

Toriryttaren skrev:
Äckligt! :eek:

Jag har haft bädd till min häst men då tar jag ut skiten och fixar till bädden varje dag och fyller på nytt strö minst en gång i veckan.

Att bara lassa på nytt på skiten skulle jag aldrig kunna leva med. :eek:

Men varför skulle det bli äckligt egentligen? Man strör ju över skiten, som snabbt borde bli till bädd. Och det funkar ju hos korna, i deras lösdrift. Och tydligen i Alexandras lösdrift också! De bäddar som jag har upplevt luktar och är ofräscha, då är det urinet som har märkts.

ah tack :)

jag måste lära mig "allt om torv" då min häst ska stå på det i höst :D
antar att bädd blir billigast.. + mjukast!!!

Messy skrev:
kan man ha något liknande med torv??
har du någon erfarenhet av det?
I vårt lilla stall har vi permanentbädd med kalk längst ner, och sen torv. Ovanpå är det spån. Bajs mockas varje dag, kissfläckar strös med stalosan. Luktfritt och snabbskött :) Torven byts 2 ggr/ år för oss.

Tycker Ridsports artikel var bra och tankeväckande. Inom lantbruket i övrigt finns massor av smarta och arbetsbesparande åtgärder som verkligen vore något för större stallar att inspireras av! Tänk på personalkostnader och inte minst arbetsskador som kan undvikas.

Det gäller inte bara, om än främst, hur stallen byggs - men även för dagligt arbete med fodring och vattning, ut- och insläpp etc.

Stalosan finns på Granngården, läs mera här (under desinfektion):
http://www.lactamin.se/

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 855
Senast: ako
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 955
Senast: Trissa
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 683
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar