Periodisk fasta

Sv: Periodisk fasta

Kan inte det vara individuellt då?
För på det sättet är du och min sambo väldigt olika, han får högt socker om han inte äter och måste då ta korrigeringsdoser.

Det kan det säkert vara. Det beror ju på hur lång tid vi pratar om också, och hur man äter annars och hur stabilt blodsockret är i vanliga fall. Men när läkarna avråder typ 1or från att fasta (t.ex. muslimer under ramadan som ju blir en slags periodisk fasta) så är det alltid pga risken för insulinkänning, inte pga risk för högt blodsocker. Din sambo kanske behöver justera sina doser? Min spontana tanke om jag skippade frukosten och plötsligt hade höga värden skulle vara att jag tar för lite basinsulin.
 
Sv: Periodisk fasta

Det kan det säkert vara. Det beror ju på hur lång tid vi pratar om också, och hur man äter annars och hur stabilt blodsockret är i vanliga fall. Men när läkarna avråder typ 1or från att fasta (t.ex. muslimer under ramadan som ju blir en slags periodisk fasta) så är det alltid pga risken för insulinkänning, inte pga risk för högt blodsocker. Din sambo kanske behöver justera sina doser? Min spontana tanke om jag skippade frukosten och plötsligt hade höga värden skulle vara att jag tar för lite basinsulin.

Han tar 48 E basinsulin (levemir) på kvällen, så det känns jättekonstigt om det är för lite? För det är speciellt om han hoppar över frukosten som han ligger högt.

Men han har inte en särskilt fungerande diabetes, tyvärr. Man tycker att 14 E direktinsulin borde sänka sockret väldigt mycket, men det sänks bara max 3 mmol/l
 
Sv: Periodisk fasta

Har gjort första "faste"dagen med 5-2 idag. Åt 300 kalorier under dagen och sen körde jag en timmes styrka, dvs med min kropp som tyngd. Hade lika mycket ork som vanligt och då hade jag min PT som peppade på så jag tog i lite extra.
Åt resterande 200 nu efteråt och det gick nästan trögt att äta. Har mest varit sugen på mat men inte just nå hungrig.
 
Sv: Periodisk fasta

Fast kan man inte ha bränsle kvar från gårdagens kolhydrater? Frågan är hur stark man är dagen efter fastan om man inte tillför hyfsat med kolhydrater innan träning?
 
Sv: Periodisk fasta

Det är mycket möjligt att det är så. Jag kommer att köra på som vanligt med träningen och så ser jag efter ett tag hur det känns.
Imorgon blir det en vända i spåret. Ska springa ett 6,5 km lopp nästa vecka i vår skog så tänkte kolla in sträckan imorgon. En tuff bana med mycket backar och stigar.
 
Sv: Periodisk fasta

KL

Här rullar det på, men.. Hade egentligen fastedag midsommardagen, det pallade vi inte :D Annars är det inga större problem :)

Sambon har lite svårt för exakt 600 kcal, men vi resonerar att bara dra ner på kalorierna bör ju göra sitt, så blir det lättare och lättare, eller, vi hoppas det iaf :D
 
Sv: Periodisk fasta

Åh jag har en fråga till dig: hur är det med periodisk fasta om man har diabetes (ej insulinbehandlad). Som jag förstått på min diabetessköterska/dietist så måste jag äta ofta för att hålla mitt socker på en jämn nivå, och jag klarar verkligen inte av att äta ofta :/

Jag har diabetes typ 1 (alltså insulinbehandlad) och jag har tänkt testa detta, man får väl helt enkelt ha stenkoll på sitt blodsocker och "fuska" (dricka lite lättmjölk borde fixa det iofs) om det skulle gå i botten under fastan.
Du behöver inte alls äta ofta för att hålla sockret på en jämn nivå, det handlar ju också om vad du äter. Men det optimala (enligt diabetesläkare och övrig personal) är ju 3 måltider/dag och 2 mellanmål på det, alltså samma som rekommenderas till vanliga människor ät fem gånger om dagen.
 
Sv: Periodisk fasta

Jag tackar för att du iaf tog dig tid att fundera lite kring det! :) Och självklart ska jag prata med behandlande läkare. Jo tablettbehandlad för att försöka få igång en "snabb" viktnedgång (och jag ser också att tabletterna gör VÄLDIGT mycket för mitt socker de gånger jag glömt dem).

Susie: just nu kan jag inte äta som jag vill pga att jag inte har kök hemma, så just nu försöker jag göra så bra val jag kan. Men det är svårt när jag gärna vill ha ett mål varm mat om dagen. Och 5 ggr om dagen orkar jag inte äta, 3 blir det oftast och försöker att inte ha mer än max 6 timmar mellan målen. Men jag känner inte av högt/lågt socker mellan måltiderna heller så.
 
Sv: Periodisk fasta

Idag går vi över från varannan dagfasta till 2:5 :) Har minskat ett hack i BHn :D:banana:
 
Sv: Periodisk fasta

:)

Jag kör oxå på 5 - 2, fungerar bästa för mig. Varanndag blev så tråkigt, jag vill kunna äta middag med min man, ta en fika med en vän osv. Två dagar i veckan är inga problem, lägger dem när jag jobbar långa kvällspass.
 
Sv: Periodisk fasta

Ja, jag tycker oxå om att äta/fika :d, lite lättare planera in med 2:5, det var boooring med varannandag :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp