Periodisk fasta

Sv: Periodisk fasta

Å andra sidan är det ju sundare att äta på morgonen och mindre innan sömn iom att kroppen inte behöver energin till kvällen iaf.

Jag vet flera som är strikta med att inte äta för sent. Det blir ju då samma tänk med ingen mat under 16 h. De mår mycket bättre av att leva så. Bättre nattsömn, mer energi på morgonen och viktnedgång.

Men då handlar det också om att lägga de där 8 h på bästa tid på dygnet.
 
Sv: Periodisk fasta

Jo, men säg att man går upp kl 7 - då får man ju inte äta nåt efter kl 15. Det skulle jag aldrig fixa!
 
Sv: Periodisk fasta

Men då handlar det också om att lägga de där 8 h på bästa tid på dygnet.

..Vilket kan vara väldigt individuellt. :) När det är "sundast" att äta beror ju inte bara på hur ett dygn ser ut, utan hur ens individuella dygn ser ut och hur man känner att man kan få det att fungera.
 
Sv: Periodisk fasta

Det finns och åtgärderna är tätare kontroller.

Minskad risk för bröstcancer togs upp iom att man sänkte ngt som jag inte minns vad det heter.
Som jag förstod det är forskningen på musstadie än så länge.
 
Sv: Periodisk fasta

Det låter bra att det alternativet finns iaf! Jo, det är ju välkänt att det enda som verkligen får oss att leva längre är fasta. Det beror på att skadliga nedbrytningsprodukter alltid skapas i cellerna när energi förbränns. Dessa produkter (främst syreradikaler + andra parametrar också naturligtvis) är vad som får oss att åldras. Möss som svälter kan leva 1/3 längre än möss som inte svälter. Liknande studier kan av etiska skäl (såklart) inte utföras på människor. Man kanske absolut kan gagna cellernas återhämtning genom 5/2 dieten!

Det finns inget, vad jag vet iaf, som säger att det inte kan vara så. Men kopplingen till cancer i allmänhet är nog inte helt klarlagd, och därmed kanske man typ kan använda dieten som ett sätt att få en livsstil man trivs med. Jag själv skulle inte våga nära en förhoppning om minskad cancerrisk.
 
Sv: Periodisk fasta

Jag äter också mellan 10-20 på dagarna och har gjort så i 15månader och den största fördelen för mig är att mitt dåliga humör pga blodsockret försvann helt. Om jag äter efter 20 blir jag hungrig på morgonen annars klarar jag mig så bra att det hänt att jag kommer på vid 13 att jag inte ätit.:crazy:
 
Sv: Periodisk fasta

Såg samma program och tror att det är jättesunt. Även om vi är människor som lever på 2000 talet så har vi kroppar som är som på stenåldern. Att inte ha tillgång till maximalt med utan att få gå minimalt med födointag måste ju vara naturligt. Tror att det är bra med tanke på att bieffekter som verkade bra också.
Måste ju gå att jämföra med hästraser. De flesta ponnyraser, om man ser till var de kommer ifrån måste ju ha gener att kunna leva på i stort sett ingenting periodvis. De blir ju överviktiga och fångbenägna om de har tillgång till smörgåsbord 24/7. Har börjat själv med att prova att fasta 2 dagar i veckan. Jag äter aldrig frukost, äter mest frukt till lunch och äter bara lagad mat på kvällen så jag har börjat med "påse-i-vatten-frukost" för att få i mej något före tolv på dagen. Så jag har shake-dagar tgvå dagar i veckan, 5 påsar om dagen blir 550 kcl. Borde gå iväg och ta lite blodprover kanske för att ha något att jämföra med efter ett tag...
 
Sv: Periodisk fasta

För min del funkar det inte att äta på morgonen då jag kliver upp 03.30 och börjar jobba 05.00. Kan bara inte äta då för det blir mitt i natten. Men ett gäng frukter är perfekt att äta runt 09.00-10.00 som är min lunchtid. Men det funkar bättre att bara dricka en shake tidigt på morgonen och kroppen mår nog bra av det. Själv varierar på vardagerna från vecka till vecka med vika veckodagar som blir fastedagar beroende på hur jobbveckan ser ut.
 
Sv: Periodisk fasta

Åh jag har en fråga till dig: hur är det med periodisk fasta om man har diabetes (ej insulinbehandlad). Som jag förstått på min diabetessköterska/dietist så måste jag äta ofta för att hålla mitt socker på en jämn nivå, och jag klarar verkligen inte av att äta ofta :/
 
Sv: Periodisk fasta

*KL*

Jag är trögfattad... så... hur lägger man upp ett bra schema för det? Jag skulle vilja testa 5/2 men blir helt tokig på hur jag ska lägga upp det.
 
Sv: Periodisk fasta

Jag tror att maten spelar en stor roll för bröstcancer. När jag träffade japanskor i slutet av 80-talet, sa de att bröstcancer var jätteovanligt i Japan. Däremot att det förekom hos japanska kvinnor som bor i västländer, som USA och Tyskland.

Nu har ju bröstcancer även blivit vanligare i Japan men fortfarande på en låg nivå. Så något är det ju som kosten påverkar. Japanerna har ju även blivit längre tack vare annorlunda mat...
 
Sv: Periodisk fasta

Tack för utförligt svar!
Jag ska pröva iaf, kanske det hjälper, kanske inte.
 
Sv: Periodisk fasta

Jag kom att tänka på en sak. De som lider av anorexi borde väl reparera sina hjärnceller väldigt ofta med tanke på det lilla intaget.

Men de kanske äter för lite och då är det inte hälsosamt?

Tycker många anorektiker ser väldigt slita ut. Men psykiskt mår de ju kasst.
 
Sv: Periodisk fasta

Nej detta är inget för diabetiker eller för personer med ätstörningsproblematik.

Vad baserar du det på? Jag har inte läst något annat än att det för diabetes typ 2 är totalt oproblematiskt och för diabetes typ 1 beror lite på hur svajigt blodsocker man har. Självklart bör man dock alltid rådslå med sin läkare innan kostförändringar när man har en sjukdom som kan påverkas av det.
 
Sv: Periodisk fasta

Hur kommer det sig att ni kör, och kommer ni fortsätta?
Jag gör det för att slimma ner mig. Sambon gör det för att få bättre chanser i livet. Hans släkt är fullproppad med diabetiker och hans två år äldre äldre bror fick diabetes för ett par år sedan. Han vill inte ha diabetes, eller någon av de andra sjukdomarna som hans släkt dras med så han gör det för hälsans skull.

Jag enbart för vikten. ;)
 
Sv: Periodisk fasta

Nu har jag iaf börjat :)
Kommer köra varanndag ett tag och se hur det känns.
 
Sv: Periodisk fasta

Min sambo kör varannandag sedan ett par månader tillbaka. Han brukar äta en lätt frukost på lågkaloridagarna, sedan ingenting. På ätdagarna äter han allt han känner för.
För hans del var motivationen, förutom att gå ner i vikt, att testa och se om han kunde förbättra hälsan i största allmänhet.
Förutom att han blivit av med ca 12 kg övervikt säger han att det tidigare så påtagliga sötsuget nästan försvunnit helt, med resultat att ätdagarna inte blir några orgier i godsaker även om det är "tillåtet". Han påstår också att han känner sig allmänt piggare och starkare.
 
Sv: Periodisk fasta

Förlåt, jag generaliserade lite väl mycket. :o Jag tycker man ska vara försiktig med 5:2 om man har diabetes och först ta kontakt med läkare eller annan kunnig och rådfråga denne innan man börjar.
 
Sv: Periodisk fasta

Jag tycker 8/16 låter jätteintressant! Men det händer att jag går upp snortidigt till stallet, sabbar man allt om man skulle ta typ en shake eller nåt de dagarna på fastan? (Jag dricker inte kaffe :D)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp