Periodisk fasta

Sv: Periodisk fasta

Nu blev jag ännu mer taggad att köra 5-2. Börjar på tisdag så jag hinner fylla på med shakes. Gillar ju Modifastprodukterna så då passar det mig bra :)
 
Sv: Periodisk fasta

Kopierat från nätet:


”Fasta eller fastetid är en period då en person självmant avstår från mat och eventuellt dryck i olika utsträckning. Fasta påbjuds inom många religioner som andlig förnyelse, renande process, botgöring med mera” http://sv.wikipedia.org/wiki/Fasta

Några olika varianter:


Leangains: grundare Martin Berkhan

Den delar upp dagen i två olika faser; 16 timmar av fasta och 8 timmar av ätande. Under födodfasen äter man vanligtvis 3 måltider, men detta är helt upp till var och en. Ät med en måltidsfrekvens som du mår bäst av och trivs mest med. Kosten är upplagd på lite olika sätt beroende på om det är tränings eller vilodag. På träningsdagar är kolhydrater prioriterade över fett och på vilodagar vänder förhållandet. Proteinintaget rekommenderas vara högt på samtliga dagar. Beroende på vilka mål man har varierar kaloriintag och uppdelningen av makronutrienter.

På träningsdagar ska du se till att det mesta av dina kalorier intas efter träningspasset. Om du äter en eller två måltider innan du tränar se till att de bstår av kött, grönsaker och frukt.

På vilodagarna ska du äta mindre kalorier än du gör på träningsdagarna, gör detta genom att skära ner på kolhydraterna och se till att dina måltider består av protein, fiberrika grönsaker och frukt. Dessa dagar kan du se till att du får i dig mest med protein, gärna från lite fetare källor som lax eller köttfärs.



EAT STOP EAT:
Grundare : Brad Pilon

Med Eat Stop Eat-metoden rekommenderas du att fasta 1-2 gånger per vecka i 24 timmar. Det är egentligen inte speciellt mycket mer till denna metod då Brad inte tycker att man ska begränsa sig med vad man äter utan äta det du vill och när du vill. Dock ska detta ske med självkontroll och du ska inte kasta i dig skräpmat varje dag. Ät med ansvar och fasta 2 ggr i veckan vilket ger en självreglerande kalorirestriktion på ca 30% i veckan, så länge du äter normalt de dagar du äter.



The Warrior Diet:

Grundare ,Ori Hofmekler

The Warrior diet är inte helt riktigt en metod som går ut på att fasta helt och hållet då det är tillåtet att äta små måltider under fasta bestående av frukt och grönsaker. Tanken är att fastafasen varar i 20 timmar och du äter i 4, men riktigt så blir det inte som sagt då du tillåts att äta under fastan.

Day Fasting:

Metoden förespråkar det att du äter en dag och det följs av en dag med fasta. För att säkerställa att du får äta varje dag så kan du lägga upp denna metod på så vis att du äter middag klockan 18:00 och efter det fastar du dina 24 timmar. Detta tillåter dig att äta nästa dag samtidigt som du fastat i 24 timmar, efter dessa 24 timmar äter du som vanligt fram till 18:00 nästkommande dag då du återigen startar en 24 timmars-period av fasta.
 
Sv: Periodisk fasta

Jag tycker 8/16 låter jätteintressant! Men det händer att jag går upp snortidigt till stallet, sabbar man allt om man skulle ta typ en shake eller nåt de dagarna på fastan? (Jag dricker inte kaffe :D)

Ja, äter du något, även "lätt", så bryts fastan. :) Jag kliver upp klockan 5 ungefär varannan dag, och är inte hungrigare för det. Testá tycker jag, och bestäm dig, ge det lite tid Tror det kommer gå bra!
 
Sv: Periodisk fasta

Det behöver den ju inte, det är bara att lägga om intervallet för fastan till ex kl 5-13
 
Sv: Periodisk fasta

Ok, då ska jag testa! Jag är en kvällsätare i vanliga fall så de dagarna jag går upp tidigt ska jag nog överleva med lite envishet, det är inte så ofta ändå. Idag börjar nya livet ;)
 
Sv: Periodisk fasta

Det behöver den ju inte, det är bara att lägga om intervallet för fastan till ex kl 5-13


Absolut, man kan ju lägga sitt tidsintervall som man vill, men jag misstänker att frågan var "sabbar jag något om jag tar något lätt under fastan" och inte "sabbar jag något om jag äter då jag "får" äta". ;)
 
Sv: Periodisk fasta

Blev också sugen på att testa 8/16! Äter du så varje dag då? Eller vissa dagar i veckan?
 
Sv: Periodisk fasta

Ah, nej, då blir det ju fel :) Jag har själv kört 8/16 för flera år sedan en kortare period, fungerade bra, och just att man kan välja tidintervall gör det väldigt hanterbart
 
Sv: Periodisk fasta

kl
Någon som vet om det spelar roll hur man fördelar kalorierna under fastedagen? Exempelvis en måltid med 500 kcal eller små portioner som lite soppa eller ett ägg utspritt över dagen (totalt 500 kcal)?
 
Sv: Periodisk fasta

Vad jag har fått lära mig av att ha en sambo med diabetes (typ 1) så är det så att om kroppen går in i svältläge så stiger blodsockret. Detta för att kroppen tänker att "nej nu får jag ingen energi, bäst att släppa ifrån sig socker". (är det levern som släpper ifrån sig socker?:o)
Högt blodsocker är inte bra, och det är inte bra att ta insulin utan att äta. Typ så :)
 
Sv: Periodisk fasta

Självklart skulle jag konsultera min läkare innan :) Men om en läkarstudent sa att nej det dör du av är det ju ingen mening med att ens fråga min läkare ;) Därav min fråga! :)
 
Sv: Periodisk fasta

Vad jag har fått lära mig av att ha en sambo med diabetes (typ 1) så är det så att om kroppen går in i svältläge så stiger blodsockret. Detta för att kroppen tänker att "nej nu får jag ingen energi, bäst att släppa ifrån sig socker". (är det levern som släpper ifrån sig socker?:o)
Högt blodsocker är inte bra, och det är inte bra att ta insulin utan att äta. Typ så :)

Hur definierar du svältläge? Enligt mina kompisar som kör olika versioner av periodisk fasta så är en av poängerna att man aldrig fastar så länge att kroppen tror att man är i svält. Jag har aldrig kört periodisk fasta men det händer ibland av ren lathet/glömska att det går mer än 16 timmar mellan att jag äter något och det har aldrig gett mig höga glukosvärden, tvärtom brukar det vara för lågt blodsocker som påminner mig om att jag borde äta något (har alltså diabetes typ 1).
 
Sv: Periodisk fasta

Sambon är mer otålig och vill ha snabbt resultat på vikten så vi hoppar in på varannan dag ist för 2/5 nu till en början :)
 
Sv: Periodisk fasta

Jag kör med varann dag med undantag om vi har något speciellt inplanerat. Känns bra än så länge. Andra fastedagen idag och jag har precis ätit en viktväktarnas linssoppa till lunch, det var mumma och jag blev mätt.
 
Sv: Periodisk fasta

Åh jag har en fråga till dig: hur är det med periodisk fasta om man har diabetes (ej insulinbehandlad). Som jag förstått på min diabetessköterska/dietist så måste jag äta ofta för att hålla mitt socker på en jämn nivå, och jag klarar verkligen inte av att äta ofta :/
Jag vet faktiskt inte! Nästa termin ska jag nog läsa lite mer specifikt om just diabetes :), efter det kanske jag kan ge ett bra svar. Men jag antar att det generellt är negativt att inte hålla en jämn insulinnivå (vilket torde bli fallet vid denna diet). De ramar du kan leva under beror dock säkert på hur allvarlig diabetesen är. Att den inte är insulinbehandlad är ju iaf ett plus! Är du tablettbehandlad? Äsch kolla med behandlande läkare och be denne motivera väl varför du ska göra si eller så. Läkarna är ju liksom inte alltid ajour med precis allt inom den medicinska vetenskapen och det kan vara bra att försäkra sig om att man inte följer ett råd som kanske är lite ouppdaterat.
 
Sv: Periodisk fasta

Hur definierar du svältläge? Enligt mina kompisar som kör olika versioner av periodisk fasta så är en av poängerna att man aldrig fastar så länge att kroppen tror att man är i svält. Jag har aldrig kört periodisk fasta men det händer ibland av ren lathet/glömska att det går mer än 16 timmar mellan att jag äter något och det har aldrig gett mig höga glukosvärden, tvärtom brukar det vara för lågt blodsocker som påminner mig om att jag borde äta något (har alltså diabetes typ 1).

Kan inte det vara individuellt då?
För på det sättet är du och min sambo väldigt olika, han får högt socker om han inte äter och måste då ta korrigeringsdoser.
 
Sv: Periodisk fasta

*kl*

Vart rätt så sugen på att prova på det här då vi också har en del cancer i släkten.
Men jag vet inte alls hur man ska lägga upp det. Jag tränar 6 dagar/veckan och det blir nästintill alltid kvällstid, så det där 8/16 lär kanske inte passa in om jag vill få i mig frukost samt få i mig något efter träningspasset. Att fasta varannan dag eller äta 5 fasta 2 kanske skulle fungera, men bör man verkligen träna de dagar man fastar i så fall? Läser ju så mycket om hur viktigt det att få i sig något efter träning för återhämtning och förhindra muskelnedbrytning osv.
Tips? :o
 
Sv: Periodisk fasta

Bra att man googlar efter att man frågat efter något :p Hittade precis ett schema som kan passa mig så ska prova på det.
 
Sv: Periodisk fasta

Jag tränar regelbundet men har precis opererat mig så jag har träningsförbud i 2 veckor. Min plan sen är 2/5fasta och inte träna på fastedagar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp