Periodisk fasta

Sv: Periodisk fasta

läsa hela tråden är väl alltid bra?

Att det finns hög risk att jag drabbas skrev jag redan i första inlägget, 50% ökning sa läkaren när mamma dog.

Men som sagt det har jag inte. Det känns som ett väldigt stort steg att ta för mig som just nu frisk 27 åring. Jag är inte kändisrik heller så jag tror inte att jag bara kan glida in på en flashig klinik så skär de bort mina gamla tuttar och ger mig ett par snygga i plast.

Mår illa av bara tanken och för mig hamdlar inte bara om att överleva utan att ha en viss livskvalié oxå. Och med det menar jag inte att de som verkligen har cancer och tvingas operara bort sina bröst automatisk får dålig livskvalité. Men detta är ju trots allt buke och jag har märkt innan att man ibland måste förklara sig in i absurdum för att ha ryggen fri och inte reta upp någon.
 
Senast ändrad:
Sv: Periodisk fasta

Kaffe dricker jag inte så för mig är det inget problem :)

Borde kunna hoppa frukost, äta äggröra till lunch och så morötter och lite fil till kvällis. Ska titta på deras soppor oxå, variation är ju aldrig fel, tack för tips!
 
Sv: Periodisk fasta

Jag har testat det 1,5 månad nu. Inte av anledningen att gå ner utan med tanke på cancer då en vän berättade om detta för mig. Jag testade då det egentligen är så jag lever automatiskt. Om jag äter en mastig husmanskosträtt en dag så är jag liksom mätt i ett par dagar.
Enda skillnaden nu är att nu planerar jag verkligen, en dags ät, 2 dagars svält.
Ät dagen äter jag precis vad fan jag vill, onyttigt som bara den, så onyttigt som jag inte ätit på många, många år. Fastedagen dricker jag mycket, äter mkt grönsaker, kanske lite buljong. Jag har ingen koll alls på kaloriintaget.
Resultatet är att jag gick ner 6 kilo, det är för mycket för mig så jag har börjat ha i socker i mitt kaffe. Jag har pga Candida inte ätit socker på åratal men jag verkar tåla det nu, inga återfall.
Så ur viktminskningsynpunkt är det SUPERBRA, även om det inte är därför som jag åter så.
 
Sv: Periodisk fasta

Kaffe dricker jag inte så för mig är det inget problem :)

Borde kunna hoppa frukost, äta äggröra till lunch och så morötter och lite fil till kvällis. Ska titta på deras soppor oxå, variation är ju aldrig fel, tack för tips!

Asch, det var ju prallan som skrev om morgonlatten... så går det när man inte läser ordentligt :o

Oroar mig lite för blodsockerfall, som triggar migränen, men med mycket vatten borde det funka ändå... annars får jag sluta helt enkelt :). Jag är peppad, det ska bli kul att se om man marker någon ändring I hur man mår! (vikten får gärna falla också, men det är inte mitt huvudsyfte).
 
Sv: Periodisk fasta

Känner du skillnad I övrigt? Han jag pratat med innan jag bestämde mig sa att han har fått lättare att stressa av och har mer lugn i sig - är det något du upplevt?

Vilka dagar väljer ni? Jag har beslutat tisdag och torsdag :).
 
Sv: Periodisk fasta

Nu är ju tråden rätt kort och det är ju ändå ett ganska känsligt ämne det du frågade om, så nog tycker jag att man kan förvänta sig att du läser igenom tråden innan du skriver något.

Ingen behöver fråga mig, eller läsa en tråd tio gånger, men SÅ mycket begärt är det väl inte att folk läser igenom tråden en gång i alla fall innan de går på så som du gjorde?
 
Sv: Periodisk fasta

Känner du skillnad I övrigt? Han jag pratat med innan jag bestämde mig sa att han har fått lättare att stressa av och har mer lugn i sig - är det något du upplevt?

Vilka dagar väljer ni? Jag har beslutat tisdag och torsdag :).
Jag har kört 5-2:an i ett par månader nu. Vissa veckor har jag fuskat lite, men sambon har kört troget två dagar i veckan utan fusk. Ingen av oss har på något vis känt att vi stressar av enklare eller att vi har mer lugn i oss själva. Det är samma som innan.

Sambon kör onsdag och torsdag eftersom det passar honom bäst. Jag försöker köra torsdagar och en dag till i veckan.
 
Sv: Periodisk fasta

Jag har kört 5-2:an i ett par månader nu. Vissa veckor har jag fuskat lite, men sambon har kört troget två dagar i veckan utan fusk. Ingen av oss har på något vis känt att vi stressar av enklare eller att vi har mer lugn i oss själva. Det är samma som innan.

Sambon kör onsdag och torsdag eftersom det passar honom bäst. Jag försöker köra torsdagar och en dag till i veckan.

Attans :D
Hur kommer det sig att ni kör, och kommer ni fortsätta?
 
Sv: Periodisk fasta

Jag kör periodisk fasta enligt 8/16, alltså äta under 8 timmar per dag och fasta 16. Har ätit såhär i omkring 2 månader av hälsoskäl och ja, jag märker stor skillnad. Mer morgonpigg, mycket mindre "hungerstyrd" och blodsockerrelaterade humörsvängningar (varit hårt drabbad..) är verkligen helt bortblåsta! En kväll i veckan (fredagar) bryter jag lite på min rutin och äter till 22 istället.

Trots att jag äter exakt lika mycket kcal som innan har dessutom min viktminsking (planerad och önskad) ökat. Jag ser bara fördelar, verkligen.
 
Sv: Periodisk fasta

Att det finns hög risk att jag drabbas skrev jag redan i första inlägget, 50% ökning sa läkaren när mamma dog.

Men som sagt det har jag inte. Det känns som ett väldigt stort steg att ta för mig som just nu frisk 27 åring. Jag är inte kändisrik heller så jag tror inte att jag bara kan glida in på en flashig klinik så skär de bort mina gamla tuttar och ger mig ett par snygga i plast.

Mår illa av bara tanken och för mig hamdlar inte bara om att överleva utan att ha en viss livskvalié oxå. Och med det menar jag inte att de som verkligen har cancer och tvingas operara bort sina bröst automatisk får dålig livskvalité. Men detta är ju trots allt buke och jag har märkt innan att man ibland måste förklara sig in i absurdum för att ha ryggen fri och inte reta upp någon.

Jag menade verkligen inte att såra eller uppröra dig alls så jag ber om ursäkt om jag gjort det. Tycker du att det är ett jobbigt ämne kan du bara ignorera mina inlägg. Jag förstår verkligen att det är jättejättehemskt att tänka sig, det tycker jag också.

Men om du i framtiden skulle tänka dig att genomgå en operation finns det säkert ekonomisk hjälp att få även för rekonstruktion.

Angående mjölk i kaffet kanske du kan ha lättmjölk och skumma själv? Så kan man minska kalorimängden där.

Mia_R: Att kalla mastektomier för mode tycker jag är lite osmakligt. Det är ingenting kvinnor gör för att vara tuffa eller hänga på en våg utan ett försök till att undgå en hemsk sjukdom.

Och ingreppen gjordes, även i Sverige, innan kändisar började gå ut med det hela i medier.
 
Sv: Periodisk fasta

Vill du berätta mer om hur det fungerar?
 
Sv: Periodisk fasta

Vill du berätta mer om hur det fungerar?

Jag har gjort det väldigt enkelt för mig. I princip är det bara det att jag hoppar över frukost, typ. :) Jag äter mellan 12.00-20.00 normala dagar, och 12.00-22.00 på fredagar (är en sucker för fredagspopcorn framför tv:n..)

Jag tar en svart kopp kaffe på morgonen, då har jag inga som helst problem med att träna innan lunch. Sedan äter jag lunch vid 12, kanske något mellanmål, middag vid 18 och sedan något lätt typ kvarg+bär strax innan 20.00
 
Sv: Periodisk fasta

Jag tycker inte det är jobbigt att prata eller skriva om det så det är ingen fråga.
Det går säkert att få hjälp men jag gissar på långa kötider iom att jag faktiskt är frisk. Jag tror jag skulle kunna bli väldigt deprimerad, få jättemycket ångest osv. Men visst har tanken funnits där.

Jag dricker som sagt inte kaffe så det är inga problem för mig :-)
 
Sv: Periodisk fasta

Oj, det skulle jag aldrig klara av. Tack för förklaringen! :)
 
Sv: Periodisk fasta

Jag har kört 5-2:an i ett par månader nu. Vissa veckor har jag fuskat lite, men sambon har kört troget två dagar i veckan utan fusk. Ingen av oss har på något vis känt att vi stressar av enklare eller att vi har mer lugn i oss själva. Det är samma som innan.

Sambon kör onsdag och torsdag eftersom det passar honom bäst. Jag försöker köra torsdagar och en dag till i veckan.

Jag har testat 14 veckor, nu 5-2 tisdag o fredag inget på 24 timmar.
Funkar fint inget sötsug under veckorna och knappt någon hunger på fastedagarna heller.
Tycker jag blivit piggare och fått mer arbetslust,samt fina blodvärden, som kollades när jag lämnade blod sist (förra veckan).
28 dagar utan mat märks även på livremmen,men det är ju inte huvudsaken.
 
Sv: Periodisk fasta

:p

Nä men jag har haft magkatarr och magsår och klarar mig inte utan frukost, ingen chans i världen. Annars lät det intressant :)
 
Sv: Periodisk fasta

Såg en väldigt intressant dokumentär om det igårkväll. Är det någon här som prövat? Varannan dag eller fem dagar vanligt och fasta två? Vad har ni ätit under fastedagarna?

Med både mamma, mormor och farmor som dött i sviterna av bröstcancer ser inte mina odds så lovande ut. Vet inget om farmors och mormors livsstil men mamma var slank och åt normal kost. Inte extremt åt något håll, mycket frukt och grönt, måttligt med alkohol ingen rökning och bam, vid 55 års ålder blev hon sjuk och dog.
Jag vill gärna leva lite längre om det är möjligt. Är lite överviktig, äter för mycket choklad men annars rätt normalt skulle jag tro. Röker inte och super inte. Tror fasta är en livsstil som skulle passa mig, har inga problem att äta väldigt lite och ändå prestera väl.

Så in med era erfarenheter :-)
Jag har snart gått hälften av läkarutbildningen och har ärligt talat svårt att se hur fasta skulle kunna påverka din risk att utveckla bröstcancer. Däremot finns vissa "riskgener", och jag tror att det finns möjlighet att gentesta sig och se om bärarskap finns hos dig. I sådant fall kan mer evidensbaserade åtgärder vidtas.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mat till (små)barn
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp