Periodisk fasta

Bison

Trådstartare
Såg en väldigt intressant dokumentär om det igårkväll. Är det någon här som prövat? Varannan dag eller fem dagar vanligt och fasta två? Vad har ni ätit under fastedagarna?

Med både mamma, mormor och farmor som dött i sviterna av bröstcancer ser inte mina odds så lovande ut. Vet inget om farmors och mormors livsstil men mamma var slank och åt normal kost. Inte extremt åt något håll, mycket frukt och grönt, måttligt med alkohol ingen rökning och bam, vid 55 års ålder blev hon sjuk och dog.
Jag vill gärna leva lite längre om det är möjligt. Är lite överviktig, äter för mycket choklad men annars rätt normalt skulle jag tro. Röker inte och super inte. Tror fasta är en livsstil som skulle passa mig, har inga problem att äta väldigt lite och ändå prestera väl.

Så in med era erfarenheter :-)
 
Sv: Periodisk fasta

Fast den handlade om bantning? Det är inte mitt huvudsakliga mål utan att kunna leva ett friskt liv.
Jag vill gärna veta om någon prövat detta och gjort tester före och under tiden. Jag har själv ingen aning om vad jag har för värden, tror inte VC är så pigga på att tests iom att jag är frisk nu men jag ska iaf ringa och fråga.
 
Sv: Periodisk fasta

Jag och en kollega ska testa - det sägs att det kan sänka stresshormoner och sådant. Jag såg dokumentären och vill prova hur det funkar på mig. Jag börjar på tisdag :).
 
Sv: Periodisk fasta

Jag har egentligen inte provat det men upptäckte när jag såg ett inslag på TV att det är så jag har levt mitt liv mer eller mindre. Mat är nog det som jag prioriterar bort först om det finns något annat att göra.
Det förklarar också varför jag trots att när jag äter så verkligen äter jag. Mina kollegor på jobb undrar alltid hur jag kan vara så smal och ha så bra värden på hälsoundersökning som jag har. Jag som då äter en hel skräpmat och mycket godis har bättre värden än vad de har som äter regelbundet, alltid frukost och mat på bestämda tider. Jag aldrig frukost och inte heller några bestämda tider.

Så jag tror att grunden är att "bara" hålla nere kalorierna fastedagarna, vad man äter är mindre väsentligt.
 
Sv: Periodisk fasta

Jag och sambon ska börja idag :) Inte för viktnedgång även om det blir ett plus ;) utan för att hålla sig friskare.
 
Sv: Periodisk fasta

Hoppas tråden får vara kvar så du kan uppdatera :-)
Jag tänkte börja jag med, kul att testa :-)
Gärna tips på vad jag ska äta min lågkalori dagar

Tack till er andra för svar.
Som sagt, detta är ingen bantning utan ett försök att hålla cancern på avstånd.
 
Sv: Periodisk fasta

Jag vet ingenting om periodisk fasta och du får ursäkta min framfusighet men har du funderat på att genomgå en mastektomi?

Du behöver naturligtvis inte svara om du inte vill.
 
Sv: Periodisk fasta

Jag tänkte att det var tvärtom förrut. Att kroppen behövde energin för att kunna bilda nya hjärnceller och reparera de gamla. Men det är ju tvärtom och det tycker jag är väldigt skönt för då slipper man stressen att äta regelbundet, vilket jag är urusel på.

Ganska lågiskt när man tänker så då vi äter tar det lång tid för kroppen först att förbränna och ut i blodet och ja hela kroppen. Hjärnan får energi och kan då prestera men har inte riktigt tiden för återhämtning. Vilket i längden kan leda till tex cancer.

Men är man underviktig var de tveksamma om man skulle testa.

Jag tänkte kanske prova med två dagar i månaden. Äta frukt och grönt. (fast jag lägger nog in lite olivolja i salladen ändå). Nötter. Borde äta mer nötter.
 
Sv: Periodisk fasta

Jag är beroende av min morgonlatte :p den är på ca 180 kcal, så jag siktar på yougurtlunch :) Det är min lågkaloriplan iaf.
 
Sv: Periodisk fasta

Ja det förstår jag.

Har du någon husläkare du kan kontakta för att ta reda på vad du kan göra för att minimera chanserna för dig att utveckla cancer?

Har kollegor som kör periodisk fasta men endast pga önskad viktnedgång. En av dem fastar 4 dagar per månad och den andra kör 2 dagar i veckan. De verkar båda trivas med "dieten". De äter en litet mellanmål till lunch, typ keso och ett halvt äpple och sen något liknande till middag.
 
Sv: Periodisk fasta

Just att hjärnan genererar nya celler vid fasta var det som fick mig att bestämma mig, är inte i närheten av mitt forna jag i hjärnkapacitet och jag saknar det! :D
 
Sv: Periodisk fasta

Det kommer ju nya råd hela tiden tycker jag. Hormoner skyddar och sen helt plötsligt så är det p piller som ger cancer. Ät vegetariskt och sen ät mer kött och fisk.
Känns rätt hopplöst faktiskt. Mamma åt lite av allt, inte extrem åt något håll, var vältränad och jag tror de flesta såg henne som en sund person och vad hjälpte det?
Täta kontroller är det råd jag fått.

Jag funderar egentligen inte så mycket på det utan det väcktes till liv igår när jag såg dokumentären. Ska försöka läsa på lite mer.
 
Sv: Periodisk fasta

Du har inte funderat på om det ligger något i fenomenet som blir allt mer poppis "over there"? Att operera bort brösten när det finns bröstcancer i släkten?
 
Sv: Periodisk fasta

Det var väl vad Wysiwyg frågade om och TS redan har svarat på?
 
Sv: Periodisk fasta

Förlåt så mycket att jag inte läste igenom tråden ända från början flera ggr utan eftersom och missade att det redan kommit på tal. Jag ska komma ihåg och fråga dig om lov innan jag skriver nästa gång. Jeeez... :banghead:
 
Sv: Periodisk fasta

Hoppas tråden får vara kvar så du kan uppdatera :-)
Jag tänkte börja jag med, kul att testa :-)
Gärna tips på vad jag ska äta min lågkalori dagar

Tack till er andra för svar.
Som sagt, detta är ingen bantning utan ett försök att hålla cancern på avstånd.

Jag hittade viktväktarnas soppor :). 45-145 kcal styck. Bra som lunch lågkaloridagarna! Annars är ett ägg bara 75 kcal.
Jag har också lite ångest för morgonlatten, får se hur jag löser det!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp