Peppy Black Dust med dålig avelsvärdering, hur mycket säger den igentligen??

Sv: Peppy Black Dust med dålig avelsvärdering, hur mycket säger den igentligen??

Försvaret använde Morganhästar.

"In the Civil War the 1st Vermont Cavalry was mounted exclusively on Morgans. Only 200 of the 1,000 returned home having surved the 75 major conflicts. They won a reputation for being the best cavalry and artillery horses in either army.

The Morgan is the only breed ever fostered by the U.S. Government to meet America's needs. From 1907 to 1951 what is now the University of Vermont Morgan Horse Farm in Middlebury was operating by the U.S.D.A. to perpetuate the breed and provide breeding stallions for Remount stations across the country. "

JA, GO MORGANS :bump:
AMERICAS FIRST BREED :banana:
Synd att det inte finns mer främförhållning i Svenskridsport med dom :(

Sv: Peppy Black Dust med dålig avelsvärdering, hur mycket säger den igentligen??

Nu fick man sig ett gott skratt! Några kavallerikunskaper har du iaf inte.
För att ta lite sann kuriosa, så exporterades tiotusentals Quartrar till engelsmännen under Boerkriget.

Intressant!! var fick du den införmation, vill läsa om det. Har alltid varit nyficken om häster i Syd Africa! jag vet Australia exporterad många Walers ditt.
Az

Skulle kanske be avelsrådet i Sverige gå på kurs och avla fram en bättre Quarter...:angel: men synd ..nu har vi ju inte ens som krav att dem ska gå avelsvärdering , extriör koll , rid prov mm ..:crazy: så vi får nog dras med många FINA hingstar..för att ägaren tycker att den e såååå snygg och låter den betäcka allt :crazy:..suck ;) seriös avel?? tja ..kanske..märks om 10 år ..hur dem ser ut
Avkommornas betyg ges endast nu på tävlingsbanorna , om den vinner mkt i halter o ridklasserna = bra Quarter

Kunde vara bra att dom som importera gick en Exteriorbeomnings kurs, läsa lite om avel och DNA, sen åka över och köpa bra häster.
Själv skulla jag snoka runt Kanada, Montana, Wyoming, dom ställen som likna våra klimat.

Jag hålla med Kenneth, den Svenksa Quartern är rätt fättig!
Az

Waern!! my spelling leaves a lot too be dsired too you know :(

Vet inte förtfarenda koppling mellan Markbuden och Kottledsinflamation.
Jag har skutit snö hella morgan och gärnen är lite trögg.
Did I spell that right?????????
Az

Waern svarade Dr Pepper som menade att markbundna gångarter var osunt.

Det finns ingen koppling mellan markbundna gångarter och kotledsinflammation, precis som både Waern och jag skrev.

Waern svarade Dr Pepper som menade att markbundna gångarter var osunt.

Det finns ingen koppling mellan markbundna gångarter och kotledsinflammation, precis som både Waern och jag skrev.

Jo jag tänkt det. Jag för mig dom kottledsinflamation komma från påfresting där man få blodning in i leden, ofta från överänsträning när hästen är inte tillräklig tränad, som efter lång konvolesence tid eller som nu när dom stå på vintern och man pressa dom för hårt när man komma igång.
Du för gärna rätta mig!
Az

avel i all ära...men är de då bättre att köpa en häst som är helt ok i kroppen men inte i knoppen??..ibland kan man undra...

En kotledsinflamation kan också blossa upp efter en stort trauma, ex vrickning behöver inte alltid vara extriör ell överansträngning..är nu "proffs" på kotledsinflamation :D

Jag läser hellre inlägg från folk som har något att säga men som inte stavar perfekt än från personer som är synnerligen okunniga men kan stava!

Jo jag tänkt det. Jag för mig dom kottledsinflamation komma från påfresting där man få blodning in i leden, ofta från överänsträning när hästen är inte tillräklig tränad, som efter lång konvolesence tid eller som nu när dom stå på vintern och man pressa dom för hårt när man komma igång.
Du för gärna rätta mig!
Az

Helt rätt. Kotledsinfl kan även komma av trauma som Anneli säger samt i vissa fall om hästen är gravt felställd. Om hästen bara är lite felställd skulle jag absolut tro att något annat också måste inverka för att det ska bli kotledsinfl, tex dåligt skötta hovar och felaktig ridning.

Markbundna gångarter i sig är inte en anledning till några skador. Det torde vara större belastning på en häst att röra sig stort och med mycket lyft isåfall. Annars skulle urhästarna ha stor aktion istället för kort, markbundet energibesparande gång. Skulle vilja se en urhäst under urtiden med 9-or i gång spatserande över slätten.

Helt rätt. Kotledsinfl kan även komma av trauma som Anneli säger samt i vissa fall om hästen är gravt felställd. Om hästen bara är lite felställd skulle jag absolut tro att något annat också måste inverka för att det ska bli kotledsinfl, tex dåligt skötta hovar och felaktig ridning.

Markbundna gångarter i sig är inte en anledning till några skador. Det torde vara större belastning på en häst att röra sig stort och med mycket lyft isåfall. Annars skulle urhästarna ha stor aktion istället för kort, markbundet energibesparande gång. Skulle vilja se en urhäst under urtiden med 9-or i gång spatserande över slätten.

True, vi hade mycket sånt bland High Show Tenn Walkers, leden fick ta mycket stryk, därför förbuds dom långa hover mer och mer.

Är du mycket på aqha siden?
Jag läs´d föravecka att aqha hålla på att vander hatten i halter klass och vill komma ifrån broiler typ med små ben, för just helså reason, slettage på lederna.
Här du hört nåt?
Az

Kom på mer nu :laugh: ..en häst som även har trampat av sig skon kan utveckla en kotledsinflamation efteråt då det blir en provokation i leden i avtrampet...pluss som du säger fel verkade hovar under lång tid .

Jag vill göra ett inlägg här då jag själv har ett sto efter Peppy Black Dust.
Mitt sto är är av en god grund.
Hon har bra kropp, raka ben. Det finns många hingstar inom quarteraveln som inte är "godkända". Som sagt, det beror vad du ska ha den till. Bedömming beror dessutom på hur hästen är riden, tränad etc eftersom exempelvis muskelspänningar kan bidra till mindre bra gångarter.
Jag säger inte att Peppy Black Dust är en bra hingst, det vet jag ingenting om. Jag har sett honom på tävling, och visst, det var inte det bästa jag sett.
Duttan är mer av en ranchhäst, stark, lugn och stabil. Jag är mycket nöjd med henne och hon kommer hålla till precis vad som helst. Hon är en kanon allroundhäst.

10602825.jpg

(Duttan är här två år gammal. Är idag fem år och har utvecklat kroppen bra)

MVH Anna

Intressant!! var fick du den införmation, vill läsa om det. Har alltid varit nyficken om häster i Syd Africa! jag vet Australia exporterad många Walers ditt.
Az
Enligt War Office var det endast Walers samt någon enstaka arabhingst(officers polopony) som exporterades till Sydafrica under Boer War, det nämns inte om en enda import från USA, QH eller annan ras i War Office Premium for Army Horses .

Enligt War Office var det endast Walers samt någon enstaka arabhingst(officers polopony) som exporterades till Sydafrica under Boer War, det nämns inte om en enda import från USA, QH eller annan ras i War Office Premium for Army Horses .

Thank You :bow:
Az

Hej!
Den här tråden gillar jag inte direckt eftersom att det e den första länken som kommer upp om man googlar på min hingst :cry:

Måste få försvara hans dåliga bedömning med att han var 8år då och precis påbörjad med inridning. När han visades så hade han haft sadel på sig i ca 3v vilket förklarar både underhals och dåliga rörelser men eftersom jag ville ha med honom i allmän avel det året så fick han vara med på visningen trotts sin korta tid med ryttare på ryggen. Ganska bra prestation av honom att fixa det psykiskt :)

här är både han och en av hans avkommmor.
photo.php

photo.php

Peppy Black dust är av foundation typ = allround häst :love:

Påbörjad inridning? Utbildning möjligtvis men han var riden redan innan han kom till Sverige. Jag har haft honom hemma själv och ridit honom i alla gångarterna i skogen så så grön var han inte, även om han säkert som du säger inte var utbildad ännu men varför rider man på en avelsvärdering då?

Lycka till med honom, han är en trevlig häst.

Varför inte göra om avelsvärderingen nu och få bättre poäng?

Jag blir inte klok på Quarter aveln!!! Är novis inom området...

Men jag har sett några av de absolut finaste hästarna jag sett i mitt liv av denna ras... (inkluderar ridbarhet och lynne)

Och ändå sorgligt att säga, de absolut fulaste, inkorrekta, bedrövliga och felbyggda hästarna också inom denna ras... Hmm.... Allsidig mångsidig ras - JAVISST!!! :P

Angående Morgan, så instämmer jag med att det verkligen är synd att fler inte visat framfötterna i Sverige och inom ridsporten, men de används ju ofta som körhästar och resultaten där blir kanske inte alltid kända eller omtalade?!? (Trots att de är kanonduktiga hopphästar och även funkar bra dressyrmässigt, men gemeneman som vill slå sig fram inom dessa grenar anser dock att de är för små, endel ligger under ponnymått och de flesta under 160 cm, vilket blir för litet för den moderna ridsporten).

Jag vill dock bidraga med en del meriter som jag känner till av Morgans som är en fantastisk ras!!! ;)

SM Maratonkörning enbet - 2:a plac. tog min syster med sitt sto, som var vår andra uppfödning! :)
Modern till detta sto gick upp till MSV- hoppning, hon var ponny och detta var på -80 talet...
Helbror med körhästen en val.- Har tagit plac. upp till MSV hoppning också för ponny och flertal placeringar i Distans på Elitnivå bla. 4: de plac. 160 km.

Stot som gick ponnyhoppning på -80 talet har följande barnbarn...

Val. som gått MSV fälttävlan med goda resultat, vinster och plac.
Sto som gått elitnivå distans med goda resultat, vinster och plac.

barnbarns barn-

Min val. ;) (dock ej renrasig, korsning m. fullblod) Nationell nivå distans med plac. och MÄNGDER med vinster och placeringar inom western de senaste åren, upp till B-nivå.

Det finns Morgans som har visat framfötterna... Men tyvärr ebbar vår blodslinje ut här... Hittar ni avkommor efter SGS Ability säger jag KÖP KÖP KÖP!!! Eller skicka dem i ett brev på posten till mig!!! ;)

Försöker länka en bild på avkomman som gått MSV fältävlan, bilden är ny och hästen är idag 20 år gammal. :) E: SGS Ability ;)
http://www.facebook.com/photo.php?p...hp?pid=4521272&id=697529211&fbid=401589249211

Det var ett knapplån antar jag? ;)

Du har rätt, det finns stor variation inom quartern som ras. Finns mycket dåligt, och mycket bra och en hel del däremellan. Just därför jag tycker att man ska försöka lära sig så mycket som möjligt innan man ger sig in i avel samt fortsätter lära och är öppen för att ändra sig och utvecklas.

Vad gäller morgan -en jättetrevlig ras vad jag har sett. Själv är jag inte alls insatt i morganavel eller blodslinjer men man måste liksom välja nåt om man vill sätta sig in i det ordentligt :) I mitt fall började det med araber och slutade med quarter och till viss del paint. Men jag har alltid uppskattat en morganhäst!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka