Peppy Black Dust med dålig avelsvärdering, hur mycket säger den igentligen??

Sv: Peppy Black Dust med dålig avelsvärdering, hur mycket säger den igentligen??

Osunt är det när man rider en häst på bogarna, en häst skall kunna sätta under sig så ryggen kommer med. Annars kommer kotledsinflamationer som ett brev på posten!

???YOU LOST ME:confused:
Mena du att med en Markbunden Häst den ta inte utt sitt steg ödentlig?

Om hästen inte sätta under sig kommer kotledinflamation?
Interesting:

Jag vet att en Markbunden Häst för avel eller vanliga bruk för dom flesta häster är ett NO NO!!
Man vill att hästen ska Äter Mark med ett bra flyttenda steg, inte släppa sig främ.
Men i quarter pleasure häst då har man kommit ifrån det normala.
Se inte hur en sån markbunden pleasure häst kan bli osunt?
Ja tycka det skulla brör på rasens kropps massa mot för klena ben.

Förlåt, du prata med Wrangler men jag villa gärna kunna hänga med.
Az

Sv: Peppy Black Dust med dålig avelsvärdering, hur mycket säger den igentligen??

Det käns bara så fel med en häst som knapt lyfter på benen, men kan man rida hästen på ett bra sätt så går det säkert bra. Men jag har sett de som bara sitter å åker häst, för mig är inte det ridning, åka häst förekommer förvisso lite här och där.

läg märke till at QH är en rät så ny ras (QH fick paper och ett register bara på 1940 talet)

en liten extrainfo; QH btraktades som inte lämpligt till tjänsten i USAs kavalerie på grund av dåliga rörelse, bristande uttålighet, dåligt trav. Darför använde försvaret fulblod och många travare och deras korsningar.

QH har altid varit och är fortfarande fattigmannes häst i usa, folk som skapade rasen hade i bästa fall bara minimala ridkunskaper och framför allt inga behov eller ambitioner att lära sig någonting. Cowboys använder hästar till at valla boskap (cow menar ko inte häst) hästen är bara ett verktyg, dom mesta rider för att dom måste inte för att dom vill!!!

detta förklara ochså dom lätt korkade utbildningsmetoder, shortcuts and quickfixes, även reining hästar på top kan bara ca tio olika tricks men har ingen seriös utbildning bakom...

tyvär måste man säga domflesta QH och paints i USA har alvariga brister om man kolla på dom i en europäisk perspektiv....ochså dom flesta QH ägare och uppfödare i USA har oftast bara minimala kunskaper om exteriör, gång, rörels e, etc.

Detta var då ett provocerande svar.. :grin: :crazy:
Inväntar wranglans svar på detta...

Visst är det ett provocerande påstående men inte helt igenom osant.

Hej, avel i all ära men många quarters är så sönderavlade, ex hur sunt är det med en markbunden gång.? Håller med en skrivare det beror på vad du tänkt dig med din häst du kanske inte vinner den största tävlingen men du kanske får en god kamrati livet. Tillsist så handlare det om hur du rider för att få en hållbar häst.:)

Markbunden gång är många gånger väldigt sunt.

Du verkar fatta jävligt litet vad gäller QH. Stavar illa gör du också.

//Waern

en liten extrainfo; QH btraktades som inte lämpligt till tjänsten i USAs kavalerie på grund av dåliga rörelse, bristande uttålighet, dåligt trav. Darför använde försvaret fulblod och många travare och deras korsningar.

Försvaret använde Morganhästar.

"In the Civil War the 1st Vermont Cavalry was mounted exclusively on Morgans. Only 200 of the 1,000 returned home having surved the 75 major conflicts. They won a reputation for being the best cavalry and artillery horses in either army.

The Morgan is the only breed ever fostered by the U.S. Government to meet America's needs. From 1907 to 1951 what is now the University of Vermont Morgan Horse Farm in Middlebury was operating by the U.S.D.A. to perpetuate the breed and provide breeding stallions for Remount stations across the country. "

:rofl: Vad roligt. Vilken tur att det finns andra raser för dig då.

Visst finns det brister, och styrkor inom alla raser och hos alla engagerade människor och uppfödare. Men med all respekt så finns det ändå nog en anledning till att quartern idag är världens till antalet största och mest mångsidiga ras. Eller menar du att det är på grund av att antalet okunniga fattiglappar i världen är större?

Vi som ändå brinner för denna ras fortsätter att jobba för den och att försöka förbättra den på vårt sätt, med det lilla vi kan åstadkomma. Jag gillar personligen en viss typ av quarter/paint men skulle aldrig se ner på en annan typ eller tycka att den var sämre bara för att den inte passade mina syften. Det är det jag tycker är fascinerande med rasen som sådan. Och jag tycker att man ska vara noga i urvalet av avelsdjur för att förbättra hela tiden men också uppskatta att rasen är så bred, mångsidig och värna om det.

Personligen ser jag inte att en "Europeiskt perspektiv" pr automatik skulle vara mycket bättre. Det finns saker vi här är bättre på och saker som man i USA är bättre på. Jag väljer att inte fastna i något tänk utan kombinera det jag gillar och tycker/tror funkar istället.

Nu ska jag gå ut till mina sketna fattiglappshästar med markbundna rörelser :love:

Då har många halvblod o full blod med markbunden gång ..dem toppar listan på kotledsinflamation.
Men ok vi fick märka vår Quartersto pga av kotledsinflamation , lindrig , men hon fick en pytteliten pålagring i kanten på kotan som irriterade i böjda spår , kunde inte mer tävlas, hon har korrekt extriör och blev AQHA Highpoint Grand Champin Mare 2008 . Men ok lågställdare än andra rasser det är offtast Quartern ,även om vi inte gillar det..och som vår vetrinär sa på ATG dem har en tung kropp till alldeles för smala ben o pyttesmå hovar , inte hållbart i bland..för det arbete ni vill utföra med dem..

Senast ändrad av en moderator:

Nu fick man sig ett gott skratt! Några kavallerikunskaper har du iaf inte.
För att ta lite sann kuriosa, så exporterades tiotusentals Quartrar till engelsmännen under Boerkriget.

Skulle kanske be avelsrådet i Sverige gå på kurs och avla fram en bättre Quarter...:angel: men synd ..nu har vi ju inte ens som krav att dem ska gå avelsvärdering , extriör koll , rid prov mm ..:crazy: så vi får nog dras med många FINA hingstar..för att ägaren tycker att den e såååå snygg och låter den betäcka allt :crazy:..suck ;) seriös avel?? tja ..kanske..märks om 10 år ..hur dem ser ut
Avkommornas betyg ges endast nu på tävlingsbanorna , om den vinner mkt i halter o ridklasserna = bra Quarter

Senast ändrad av en moderator:

Jag har quarterhästar och jag älskar den rasen, det betyder inte att jag inte kan vara kritisk till mycket inom rasen. Det är världens största hästras och därför så finns det väldigt mycket avarter inom quarterhästaveln. Man kan inte längre säga att quarterhästen i alla lägen är allsidig, den var kanske det för länge sedan men med den säravling och avel på osunda individer som pågår så måste vi nog se upp. Det finns kritik som kommer ur okunskap men värre är att det finns kritik som kommer från genuin kunskap på området.

Är bra att man kan vara självkritisk ibland.

Ja jag skulle också helst se avelsvärdering på quarter och paint med, inte minst vore det intressant att få röntgenstatistik på dessa hingstar.
Idag är det snarast den som är bäst på att marknadsföra sig som kan plocka flest ston.
Jag är intresserad av avel men anser mig inte ha tillräckligt med kött på benen för att själv göra en bedömning av olika hingstar, dessutom skulle det vara enormt tidsödande att behöva besöka de olika ställena (fast säkert trevligt!!!), så jag välkomnar de som värderat sina hästar, det gör det enklare för mig som amatör att jämföra olika hingstar, vore inte så dumt om även stona kunde bedömas, funderar själv på att ställa ut mitt fbl-sto i sommar för att få en objektiv bedömning.

Ja en avelsvärdering är ett bra verktyg att få bort dem sämre hingstarna från aveln , välkomnar även en bedömning av stona dem har ju också en stor roll i detta. Och en flachig dyr uppdaterad hemsida - ja den lockar mer ston ;)

*KL*

När jag säger att quartern är allsidig så menar jag att det finns så många olika typer, många som kan göra mycket men inte nödvändigtvis att en häst måste kunna allt. Det hade aldrig funkat i verkligheten. Jag anser att det är bra men alla är vi olika.

Kritisk måste man ALLTID vara särskilt om man håller på med avel! Oavsett ras. Quartern har, som alla andra raser, sina svagheter och nackdelar. Då måste man kritiskt titta på detta och välja avelsindivider som förbättrar. Ingen häst i avel är perfekt, och man måste se att fördelarna med råge uppväger nackdelarna, samt välja rätt typ av individ att komplettera med.

Vad gäller röntgen så måste jag säga att de flesta jag känner med quarterhästar på någon högre nivå, avelsmässigt och tävlingsmässigt, har röngat sina hästar. Oavsett om det krävs eller ej.

Vad gäller avelsvärdering så kan jag bara se till mina egna erfarenheter. Jag hade en painthingst som var avelsgodkänd och avelsvärderad. Han var mycket trevlig med hög ridbarhet (ungerfär som hingsten some fterfrågas i tråden). Han hade jämförelsevis höga exteriöra poäng (jämfört med andra individer av quarter/paint). Han var dock INTE avelsmaterial! Han var inkorrekt byggd och höll inte för hårdare träning. Reds in i lugn takt som 3-åring, tävlades med bra resultat och vid 4 år blev han promenadhäst. Benen var fullständigt felbyggda. Detta uppmärksammades inte ens på avelsvärderingen, men han fick bättre poäng därför att han visades i riktig trav och sträckte ut samt att han var mer "halvblodslik" än dom andra. Och ja, det fanns rasrepresentanter med, hur mycket dom verkligen hade att säga till om har jag ingen aning om.

Ja jag skulle också helst se avelsvärdering på quarter och paint med, inte minst vore det intressant att få röntgenstatistik på dessa hingstar.
Idag är det snarast den som är bäst på att marknadsföra sig som kan plocka flest ston.
Jag är intresserad av avel men anser mig inte ha tillräckligt med kött på benen för att själv göra en bedömning av olika hingstar, dessutom skulle det vara enormt tidsödande att behöva besöka de olika ställena (fast säkert trevligt!!!), så jag välkomnar de som värderat sina hästar, det gör det enklare för mig som amatör att jämföra olika hingstar, vore inte så dumt om även stona kunde bedömas, funderar själv på att ställa ut mitt fbl-sto i sommar för att få en objektiv bedömning.

Måste säga att jag envisas med att tycka att om man ska hålla på med avel så bör man ha kött på benen. Man bör ta reda på vad man håller på med helt enkelt. Det kan man faktiskt göra även om man är "amatör". Om man inte orkar eller har tid att sätta sig in det (vilket tar mkt tid och engagemang) så kanske man ska avstå, om man inte har hjälp som man litar på. Det är min alldeles personliga och säkert helt kontroversiella åsikt men jag tycker faktiskt att det är en såpass viktig sak att ha någotsånär koll på vad man sätter till världen. Och en avelsvärdering är jag helt för men jag köper inte att det ska vara det enda/viktigaste kriteriet och inte heller om den fungerarså som den gjort hitills för dessa raser.

Att visa upp sitt sto i olika sammanhang är jättebra och det borde fler göra, särskilt om man själv är osäker på hurdant sto man har. Tävlingsmeriter borde vara ett plus hos både ston och hingstar OAVSEYTT om man vill föda upp en häst för tävling eller ej. Men det finns även individer som passar i avel trots att dom inte kunnat tävla av olika anledningar.

läg märke till at QH är en rät så ny ras (QH fick paper och ett register bara på 1940 talet)

QH har altid varit och är fortfarande fattigmannes häst i usa, folk som skapade rasen hade i bästa fall bara minimala ridkunskaper och framför allt inga behov eller ambitioner att lära sig någonting. Cowboys använder hästar till at valla boskap (cow menar ko inte häst) hästen är bara ett verktyg, dom mesta rider för att dom måste inte för att dom vill!!!

detta förklara ochså dom lätt korkade utbildningsmetoder, shortcuts and quickfixes, även reining hästar på top kan bara ca tio olika tricks men har ingen seriös utbildning bakom...

tyvär måste man säga domflesta QH och paints i USA har alvariga brister om man kolla på dom i en europäisk perspektiv....ochså dom flesta QH ägare och uppfödare i USA har oftast bara minimala kunskaper om exteriör, gång, rörels e, etc.

Wow, det var modig att sticka utt haken i det här gänget :bow:
Bra du har läs till lite om rasen.
1st, AQHA regestration kom 1941 har för mig.
2nd, US Army lagt ner häster på 30 tal. Fort Riley Kanses hade ett Pack Mule Program 1940 för att har till känst i den Pacific Kriget.
4th. Quarter Häster anvants väldig mycket av Riding Police, Border Patrol, Forest Service, Packing, Tour Riding, Racing, + + + +

Viss kan man kalla den för A Poor Man´s Horse, Dime A Dozen, pricis som våra Fjörd och Varmblod kan kallas för Biliga Häster, före i tiden fanns ett Fjörd på nästan alla gårder, du kan inte få en bättre häst i min bok.
Hemma är quatern våra Everyday Horse, men här i Sweden är den ett över pris import som hålla inte mått mot dom vi har hemma.
Man kan inte dumpa på ett rasen bara för att några blåbar har importerad dåliga ex, såna kan finnas i alla raser!

Vill tacka att du kom och rör om det lite här, det här gänget har varit rätt död på sistan. :bow:
And sorry about the spelling.
Az

Markbunden gång är många gånger väldigt sunt.

Du verkar fatta jävligt litet vad gäller QH. Stavar illa gör du också.

//Waern

Waern!! my spelling leaves a lot too be dsired too you know :(

Vet inte förtfarenda koppling mellan Markbuden och Kottledsinflamation.
Jag har skutit snö hella morgan och gärnen är lite trögg.
Did I spell that right?????????
Az

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka