Pepptråd - för oss fegisar

Sparvoga

Trådstartare
Vi fegisar måste peppa varann lite... har anmält mig till två tävlingar idag, och jag håller på få spel bara jag läser proppen:eek: Å då snackar vi om så höga hinder som 90 å 1m :p

Så pepp till alla er som sitter å gruvar er för kommande tävlingar :banana:

Sv: Pepptråd - för oss fegisar

Det kommer gå jättebra. Och är inget att vara nervös för - det blir inte bättre för att man oroar sig!
:)
Lycka till & håll huvudet kalllt!

När jag blir nervös så "överrider" jag, dvs laddar alldeles för mycket, driver på osv istället för att bara vara stilla och mjukt hålla om med benen inför hindret. Jag har för mycket jävlar anamma helt enkelt och då säger pållen "nähä, matte, ska du rida sådär kasst tänker jag minsann INTE hoppa!" :p
Så mitt bästa tips är: var stilla. och krångla inte till det för mycket! :) Lycka till!

Jag är ju då väldigt rädd för höjder på hinderna!

Då brukar jag tänka att "Nä, det är lugnt, tänk vad härligt det är att hoppa och det är faktiskt inte farligt"!

(istället för att tänka på hr hölgt det är och hur rädd jag blir.)

Och det är väl klart att du fixar den tävlingen! Lycka till och tar det lugnt!

Å då snackar vi om så höga hinder som 90 å 1m :p

Titta inte på höjden, titta rakt över hindret istället - det brukar jag göra, särskilt när det känns högt! då blir sitsen dessutom mkt bättre :D *pepprar* :banana::banana: :banana:

He he , Jag är också anmäld till en tävling i helgen på den fantastiska höjden av 90 cm. Jag har inte tränat min häst i hoppning på 2 år. Jag hoppade 11 språng i förra veckan och skall ta och bygga upp ett par hinder på banan i dag eller imorgon. Jag kände då i förra veckan att problemet är mina nerver, trodde jag skulle vara coolare, då vi har hopptränat mycket innan dessa 2år.

Höjden är bara ett två-tresiffrigt tal, det är ju tekniken som räknas så kör hårt och glöm inte att berömma BÅDE dig och hästen efteråt! :D Sen är man ännu coolare nästa gång!

Höjden ska du inte tänka på.
Tror du det gör ondare att ramla av från 140 cm hinder än 50 cm? :p
LYCKA TILL!

Försök bara ta dig runt lungt och försiktigt.. tänk att ni är hemma och tränar.

Själv har jag och unghästen precis tagit oss runt första clerrounden och jag kan ju meddela att höjderna var en bra bit under 90 cm för att få ett positivt första intryck av tävling nu laddar vi inför 80-90 clearrounder i sommar.

Men höjden spelar ju ingen större roll, man kan ju slå sig lika illa när man är ute och rastar hunden egentligen.

LYCKA TILL !!! håller tummarna:)

Det mest dumma i med det här är att jag tävlade honom när han var unghäst som 4-5åring utan minsta problem, han är ju inte allt för gammal nu heller, 8 år.. Sen har en kompis tävlat honom pga att min rygg inte riktigt de jag ville:mad:

Då det är högt och jag känner mig ängslig brukar jag tänka att "bättre att vi fanken tar oss över det här nu än att det blir stopp eftersom att stopp är obehagligare än ett högt språng". :p

Hehe :banana:

Här är en till!
Tävlar 0,90- 1,0 m med min häst med målet att starta 1,10 under året.Jag vill verkligen och hästen är bussig (oftast),men jag är också nervös!
Men,när vi väl kommer in på tävlingsbanan är jag så taggad,så det går oftast super!Glömmer höjden och bara rider!
Tänk om man alltid kunde rida så!
Tävlingsmänniska?!

Här är en till!
Tävlar 0,90- 1,0 m med min häst med målet att starta 1,10 under året.Jag vill verkligen och hästen är bussig (oftast),men jag är också nervös!
Men,när vi väl kommer in på tävlingsbanan är jag så taggad,så det går oftast super!Glömmer höjden och bara rider!
Tänk om man alltid kunde rida så!
Tävlingsmänniska?!

Jepp, sådär är det jämt för mig. På framhoppningen kan jag vara helt okoncentrerad och hoppa som en kratta men då jag väl kommer in på banan ser det bättre ut än på någon träning.

Att tävla är ju det roligaste :bump:

Oki, nu ska ni få hjälpa mig lite:angel:
Har en stor halvblods valack och vi tävlar 1m-110 , men målet för i år är start i 120!:)
Båda tycker det är super att hoppa, och det går bra på träningar, men när man väl är inne på banan så brister oftast ALLT!:o
Jag förlorar alla muskler i kroppen, sitter framåt lutat som en potatis säck, inga ben eller magmuskler att backa upp hästen med, hästen blir stel och skänkel döv... nejdå jag är inte alls nervös på tävling:crazy:
Känner en sån press.. och glömmer allt , så de går skit på framridning = ännu mindre självförtroende....:(

HELP! plz..

Detta låter kanske lite skumt. Men försök inte ta tävlingarna på för stort allvar. Man tävlar ju för att det är roligt och man vill åka dit och leka lite med sin häst, placeringar är bonus. Man kan ju på träningarna så varför ska man inte kunna på tävling. Se det som en träning. Sen är det klart att det krävs en hel del koncentration inne på banan men ta inte så allvarligt på det hela. Jag red tex dressyr div2 på en kompis häst som aldrig hade gått dressyr mer än hemma på klubbtävling men det gick bra ändå för vi såg det som en liten träning för hästen.

Men jag är nog fel människa för peppning antar jag:crazy: har en liten ängel till häst som backar upp en i alla lägen:love:

LYCKA TILL !!!!

Vi får peppa varandra.. Det kommer gå jättebra, det är jag säker på!

Själv tänkte jag ge mig ut och hoppa en 90 klass i början av juni, om jag vågar.. :p
Men jag är då en sån människa som alltid rider bättre på tävling än på träning (blir modigare) , så jag får väl tänka på det och hoppas att jag överlever :rofl:

Detta låter kanske lite skumt. Men försök inte ta tävlingarna på för stort allvar. Man tävlar ju för att det är roligt och man vill åka dit och leka lite med sin häst, placeringar är bonus. Man kan ju på träningarna så varför ska man inte kunna på tävling. Se det som en träning. Sen är det klart att det krävs en hel del koncentration inne på banan men ta inte så allvarligt på det hela. Jag red tex dressyr div2 på en kompis häst som aldrig hade gått dressyr mer än hemma på klubbtävling men det gick bra ändå för vi såg det som en liten träning för hästen.

Men jag är nog fel människa för peppning antar jag:crazy: har en liten ängel till häst som backar upp en i alla lägen:love:

LYCKA TILL !!!!

Jomen de eju de ja försöker varje gång!:eek: Jätte lugn och sansad, men så får man höra den där lilla "peppningen" av pappa- se till å vinn nu;) eller att man ser den där otroligt snygga hästen å duktiga ryttaren inne på framridningen att man över rider å allt blir fel... vet inte hur ja ska göra.. Peppa upp mig totalt? Tare lugnt? har prövat båda och de första slutade i jätte trött ryttare psyksikt inne på banan , och de andra med seg och degig ryttare inne på banan- båda me dåligt självförtroende:crazy:

Min första "riktiga" tävling för i år är 90 cm 11/5 och det är ju på hemmaplan och allt så det går säkert bra :D 90 cm har krympt med åren, nu är ju det fjeslite haha :) Men 110 cm däremot där börjar det bli lite högt :crazy: Haha ;) Man vänjer sig långsamt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 589
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar