Pensionerade kappisgreyhounds?

Haukur

Trådstartare
Har i nästan ett år smugit runt på allehanda kennelsidor och annonssidor i lite smygjakt på en pensionerad kappisgreyhound men knappt hittat någon. Letar jag dåligt eller behåller alla sina pensionärer som sällskapshundar? Bra förvisso men jag vill också ha en:angel:

Sv: Pensionerade kappisgreyhounds?

neverneverland.se, har en vän som är aktiv där och vet att de är seriösa, finns div. vinthundar.

Jag har sett flera på blocket.se (svenska hundar)

Importera från Irland

Visst törs du det! Irland är lika befriat som Sverige från sjukdomar. Räknas bla. som rabiesfritt land vilket innebär att du endast behöver ett EU pass och friskhetsintyg för att ta in hunden i Sverige.

Tänk dock på att sk. vinthundar ursprungligen är en jakthund avlad för att springa ikapp bytet och fälla det. När jag bodde i England såg man ofta vinthundar som sprang lösa och "tog" harar och kaniner och tyvärr en och annan katt...

Kolla på: http://www.hundarutanhem.se/Hundarna/Vinthundar/

Sv: Importera från Irland

Men hur är det med mask och sånt då? Dvärgbandmasken t.ex. finns den på irland?

Vinthundstemperamentet är jag fullt medveten om så det blir koppel ute så länge det inte finns inhängnat.

Jag tycker att det alltid verkar finnas greyhounds på blocket. Söker du enbart på "din ort" eller söker du i hela landet när du kollar?

Annars, vad du kan göra, är att höra av dig till olika kennlar och fråga om de har någon "gamling" de kan tänka sig att bli av med.

Jag tycker att det alltid verkar finnas greyhounds på blocket. Söker du enbart på "din ort" eller söker du i hela landet när du kollar?

Annars, vad du kan göra, är att höra av dig till olika kennlar och fråga om de har någon "gamling" de kan tänka sig att bli av med.

Jag kollar hela landet, dagligen och ibland flera gånger dagligen. Håller regelbunden koll på kennelsidor som uppdateras kontinuerligt men hittar inga voffar där heller. Antar att greyar är så underbara så ingen gör sig av med dom, en tes som gör mig ännu mer sugen:crazy:

Kolla med Alexandra_W här på forumet, hon har haft (har?) flera pensionerade greyhounds. Hon kanske har några tips eller kontakter. :idea:

Sjukdomsmässigt är irand inga problem men en irländsk hund är oftast lite svårare än en svensk som oftast är uppvuxen o hållen i familjemiljö.
Köpte själv en unghund från irland för ett antal år sen o det var stor skillnad mot vår svenskuppfödda.
PL

Vår familj har en pensionerad greyhound. Från början var det meningen att jag skulle ha henne men av flera olika anledningar bor hon i stället hos mina föräldrar.
Hur som helst, jag hittade henne genom att ringa greyhoundklubben och fråga mig vidare efter omplaceringar.
Kan skriva lite mer sedan...

Sv: Importera från Irland

Visst törs du det! Irland är lika befriat som Sverige från sjukdomar. Räknas bla. som rabiesfritt land vilket innebär att du endast behöver ett EU pass och friskhetsintyg för att ta in hunden i Sverige.

Under förutsättning att hunden flygs direkt till Sverige. Fungerar inte om man ska bila hem hunden...

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
393
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 036
Senast: MML
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 077
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX