Pension - vid vilken ålder?

Min häst är 21 år och lika pigg som han var för 11 år sedan då jag började rida honom. Han rids 6 dagar i veckan och tränar precis lika mkt som förr.
Efter en spark i hagen var han halt i vintras. Och musklerna rasade fort av och stel blev han fort. Så jag tror definitivt på att hästarna blir äldre i förtid om de inte tränas ordentligt. Min ena tränare sa det också. Hon tyckte det var viktigt att han tränades ordentligt.

Charmeur är juh 15 nu.
Även Isabell.
Molly är 16 så vi har visst nån över 15 år på ridskolan.
Det är bara dom som är född på 80-talet.
Dock så säljs dom mellan 12-15 år, men som du säger så håller dom juh inte länge..

Min medryttarhäst är 21 år, och han har nog aldrig ridits så mycket som nu. Det känns viktigt att hålla igång honom ordetligt, eftersom han lätt blir stel om han inte går hela tiden. Detta innebär att han oftast rids varje dag, samt inte får någon sommarvila. Han bör dessutom inte ridas ut flera dagar i rad, då han behöver böjda spår för att hålla sig mjuk. Massor av dressyrträningar och hoppträningar alltså. Sedan är det bara att hålla tummarna för att han håller sig fräsch några år till!

*lånar knapp*

Min nordisdam är 21år i år, vilket inte syns eller märks! Några gråa hårstrån under pannluggen bara... *fniss*

Tror också att man inte ska hänga upp sig på ålderssiffror utan bedömma med sunt förnuft om hur hästen verkar åldras...
Är den pigg och kry? Hur ser ryggen ut? Hur är tänderna, kan den äta bra? osv.
De ska ridas/hållas igång för att behålla sina muskler och sin energi på topp! Ridas dagligen men i lugnare tempo vissa dagar, andra kan man kanske dra på lite mer...
För att de inte ska stelna för mkt är det viktigt att hålla igång dem så gott som dagligen, har jag hört... Om inte annat så i SKRITT.

:bow: För alla våra gamla trotjänare! :bow:

Min 27-åring rids i mån av tid. Hon var fullt igång (ca 4 dgr/v) till ca 25 års ålder, nu lite mer sporadiskt. Men hon trivs med livet ändå och får gå kvar så länge hon mår bra.

Min 17-åring tävlar för fullt och jag hoppas han ska vara fräsch många år till.

tror också att hästar blir äldre fortare om de pensioneras, skulle vara döden att låta mi pålle bara gå i en hage, har inte en tanke att pensionera honom nu, fast han är ju bara 19 (känns bra att kunna säga bara :D) (fyller 20 imorrn) hehe... han stog en vecka nu för jag var borta å gissa om han var tokig när jag kom hem, han visste inte vad skritta va :o.. hästar ska inte pensioneras efter ålder utan efter hur pigg de är och hur de klarar av att bli ridna, men jag tror på att hålla igång de så länge som möjligt..//JOhanna

Då är det nåt som inte står rätt till om ridskolehästarna bara håller till de är 12-15!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 435
Senast: Hedwig
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar