Penicillin, bula på halsen sen feber!!

Hanhen

Trådstartare
Hej,
Mitt hlb fick sin sista penicillin spruta igår. Idag hade hon en stor svullnad på halsen & kan inte äta ifrån marken (hon får hönät).
Veterinären bad mig avvakta.

Men nu ikväll har hon fått feber, 38,8 grader.
Någon som varit med om samma sak?
Vad bero detta på?

Tack!
Hanna

Sv: Penicillin, bula på halsen sen feber!!

Att de blir svullna efter ett par dagars sprutande i halsen är nog rätt normalt. Har hänt min flera gånger. Men att den går feber låter inge bra, men frågan är om de verkligen hör ihop??

Läste din tråd igen .... Antar att svullnaden är rätt stor om den inte kan äta från marken, så har aldrig hänt mig.

Jag har sett det på en häst och det gick över så småningom.

en liten svullnad på halsen är ju inget ovanligt efter många dagars sprutande, men så stort att hon inte kan äta från marken har jag aldrig ens hört talas om? har du någon bild?

Jag blir ju nervös nu ju... har några dagar kvar att spruta min.

Mycket märkligt, samma sak har hänt idag med min häst efter 6 dagar med penecillin, men det konstigaste är att min har fått svullnaden där jag inte har sprutat utan längre bak. Min har också svårt att böja sig, matvrak som hon är brukar hon kasta sig över höet men idag böjde hon minsta lilla o tog höstrån med läpparna... Så har satt in hönät till henne nu, temp ligger på 38,1 vilket är ungefär en halv grad högre än vanligt på kvällen, ska ner o tempa lite senare men har hon fått feber får nog vet. komma ut!
Kan det vara nog reaktion på penecillinet?

Tack för alla svar! Man ju smått panik.
Jag ska tempa henne snart igen & se hur det ha utvecklat sig.
Min pålles svullnad är inte heller där hon fick sprutan & den är egentligen inte särskilt stor heller egentligen.
Det verka iaf som andra varit med om samma sak. Men det är super märkligt & obehagligt.

Min veterinär verka inte tycka att det är akut att komma ut. Hon hade en krånglig kalvning hon var på. Min häst äter & är inte svettig eller så.
Men som sagt får man panik.
Var ju ändå mer än ett dygn sen hon fick sista sprutan!

Detta ha aldrig hänt mig innan & har ändå sprutat hästar ett antal ggr. Jag tror inte du behöver oro dig, Iewellyn.

Svullanden på min häst är ganska stor :S typ 15 cm i diameter... men vi hoppas att det inte är någon fara!

En kompis häst hade svårt att äta från marken någon dag efter att han blivit vaccinerad. Hon fick rådet att kyla halsen med is (detta var i Portugal). Dagen efter var han bra.

För en massa år sedan fick min dåvarande häst någon konstig reaktion på selkramp-hästinfluensavaccinet. Hon hade svårt att röra halsen och lade sig ner i hagen och åt sitt hö. Då sa vet att det kunde bero på konserveringsmedlet (eller om det var lösningsmedlet? något sådant iaf) Gick över sedan.

Har också råkat ut för detta, fick du salva utskriven att smörja på bulan. Det var typ Zon-salva fast för hästar. Funkade bra!

Jag har haft en häst som råkade ut för liknande under en kur finadyne. Halsen svullnade upp (blev nästan som en halv handboll), hon fick svårt att äta, kunde inte böja på halsen och fick dessutom feber. Det slutade med att veterinären fick lägga ett snitt i halsen så att en massa var kunde rinna ut. Sedan var jag tvungen att spola rent med koksalt och "öppna" såret varje dag tills det läkt innifrån. Dessutom fick hästen hippotrim. Var besvärligt att behandla och tog sin tid att läka...

Var med om det på min foderhäst för något år sedan, hon fick också penicillinkur och näst sista dagen av kuren kom jag till stallet och hon hade stora ödem på halsen, stapplade ut i boxen, feber och kunde inte äta. Fick Precis som dig panik och vi hade tävling den dagen så veterinären var redan på plats och kom upp så fort tävlingen var slut.

Hon förklarade för mig att det såg värre än vad det var och att hon troligtvis hade fått med en bakterie in med penicillinsprutan som suttit på huden och undgått penicillinet och som blivit en inflammation. Hon fick Finadyne i några dagar sen försvann ödemen och allt var normalt.

Vår nya häst som vi vaccinerade förra veckan blev också lika konstig efter vaccineringen.Hon blev svullen på halsen och stapplig i kroppen!Speciellt bak.Hon fick Finadyne i5 dagar och är nu helt återställd,vetrinären trodde på någon slags allergisk reaktion.Vi har haft hästar i 20 år och aldrig varit med om detta förr......

Detta hände mitt halvblod en gång efter penicillinsprutning, kunde inte böja ner halsen alls, var svullen och lite feber. Fick gå på antiinflammatoriskt om jag minns rätt, då gick det över rätt fort. Innan det gick över fick vi höja upp all mat (hönät osv) och vattnet.
Såg det här igen fast mildare för någon vecka sedan på inackorderingen som fått vaccin, hade svårt att böja ned huvudet för att äta, men det gick över på två dagar.

Har också råkat ut för det, men i mitt fall handlade det om att jag faktiskt glömde byta sida då jag sprutade. Fy vad dåligt samvete jag hade. Har sprutat många hästar och aldrig glömt, men i detta fall fick jag hjärnsläpp.

Min åt pencillin för ett tag sen helt i onödan för dom trodde de hjälpte
men till saken efter 5-6 dagar uppstod 39 graders feber. Hade tålde helt enkelt inte just den pencillinen.
Vi avsluta omedelbart o han var som vanligt efter några dagar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 178
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej! Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v. Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i...
Svar
18
· Visningar
3 133
Senast: dobbis
·
Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
8 086
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 653
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka