Sv: pengar tillbaka vid backat köp
Jag har själv varit i en liknade situation!
Jag köpte en travarkorsning för 15 000 kronor och jag kan säga att den första veckan red jag inte honom för då lät jag honom bara gå och bekanta sig med miljön, hagen och hästkompisarna och framförallt så fick han lära känna mig från marken.
Den andra veckan började jag rida honom, lite lätt på ridbanan utan några direkta krav. Skritt, trav och galopp i fri form! Jag red även ut i skogen - inga problem!
Den tredje veckan kände han sig ordentligt hemmastadd på gården och då började helvetet.
Stegringar på ridbanan vid minsta lilla kraftansträning! Stegring i skogen så fort han tyckte att han gått tillräckligt långt!
Jag skrev till ägaren som sålt "en tanthäst/läromästare" och frågade lite snällt om han gjort såhär tidigare? Hon sa ju nämligen till mig att han ALDRIG gjort något likande när jag var och köpte honom. Nu helt plötsligt berättade hon att han kunde "testa" och att man då skulle drämma spöt i full kraft mellan öronen på honom om han stegrade. Trevligt, tänkte jag! Jag krävde ÅTERKÖP! Och hör och häpa, hon köpte tillbaka honom, för samma summa som jag köpte honom för.
Min sambo brukar säga att jag hade en j*vla tur att hon tog tillbaka honom för hur lätt hade varit och sälja en tickande bomb?
Till TS - Lägg ner tjaffset! Var glad att du fick lämna tillbaka hästen! Tänk vilken sits du annars suttit i. Man lär sig så länge man lever!