Pendlarvänlig och pålitlig SUV?

F

Fruentimber

Lämnar in bilen för reparation imorgon för tredje gången det här året. Sambon och jag börjar bli måttligt roade. :meh:

Vi hoppas att den håller lite till men inser att det är dags för en uppgradering. Olycksbilen är en Mazda 3, årsmodell 2005. Köptes för 2 1/2 år sen och hade då gått strax över 6000 mil, mätaren står nu på 13400. Jag kör mao cirka 3000 mil om året. Mestadels rak landsväg med mycket vilt. En hel del dåliga småvägar blir det också.

Viktigt med ordentligt utrymme i bagaget. Ska åtminstone få plats med en redig dubbelbur. Vad rekommenderar Buke? :)

Sambon är mest inne på en Toyota RAV4. Själv kikar jag mest på Fiat Freemont pga storleken, men har ingen koll på hållbarhet eller liknande. Verkar ha ett högt andrahandsvärde men osäker på om det är för att bilen verkligen är bra eller bara ovanlig. Också kikat lite på Nissan X-trail och Volvo XC60.

Honda CR-V körde jag i många år, från början hade jag bara lastgaller, 1 schä/tervblandis + Leon, tänk slimmad aussie 59 i manken, 20 kg.
Senare köpte jag mig en MIM Variocage dubbelbur, liten. Större får inte plats pga hjulhusen, men där kan man packa massvis.

Vi är väldigt nöjda med vår Mercedes GLK, har dock inte hund så osäker hur stort bagageutrymme som krävs för dubbelbur men inga problem att rymma 5 personers packning i alla fall.

Oj, jag som direkt tänke Mazda när jag läste rubriken :o :D
CX-5 är ju himla trevlig. :angel:

Men okej, om Mazda bränt sina broar helt så kan jag väl berätta vad vi kollade på innan vi fastnade för Mazda när vi letade hållbar SUV eller Crossover under 2015.
...och det är väl typ alla andra japanska (och koreanska) märken helt enkelt. Vi kikade på och provsatt några tyska bilar och ett par Volvomodeller men tyckte inte att det kändes rätt. Visst kändes interiören lyxigare och det var stor skillnad mot de plastigare japanska bilarna... men jag litar inte riktigt varken på tyska bilar eller Volvo. Tyska bilar verkar ofta bli dyra att laga om något händer (många släktingar har haft problem med detta) och Volvo har haft himla mycket "små"krångel senaste åren baserat på media. Dessutom var ju bilarna tokmycket dyrare än motsvarade storlekar bland de japanska märkena. Överallt jag letade på internet sa folk att japanska bilar ofta håller länge och att det "simplistiska" som många klagar är anledningen till det. Inga krusiduller, så färre saker kan gå fel. Men nu har ju ni en felande Mazda så ja, det är kanske lite svårare att lita på det då! :laugh:

När det gäller specifika modeller kan jag väl inte säga så mycket. Det handlar ju främst om smak och personliga krav. Men provsitta och helst köra mängder med bilar om ni kan, det är väl min rekommendation.

Hoppas ni hittar något ni gillar lika mycket som jag gillar våran CX-3 :love:

Jag skulle säga XC60 eller Honda CR-V, det är de bilarna särbon tittar på för att byta ut CR-V:n (det är inget fel på den förutom lite väl många mil). Dock är det ett helvete att få tag på en begagnad i vettigt skick med låga mil, folk säljer dem inte.

Jag har haft en RAV4. Hua, så tråkig bil :p
En XC70 är inte ett alternativ?
De går ju typ för alltid, har högt andrahandsvärde och stort bagage. Älskade min XC70, men fick sälja den när jag köpte en tredje hund. Köpte den när den gått 19500 mil, det enda jag fick byta på den var en spindelled, bromsar och ett par fjädrar vid service. Vi sålde den när den gått 27500 mil :p

Lämnar in bilen för reparation imorgon för tredje gången det här året. Sambon och jag börjar bli måttligt roade. :meh:

Vi hoppas att den håller lite till men inser att det är dags för en uppgradering. Olycksbilen är en Mazda 3, årsmodell 2005. Köptes för 2 1/2 år sen och hade då gått strax över 6000 mil, mätaren står nu på 13400. Jag kör mao cirka 3000 mil om året. Mestadels rak landsväg med mycket vilt. En hel del dåliga småvägar blir det också.

Viktigt med ordentligt utrymme i bagaget. Ska åtminstone få plats med en redig dubbelbur. Vad rekommenderar Buke? :)

Sambon är mest inne på en Toyota RAV4. Själv kikar jag mest på Fiat Freemont pga storleken, men har ingen koll på hållbarhet eller liknande. Verkar ha ett högt andrahandsvärde men osäker på om det är för att bilen verkligen är bra eller bara ovanlig. Också kikat lite på Nissan X-trail och Volvo XC60.
Skoda Kodiaq?

Är det samma fel på Mazdan eller blir det nya? Mazda är ju kända för att starta och gå i alla väder och enda problemet dom haft tidigare är att dom rostat bort annars är dom billiga att äga och köra. Jag fick in en Mazda 323 i förrgår, rostig i dörrar och bakskärmar men inte värre än att den går att fixa till så den behåller jag som reservbil och gör en bil av dom 2 Renaulterna och skickar iväg den istället för Renault är budget så det förslår.

Rav4 skulle bli "vändande post" här om det kom nån, genuin SUV-wannabee hela vägen. :wtf:

Huyndai Santa Fe hade min pappa i många år att pendla med, sen fick jag ärva den och sen såldes i södra norrland som alldagsbil /pendla / skogsvägar

Gick som tåget i alla år, lilla motorn så inte svindyr att köra, kändes säker. Jag slakta en älg en gång med den, rörde sig inte en cm av vägen men älgen flög och dog

Passat , Yeti eller annan VW? Hög hållbarhet, utmärkta köregenskaper, mycket bra säkerhet.

Apropå nämnda Hyundai Santa Fe så är det den sämsta bil jag provkört under alla mina snart 25 år som körkortsinnehavare, flera år som testförare åt Volvo, Saab och Audi/VW. Helt under isen på alla parametrar, men alla tycker vi olika. Dock har den nog rätt utrymmen.

(Jag har en stark preferens för smidiga bilar med bra och säkra köregenskaper i sin 4WD med liten bränsletörst. Anti-american view.)

Passat , Yeti eller annan VW? Hög hållbarhet, utmärkta köregenskaper, mycket bra säkerhet.

Apropå nämnda Hyundai Santa Fe så är det den sämsta bil jag provkört under alla mina snart 25 år som körkortsinnehavare, testförare åt Volvo, Saab och Audi/VW. Helt under isen på alla parametrar, men alla tycker vi olika. Dock har den nog rätt utrymmen.

(Jag har en stark preferens för smidiga bilar med bra och säkra köregenskaper i sin 4WD med liten bränsletörst. Anti-american view.)

Vi hade en Santa Fe som jobbil ett tag. Jag hatade den mer än King Caben.

Apropå nämnda Hyundai Santa Fe så är det den sämsta bil jag provkört under alla mina snart 25 år som körkortsinnehavare, testförare åt Volvo, Saab och Audi/VW. Helt under isen på alla parametrar, men alla tycker vi olika. Dock har den nog rätt utrymmen.

Apropå Santa Fe så hade tidigare hunds nattfamilj en sådan, dom skulle byta eftersom det visade sig inte möjligt att få in en enkelbur till sin schäfer o samtidigt ha plats för barnvagn.

Tyvärr har föreslagna Yeti inte jättemkt lastutrymme, annars är jag superrnöjd med min. Skoda Kodiaq finns nog bara splitter nya nu, kan det vara intressant ändå så är det mitt tips!

Honda CR-V, som jag själv har och tycker jättemycket om :) ! Eller Toyota RAV-4, som mina föräldrar har. För tredje gången... ;)

Är det samma fel på Mazdan eller blir det nya? Mazda är ju kända för att starta och gå i alla väder och enda problemet dom haft tidigare är att dom rostat bort annars är dom billiga att äga och köra. Jag fick in en Mazda 323 i förrgår, rostig i dörrar och bakskärmar men inte värre än att den går att fixa till så den behåller jag som reservbil och gör en bil av dom 2 Renaulterna och skickar iväg den istället för Renault är budget så det förslår.

Rav4 skulle bli "vändande post" här om det kom nån, genuin SUV-wannabee hela vägen. :wtf:

Återkommande problem med bromsar. Utöver det och att den är för låg för de sämre vägarna (samt snart för liten pga planering för hund nr 2) så är det en riktigt kul bil som jag varit väldigt nöjd med. Börjar bli drabbad av rost.

RAV4 får man ju känna vad man vill inför, men jag uppskattar ju i så fall om man kommer med alternativ. ;)

Oj, jag som direkt tänke Mazda när jag läste rubriken :o :D
CX-5 är ju himla trevlig. :angel:

Men okej, om Mazda bränt sina broar helt så kan jag väl berätta vad vi kollade på innan vi fastnade för Mazda när vi letade hållbar SUV eller Crossover under 2015.
...och det är väl typ alla andra japanska (och koreanska) märken helt enkelt. Vi kikade på och provsatt några tyska bilar och ett par Volvomodeller men tyckte inte att det kändes rätt. Visst kändes interiören lyxigare och det var stor skillnad mot de plastigare japanska bilarna... men jag litar inte riktigt varken på tyska bilar eller Volvo. Tyska bilar verkar ofta bli dyra att laga om något händer (många släktingar har haft problem med detta) och Volvo har haft himla mycket "små"krångel senaste åren baserat på media. Dessutom var ju bilarna tokmycket dyrare än motsvarade storlekar bland de japanska märkena. Överallt jag letade på internet sa folk att japanska bilar ofta håller länge och att det "simplistiska" som många klagar är anledningen till det. Inga krusiduller, så färre saker kan gå fel. Men nu har ju ni en felande Mazda så ja, det är kanske lite svårare att lita på det då! :laugh:

När det gäller specifika modeller kan jag väl inte säga så mycket. Det handlar ju främst om smak och personliga krav. Men provsitta och helst köra mängder med bilar om ni kan, det är väl min rekommendation.

Hoppas ni hittar något ni gillar lika mycket som jag gillar våran CX-3 :love:

Älskar min Kia Sorento!
Bra plats för dubbelbur i bagaget och sju års nybilsgaranti.

Har kikat en del på CX-5 men någon ny Mazda blir det nog inte, ej heller Kia. Kört både Sportage och Sorento och trivdes inte alls, därtill känns de som sagt betydligt plastigare.

Liknande trådar

Äldre Jag har insett att min älskade bil börjar bli gammal.... :cry: Han är nu 13 år gammal och har rört på sig över 22k mil.... Har varit en...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 430
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix