Pendlarvänlig och pålitlig SUV?

Jag har haft en RAV4. Hua, så tråkig bil :p
En XC70 är inte ett alternativ?
De går ju typ för alltid, har högt andrahandsvärde och stort bagage. Älskade min XC70, men fick sälja den när jag köpte en tredje hund. Köpte den när den gått 19500 mil, det enda jag fick byta på den var en spindelled, bromsar och ett par fjädrar vid service. Vi sålde den när den gått 27500 mil :p

Inte alls fastnat för XC70. Är inget fan av Volvo överhuvudtaget, tills jag såg XC60. :p

Honda CR-V körde jag i många år, från början hade jag bara lastgaller, 1 schä/tervblandis + Leon, tänk slimmad aussie 59 i manken, 20 kg.
Senare köpte jag mig en MIM Variocage dubbelbur, liten. Större får inte plats pga hjulhusen, men där kan man packa massvis.

Jag skulle säga XC60 eller Honda CR-V, det är de bilarna särbon tittar på för att byta ut CR-V:n (det är inget fel på den förutom lite väl många mil). Dock är det ett helvete att få tag på en begagnad i vettigt skick med låga mil, folk säljer dem inte.

Honda CR-V, som jag själv har och tycker jättemycket om :) ! Eller Toyota RAV-4, som mina föräldrar har. För tredje gången... ;)

Hondan hade jag ju glömt bort, bra tips! Ska kika närmare där. :)

Huyndai Santa Fe hade min pappa i många år att pendla med, sen fick jag ärva den och sen såldes i södra norrland som alldagsbil /pendla / skogsvägar

Gick som tåget i alla år, lilla motorn så inte svindyr att köra, kändes säker. Jag slakta en älg en gång med den, rörde sig inte en cm av vägen men älgen flög och dog

Passat , Yeti eller annan VW? Hög hållbarhet, utmärkta köregenskaper, mycket bra säkerhet.

Apropå nämnda Hyundai Santa Fe så är det den sämsta bil jag provkört under alla mina snart 25 år som körkortsinnehavare, flera år som testförare åt Volvo, Saab och Audi/VW. Helt under isen på alla parametrar, men alla tycker vi olika. Dock har den nog rätt utrymmen.

(Jag har en stark preferens för smidiga bilar med bra och säkra köregenskaper i sin 4WD med liten bränsletörst. Anti-american view.)

Vi hade en Santa Fe som jobbil ett tag. Jag hatade den mer än King Caben.

Apropå Santa Fe så hade tidigare hunds nattfamilj en sådan, dom skulle byta eftersom det visade sig inte möjligt att få in en enkelbur till sin schäfer o samtidigt ha plats för barnvagn.

Tyvärr har föreslagna Yeti inte jättemkt lastutrymme, annars är jag superrnöjd med min. Skoda Kodiaq finns nog bara splitter nya nu, kan det vara intressant ändå så är det mitt tips!

Huyndai Santa Fe blir det inte, ej heller VW pga tysk :angel: Skoda Kodiaq kan vara värd att kika närmare på! :)

Spontant ser jag nog helst att lastrymmet är över 500 lit, sen beror det ju också lite på konstruktionen.

Min Seat är mer "design utanpå" än "plats inuti" vilket kan irritera. Så jag misstänker att även Ateca lider av samma problem, att de 485 litrarna inte är särskilt väl disponerade för att ta in stora kvadratiska saker som hundburar.

Fast den är ju tjeckisk tror jag? Även om den är tyskägd idag och drar fördelar av VW:s erfarenheter även om den är mycket billigare.

Ja, fast den består av exakt samma delar, motorer, funktioner som VW och Audi (och Seat). Samma artikelnummer på reservdelar till runt 90% (fast priset på reservdelarna skiljer sig med runt 50-100% till Skodans fördel).

Så "drar fördelar av VW:s erfarenheter" är ett väldigt understatement. Det är i princip identiska bilar med olika skal.

RAV4 får man ju känna vad man vill inför, men jag uppskattar ju i så fall om man kommer med alternativ. ;)
Eftersom jag har bekanta som haft RAV4 samt har "lite" erfarenhet av fordon (bara 42 år som jag hållit på) så tipsar jag gärna om vad som är lågbudgetbyggen och RAV4 hamnar lätt i den kategorin.

Fast den är ju tjeckisk tror jag? Även om den är tyskägd idag och drar fördelar av VW:s erfarenheter även om den är mycket billigare.
Skodan har en Audimotor, Audi är förresten jätteduktiga på att bygga motorer och speciellt dieslar så dom motorerna sitter i Volvo, VW, Audi naturligtvis och fler märken fast det framgår inte alltid då det inte står nånstans. När det gäller bromsar mm. så är det likadant, samt att flera olika bromssystem kan förekomma på samma fordon under samma tillverkningsår.

Det här var ett litet sidospår bara.

Eftersom jag har bekanta som haft RAV4 samt har "lite" erfarenhet av fordon (bara 42 år som jag hållit på) så tipsar jag gärna om vad som är lågbudgetbyggen och RAV4 hamnar lätt i den kategorin.

Men alternativ tack sa jag ju. :D

Skodan har en Audimotor, Audi är förresten jätteduktiga på att bygga motorer och speciellt dieslar så dom motorerna sitter i Volvo, VW, Audi naturligtvis och fler märken fast det framgår inte alltid då det inte står nånstans. När det gäller bromsar mm. så är det likadant, samt att flera olika bromssystem kan förekomma på samma fordon under samma tillverkningsår.

Det här var ett litet sidospår bara.
Tack, då kan jag stryka fler bilar från listan efter att min Passat diesel smällde motorn 1000 mil efter service, tre år gammal bil och inga garantier som gällde utan jag fick hosta upp över 100' själv. :rage: :banghead:

Liknande trådar

Äldre Jag har insett att min älskade bil börjar bli gammal.... :cry: Han är nu 13 år gammal och har rört på sig över 22k mil.... Har varit en...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 430
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17