Pendla 4 mil? Köpa stuga? Obeslutsam!

Sv: Pendla 4 mil? Köpa stuga? Obeslutsam!

Jag tycker mest att den är så förbålt tråkig att köra på :D Precis som 292 norr om Vattholma, där är det bara skog. Men trafikmässigt är 272 helt klart ok!
 
Sv: Pendla 4 mil? Köpa stuga? Obeslutsam!

Men södra delen, då kan du ju åka över Flogsta/Eriksberg :) Provkör vägen och se? Om du flyttar så känner jag en som har stall längs vägen ;)
Komma ut från Flogsta till 55:an tycker jag är knöligt, även om de gjort några förbättringar.
:(
 
Sv: Pendla 4 mil? Köpa stuga? Obeslutsam!

Jag har pendlat nio mil/dag (4,5 mil enkel resa), min pappa gör det fortfarande. Ungefär 1/3 av vägen är motorväg, resten rätt kassa landsortsvägar som på vintern är dåligt plogade och på sommaren är det mängder med husvagnar. Det gick. Klart att det hade varit bekvämare att slippa den långa resvägen, men det var helt klart genomförbart. Pappa har haft det pendlingsavståndet sen 1994, och då haft små barn med dagistider och mammas obekväma arbetstider inom vården att ta hänsyn till hela tiden.
 
Sv: Pendla 4 mil? Köpa stuga? Obeslutsam!

Jag körde ungefär som det där när jag jobbade därutåt, dvs tvärtom som du. Det var helt ok, finns värre vägar.
 
Sv: Pendla 4 mil? Köpa stuga? Obeslutsam!

Det är ju väldiga förbättringar faktiskt. Men från 272 kan man ju köra in till och ta Luthags Esplanaden åt höger och sen vänster innan Majklockan så kommer man ut vid Ekebyskolan :)
 
Sv: Pendla 4 mil? Köpa stuga? Obeslutsam!

Jag tycker inte att fyra mil är farligt alls. Jag pendlar fem mil (enkel resa) till och från mitt jobb, och hade väl för all del helst sluppit så lång resväg (varpå jag letar närmare boende, allra helst cykelavstånd) men det funkar ju absolut. Vissa dagar kan jag rentav tycka att det är skönt att få tillbringa en stund i bilen för att stänga på/av jobbet innan jag är framme/hemma. Jag saknar totalt en effektiv av- och påknapp så just de dagar när jag har mycket att tänka på är 35-40 min för mig själv i bilen perfekt.
 
Sv: Pendla 4 mil? Köpa stuga? Obeslutsam!

Tack för alla svar! Övervägande positiva dessutom :D
Funderar vidare...
 
Sv: Pendla 4 mil? Köpa stuga? Obeslutsam!

Jag saknar totalt en effektiv av- och påknapp så just de dagar när jag har mycket att tänka på är 35-40 min för mig själv i bilen perfekt.

OT - men TACK

Jag har nyss börjat på ett nytt ställe som ger mig huvudbry och en liten smula ångest. Jag ältar.

De sju milens pendling kommer att hjälpa mig. det inser jag nu.
:bow:
 
Sv: Pendla 4 mil? Köpa stuga? Obeslutsam!

Det är ovärderligt att trivas där man bor. Inget blir bra om jag inte har ett hem jag vill vara i. För mig är det ett enkelt sätt att bli riktigt sjuk (i själen) - bo där jag vantrivs.

Jag hade lätt tagit pendlingen om jag trivts med boendet. Hemma ska du vara ofta, jobba gör du förhoppningsvis inte alla dagar i veckan.
 
Sv: Pendla 4 mil? Köpa stuga? Obeslutsam!

Jag hade 3,6 mil till min förra arbetsplats och tyckte aldrig det var något problem. Inte alls. Det beror kanske en del på vilken typ av väg man ska åka på också. (jag åkte rv 63 och E18 så trafiken var aldrig något problem.) För mig tog det 30-35 minuter att åka och det var rätt skönt att varva ner i bilen efter arbetsdagen. (Nu har jag bara 2 mil.)
 
Sv: Pendla 4 mil? Köpa stuga? Obeslutsam!

Kan jag låna din tråd och älta lite av mina funderingar kring husköp?
Mitt starkaste emot är att jag inte vet om jag tänker stanna på denna orten eller ej och att det kanske blir mer jobb med ett hus och att utgifterna blir mer oförutsedda + att jag inte är så sugen på att byta stallplats.

De positiva är att jag får ett eget hus som jag kan härja med, katten kan vara mer ute och mysa. Jag kanske kan skaffa hönor, jag kan odla mer, jag får mer trygghet (egen härd etc).
 
Sv: Pendla 4 mil? Köpa stuga? Obeslutsam!

Kan jag låna din tråd och älta lite av mina funderingar kring husköp?
Mitt starkaste emot är att jag inte vet om jag tänker stanna på denna orten eller ej och att det kanske blir mer jobb med ett hus och att utgifterna blir mer oförutsedda + att jag inte är så sugen på att byta stallplats.

De positiva är att jag får ett eget hus som jag kan härja med, katten kan vara mer ute och mysa. Jag kanske kan skaffa hönor, jag kan odla mer, jag får mer trygghet (egen härd etc).

Varsågod! (Jag tänkte f ö hänga på din senaste tråd om hur man kommer på banan igen, men iddes inte :D)
Jag har väl ungefär samma funderingar som du, minus stallplats & katten...

En fördel med att pendla är ju att man kan göra avdrag för resor ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Pendla 4 mil? Köpa stuga? Obeslutsam!

Viktigast är väl nog ändå att man trivs där man bor.
Säger som de andra, 4 mil känns inte jättelångt om du har en bil som är trevlig att köra.
Och ska man se nåt positivt i avståndet, så kan du med gott samvete säga att det är för långt för att cykla. (jag vet, jag tänker lite konstigt) :)
 
Sv: Pendla 4 mil? Köpa stuga? Obeslutsam!

Jag valde precis bort ett jobb pga 5 mil resväg mot ett jobb med 4 km resväg.
Dels för att arbetsdagen blir jäkligt lång om man ska pendla ett par mil... istället för 8,5 timmar blev det 10h minst. Det tog för mkt av min fritid kände jag. Det blev ju nästan en arbetsdag i bara resa per vecka.
Sedan så kom jag fram till att det blir dyrt..... Stor del av de pengar man tjänar går till att ta sig från/till jobbet! Bensin, slitage på bilen, dyrare försäkring, däck som slits enormt osv.
Så jag kunde med gott samvete ta en tjänst nära på 75% istället för 100% och få ut samma peng i näven om inte mer när man räknat bort vad som går åt för att ta sig till och från jobbet!
Det är nog olika hur man känner för att pendla men för mig är det inget långvarigt alternativ.
 
Sv: Pendla 4 mil? Köpa stuga? Obeslutsam!

Men det där beror ju också på vad man jobbar med. För min del finns ingen liknande tjänst inom 5 mil från min bostadsort, så ska jag ändå köra kan jag lika gärna köra 10 mil för en optimal tjänst.

Däremot kan jag ju hoppa ner ett par trappsteg och ta en tjänst som inte motsvarar min kompetens för att slippa pendla. Fast då är ju mina 150000 i studielån ganska onödiga...
 
Sv: Pendla 4 mil? Köpa stuga? Obeslutsam!

Inte jättelångt- vi har 3,5 mil in till Lund och både jag och sambon har studiependlat och sedan arbetspendlat dit. Kändes inte särskilt jobbigt.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 952
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 129
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag har kommit till ett väldigt jobbigt vägskäl och skulle behöa alla tips och råd som jag kan få. Gärna lite pepp och stöd också. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 409
Senast: hastflicka
·
Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp