Pencillinchock

superstar

Trådstartare
Min häst dog mycket traumatiskt i helgen, orsakad av en pencillinchock på sista behandlingsdagen. Jag har läst en hel del om varför detta hemska händer, rent fysiskt, och tror jag fått en okej bild. Nuvill jag veta hur vanligt detta egentligen är? En veterinär jag pratade med i går hade under sina nästan 20 år i distriket hört om fyra fall (inkusive min häst) som lett till dödsfall, att dom får chock som släpper efter en stund är desto vanligare.

Varför fortsätter man injicera i musklerna när detta faktiskt kan hända? Har inte läkekonsten kommit längre än att det måste finnas andra sätt? Och hur stort är egentligen mörkertalet, vet läkemedelsverket om hur utbrett detta egentligen är?

Bukefalos är nog det stället man når flest människor och därför frågar jag här, hur många av er känner till hästar som chockat och hur illa har de drabbats?

Ullis

Sv: Pencillinchock

Jag tycker det är för vanligt för att det ska få fortsätta!

När jag har haft hästar som behövt penicillin har jag sagt klart ifrån att jag vill ha pasta som dom kan få i munnen. Det är mkt sällan att en häst är så nära-döden-sjuk att det är värt att risikera livet för att få snabb verkan av penicillin.

Som jag skrev i din andra tråd så är det väl lidocainet dom reagerar på, inte penicillinet??

Jag vet en häst som dog av en penicilinchock. Det tog inte 2 sekunder innan hon var död.
Kan inte heller fatta att det inte finns något bättre när man vet att det faktiskt kan ta död på hästarna. Det borde iaf uppfinnas snabbt.

Beklagar sogen. / Amanda

Tack. Detta gick också väldigt fort, jag har dock ingen uppfattning om exakt hur lång tid, det tog nog en stund innan jag insåg att hon faktiskt hade slutat andas...

Senast ändrad:

Ja, vad jag förstår så är det bindningsmedlet (prokain?) som finns i det pencillin som man ger i muskeln. På klinik till exempel så ger de ju direkt i blodet och då finns inte denna risk eftersom det är en mindre dos med "rent" pencillin, utan bindningsmedel.

Men det finns alltså pasta? Att ge i munnen? Vad är skillnaden? Någon måste det ju finnas, annars skulle väl alla få pastan, kan man tycka...

Ullis

Den jag känner till tog det en timme innan veterinären fick åka därifrån. Men det var ingen vacker syn enligt ägaren.

Pastan man ger i munnen är Sulfa har jag för mig, och den "tar" inte alla bakterier, därför är penicillinet i särklass bäst att medicinera, vi får se om du får andra svar ang det.

Sedan är Hippotrim som det heter väldigt dyrt, en femdagars kur går på ca 500-600 kr.

Min unghäst fick chock när jag sprutade henne. Men jag hade tur, då en vän till mig var med om samma som du, så är jag livrädd att spruta. Min häst fick först en 10 dagarskur, men efter 4 dagar blev hon akut sämre, så vi fick börja om.
På andra dagen chockade hon, och jag märkte det nog direkt, för jag såg att ena örat stelnade till, drog ut sprutan, av med grimman och sedan ut ur boxen.
Hon chockade ca 30 s, men trillade aldrig.

Efter det har jag ändrat min vetvårdsförs, så jag får ut på förs om hon måste ha Hippotrim, för jag vågar nog inte spruta henne igen.

På SLU u Uppsala har de forskat ang penicillinchock, sök svar hos dem.

Jag vet en häst som dog av det.
Samt en av "våra" hästar, men han dog inte utan gick ner på knäna.
Men det var tillräckligt jobbigt !
Lider med dig !
Hej från hambo

*KL*
Det där att en del nästan tar ut nålen o trycker åt andra hållet för att inte spruta hela mängden på samma ställe, borde vara rejält riskfyllt. Man har då ingen koll om man har kommit åt ett blodkärl.

Har sen min förra hästs eviga sprutande sista veckan, då även med Cronyxin i.m(gör jätteont)gjort att jag helst avstår från att spruta själv. Har oxå sluppit behandla med ngt, annat än Hippotrim.

Lider med trådskaparen o skulle ha blivit galen av sorg iom chocken för en själv. Stackars dig:cry:

Just så gjorde jag, enligt instruktioner från vet, och det har jag gjort mång gånger tidigare. Tycker dock att jag ändå märker om det skulle komma blod. Tar ju bort sprutan, drar ut kanylen (halvvägs) och "börjar om" igen, så det är nog inte större chans att man kommer åt blodkärl andra gången, tror jag.

En sak är dock säker, jag kommer aldrig våga spruta igen. Statistiskt sett så borde det ju omöjligen kunda hända mig igen, men aldrig att jag kommer våga...

Ska leta reda på forskningen hos SLU.

Ullis

Det kan inte ha varit så att det kommit luft i sprutan som kommit in i blodet? :confused: För jag känner en häst där de "började om" så som du säger och då kom det lite, lite blod och luft i sprutan och när det kom till hjärtat dog hästen på fläcken :(

Vi sprutade min fd. ponny i vintras och då kom vi åt ett blodkärl men då bytte vi kanyl och satte den på ett annat ställe så det hände inget...

Lider med dig! :cry:

Det du beskriver hände min en häst när hon stod i träning skötaren sprutade henne sakta efter konstens alla regler efter halva dosen for hon i golvet slog i höger sida i ett boxlås.Det tog veten 6minuter att komma å ge henne mot "gift" hon klarade sig men var förlamad ibakdelen i en månad vet sa att hon inte tålde pencillin så efter det fick hon aldrig det.Hon kunde inte sortsätta som travhäst tappade liksom höger bak när hon blev trött.Men hon levde ett bra liv som sälskaps häst å blev en kanon mamma. Blev 19år blev tyvärr tvungen att ta bort henne i höstas när hon fick kolik med brusten tarm. Vet hur ont det gör att mista en vän.
Tänker på dig Tail

Jag har 3 olika hästar som drabbats av penicillinchock trots alla tänkbara försiktighetsåtgärder. Den 1:a med lindriga symptom och de 2 övriga med kraftiga symptom, ramlade ihop, fick krampanfall, kastade sig handlöst in i väggarna, gick över rygg flera ggr. Det var fruktansvärt och jag kommer nu ALDRIG spruta en häst med Penicillinprokain mer.
(vilket jag i och för sig redan bestämt efter det första hemska anfallet men omständigheterna gjorde att jag kände mig tvungen)
Nu aldrig mer!
Känns som ett lotteri, ska hästen överleva eller ej?

Tyvärr så är inrapporteringen om läkemedelsbiverkan alldeles för dålig då der gäller "penicillinchock" på häst. Det finns ett mycket stort antal som ej är rapporterade.
Bara i år har jag hört flera hästar häromkring som drabbats.
Om alla fall verkligen rapporterades in undrar man om det fortfarande skulle vara godkänt som läkemedel till häst....

Tyvärr så är inrapporteringen om läkemedelsbiverkan alldeles för dålig då der gäller "penicillinchock" på häst. Det finns ett mycket stort antal som ej är rapporterade.
Bara i år har jag hört flera hästar häromkring som drabbats.
Om alla fall verkligen rapporterades in undrar man om det fortfarande skulle vara godkänt som läkemedel till häst....

Precis en av de saker som jag funderar på! Och jag tänker kontakta den veterinär som skrev ut pencillinet för stt höra så att hon anmäler det.

Ang. blod eller luft i sprutan. Självklart kan jag inte vara helt säker på att jag gjorde allt rätt, men så som jag har förstått det så har det inte med det att göra, utan kan hända trots att man gör allt helt rätt. Ibland får de en sådan här chock, på grund av prokainet INTE pencillinet i sig och då finns det ingenting man kan göra.

Det har inte heller med någon överkänslighet att göra heller, vissa hästar är överkänsliga mot pencillin, men då visar sig detta med en gång. Min häst chockade på sista (tionde) behandlingsdagen, så en ev. överkänslighet skulle visat sig mycket tidigare.

tack för alla svar.

Ullis

Jag har tack och lov bara varit med att en häst chockat en enda gång och det var riktigt vidrigt. Nu klarade den hästen sig bra, bara ytliga sårskador som den fick när den kastade sig helt hysteriskt i boxen.
Jag som har sett rätt mycket vidrigheter tycker nog att detta var bland det värsta jag har upplevt. Dels för att det gick så otroligt fort och dels för att jag aldrig vare sig förr eller senare sett en levande häst vara så "borta" i ögonen.

Att du kan ha fått lite luft i sprutan ska inte ha något med saken att göra. Du sprutar i muskeln och lite luft skulle endast öka risken för att det blir en liten bula efter att du har sprutat. Att vinkla om kanylen är helt rätt för att det inte ska bli för mycket på samma ställe i muskeln men naturligtvis måste man kontrollera att det inte kommer blod. Min veterinär sa att det räcker att ta av sprutan (vilket du ändå måste göra för att byta spruta) för att se att det inte droppar ur kanylen men jag brukar aspirera lätt ändå innan jag sprutar.

Jag har sprutat massor med hästar genom åren den senaste har jag haft på penovet i 20 dgr nu och aldrig haft någon som visat minsta tendens till chock. Däremot hade jag en kompis vars häst chockade och bröt nacken i boxen (han rev halva stallet på vägen...) för ett par år sedan.

Tragiskt för dig med din häst men jag tror pencillinet också räddar livet på många hästar och det är liten risk (med tanke på hur många hästar som sprutas varje dag) att de chockar.

det är inte så vanligt att det blir allvarlig p.c . har varit med om det några ggr. men med tanke på hur många hästar jag sprutat (och som sprutats i min närhet) så är det en liiten liiten del.

den allvarligaste p.c jag råkat ut för va ett halvblod för ca. 8-9 år sedan. hon fick nässelutslag, kraftiga svettningar, kastade sig hejdlöst (trillade) for in i väggarna och ögonen rullade så bara vitan syntes. anfallet höll även i sig läänge. gick och ringde kliniken som sa att det bara va att hålla tummarna, dom skulle ändå inte hinna ut innan det ev. va för sent. efter ett par timmar började hon bli "sig själv". riktigt otäckt. dagen därpå fick vi byta pencillinsort (dock fortfarande spruta)

har även använt hippotrim men inte alltid att det hjälpt tillfredsställande, utan iallafall fått gå på med sprutor.

har haft mkt. disskusioner med min vet. om det. h*n sa att även om man sprutar sakta så kan ett mindre kärl brista av "trycket" som blir av vätskan, det märker man ju inte då det inte kommer ngt. blod, utan det märks först när hästen chockar. är det större mängder så sprutar jag först hälften, byter sida och sätter resten med ny kanyl.

lider med dig

Beklagar sorgen :cry:

Har själv en häst som chockat, och det var INTE roligt. Fy för, helt tom i blicken och bara slängde sig in i boxväggarna. Man själv blev ju som förlamad av skräck. Ringde min veterinär och berättade, hon sa bara: släck i stallet och håll tummarna. :crazy:

Som tur var överlevde min häst. Men man var rätt skakig efteråt.
Detta var också sista sprutan i en 10 dagars behandling, och vad vi vet, så gjorde vi inget fel.
Efter det har hon bara fått Hippotrim i munnen.
Men vi har en annan häst som varit svårt sjuk och som vi varit tvugna att spruta i halsen, och det är inte utan att man ber till högre makter innan man sticker :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka