Min häst dog mycket traumatiskt i helgen, orsakad av en pencillinchock på sista behandlingsdagen. Jag har läst en hel del om varför detta hemska händer, rent fysiskt, och tror jag fått en okej bild. Nuvill jag veta hur vanligt detta egentligen är? En veterinär jag pratade med i går hade under sina nästan 20 år i distriket hört om fyra fall (inkusive min häst) som lett till dödsfall, att dom får chock som släpper efter en stund är desto vanligare.
Varför fortsätter man injicera i musklerna när detta faktiskt kan hända? Har inte läkekonsten kommit längre än att det måste finnas andra sätt? Och hur stort är egentligen mörkertalet, vet läkemedelsverket om hur utbrett detta egentligen är?
Bukefalos är nog det stället man når flest människor och därför frågar jag här, hur många av er känner till hästar som chockat och hur illa har de drabbats?
Ullis
Varför fortsätter man injicera i musklerna när detta faktiskt kan hända? Har inte läkekonsten kommit längre än att det måste finnas andra sätt? Och hur stort är egentligen mörkertalet, vet läkemedelsverket om hur utbrett detta egentligen är?
Bukefalos är nog det stället man når flest människor och därför frågar jag här, hur många av er känner till hästar som chockat och hur illa har de drabbats?
Ullis