Pencilininjektion Penovet hur ofta aspirera?

Fick lära mig av en veterinär att sticka in kanylen (nålen) först i hästen. Droppar det då blod ur kanylen så är det ju "fel" ställe. Byt kanyl och stick på annat ställe i så fall. Kommer det inget blod så är det bara att fästa/trycka fast själva sprutan i kanylen o injicera pencillinet. Då behöver man ju inte aspirera o riskera att man får in en massa blod i själva sprutan.

Fick lära mig av en veterinär att sticka in kanylen (nålen) först i hästen. Droppar det då blod ur kanylen så är det ju "fel" ställe. Byt kanyl och stick på annat ställe i så fall. Kommer det inget blod så är det bara att fästa/trycka fast själva sprutan i kanylen o injicera pencillinet. Då behöver man ju inte aspirera o riskera att man får in en massa blod i själva sprutan.
Fast det behöver inte droppa blod för att vara i ett kärl. Dessutom kan du få blod i kanylen av att sticka igenom ett kärl i huden men om du aspirerar så är där inget blod=Ok att injicera i musklen. Det ät alltid en bra idé att sticka åtskillt men man bör absolut fortfarande aspirerar för man injicerar.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 275
Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 507
Senast: Abova
·
Hästvård Minnesgoda läsare vet att K var en mardröm atts pruta som liten, eller snarare att det inte gick. Hennes sprutfobi är ju dock under...
2
Svar
27
· Visningar
2 536
Senast: Muffe
·
Hästvård Unghästen fick idag sin tredje - och sista, i.m injektion av cartrophen. (och skötte sig prickfritt, bremsad dock men ändå, ni som...
Svar
2
· Visningar
1 007
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama