Pef-mätning innan och efter pulmicort ?

emma74

Trådstartare
Min läkare, eller AT-läkaren på VC som jag var hos i våras och som sen sett till att jag fått göra en massa test (allergi och astma) för första gången i mitt liv, har beordrat mig att göra Pef-mätning under fem dagar, först innan jag tagit Pulmicort (som jag tar morgon och kväll) och sen ta pulmicort och så mäta igen efter en timme.

Detta framfördes under ett telefonsamtal och jag frågade om hon verkligen menade pulmicort (förebyggande, "långtidsverkande" ) och inte ventolin eller buventol (luftrörsvidgande, "snabb"-verkande, har tagit det ena tidigare, och bytte i våras till den andra) och hon var tvärsäker på att det var pulmicorten hon menade. Jag har under alla år fått höra att pulmcort inte har någon omedelbar effekt så det fungerar inte att ta den typ innan ansträngning eller om jag reagerar allergiskt på något osv. (Har förhoppningsfullt frågat flera olika inom vården då jag får obehagliga biverkningar som av luftrörsvidgande medicinerna som gör det meningslöst att ta dem innan jag t.ex. ska anstränga mig - är jag sjuk och har svårt att andas och ligger nerbäddad så kan jag ju lika gärna ligga där och bli yr, må konstigt med hjärtklappning, skakningar och kramper).
När jag gjorde spirometri på VC hos astmasköterskan så var det bricanyl i hög dos jag fick ta och mäta innan och efter och även hon höll en föreläsning om hur de olika preparaten fungerar.
Jag frågade farmaceuten på apoteket när jag hämtade ut pef-mätaren om hon hade koll på att det var vanligt att göra en sån mätning som läkaren sagt till om och hon tyckte det lät konstigt. Hon sa att man kunde mäta varje dag under en längre period när man sätter in t.ex. pulmicort för att kunna mäta effekten. Eller göra en sån mätning läkaren ville jag skulle göra, fast med luftrörsvidgande, för att se hur lungkapaciteten påverkas.

Kommer såklart göra mätningen som ordinerat, men undrar om någon här har koll på vad det är för något läkaren vill påvisa med en sådan mätning, av en medicin jag tagit i minst 7 år?
 
Senast ändrad:
Jag fick pulmicort i tre månader då min läkare misstänkte att mina andningsproblem berodde på en ev. Kronisk inflammation i luftrören. Skulle då kolla med pefmätare två gånger i veckan morgon och kväll och skriva upp det i ett "diagram" jag fick av läkaren.
Låter jätte konstigt att blåsa både före och efter dosen. Pulmicort är väl ett kortison för att ta bort inflammation? Alltså som du skriver långtidsverkande
 
Låter väldigt märkligt, de ggr jag gjort det har det handlat om Ventolin, Bricanyl o/e Atrovent.
Min nya VC läkare lyckades övertala mig att testa en ny astmamedicin (tydligen testas de bara mot KOL nuförtiden), Spiolto Respimat, har inte behövt annat än det o Pulmicort i flera månader, så skönt att slippa Bricanyl!
 
Annars är jag mycket konservativ vad gäller min astmabehandling, jag har haft astma sen jag var barn o har testat det mesta, innan bricanyl kom ut på marknaden så var det isoprenalin som gällde, hjälp vilka biverkningar. Pulmicort, Spiolto Respimat samt Acetylcystein är min räddning, jag fungerar nästan normalt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 182
Senast: Enya
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 942
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
734
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 827
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp