svarar jag också då.
1. min är oftast helt tyst, men leker vi då brummar hon ibland, med andra hundar låter hon sällan. Men som sagt är det en pratig ras och vill de något så låter dom, fast som jag uppfattar det skäller de väldigt sällan.
2. Det är få som har kontoll över sin PBs dels för att den är ganska olik andra raser och många inte förstår det- men mest för att många som har pitbull inte borde ha hund överhuvudtaget, det därför används sele för att det sägs(och funkar ibland) att hunden drar mindre i sele. Vet många som jag känner med pb som det hjälpt mycket, men jag ser det som att gå runt problemet och har endast stryp och vanligt på min. Det kan låta som en klysha men PB är otroligt starka och kan lätt som en plätt(om de vill) dra iväg med vem som helst därför är stryp vanligt som ett stopphjälp. Jag har det för att de är snyggt och använder ganska sällan strypfunktionen
Lite onödigt vetande bara, det finns en gren som är ganska vanlig att man utövar med pb och det är weight pulling, det mesta som en hund på tävling dragit hittills är runt 3,5 ton. Min hunds farfars far(jag mötte lassie varing

) drog 2,8 ton. Så vill en pitbull någonstans så kan den oftast ta sig dit om man inte har kontroll på den, därför tar många det säkra före det osäkra, speciellt de som känner att de inte har koll på hunden.