Pavo foder

noble art

Trådstartare
De trådar jag hittade var såpass gamla att det var få som hittat fodret i Sverige. Är det någon som har erfarenhet av deras foder?

Pratade med en återförsäljare igår (om du läser detta hoppas jag att du ursäktar om jag vill ha lite mer åsikter från andra) och det låter absolut som om det är jätte bra, naturligt, drygt, väl anpassat för olika hästars behov.

Men då det är ganska dyrt ställer jag mig frågan, behöver han detta? kommer jag att märka ngn skillnad? kommer han att märka någon skillnad? finns det andra alternativ? varför ska jag byta foder, som föredrar hö och havre (fast han äter dock inte bra just nu och DET talar ju för att göra ngn form av foder förändring)

Idag äter han 6-8 kg hösilage, 600g havre, 0,75 dl torr betfor, 1 kg lucern strå, 0,5 kg krafft groov 125 (detta är tilälligt just vid fällning)
Han tappade efter sommaren pga stall bytet (lite känslig) men har lagt på sig bra, nu är det mest muskler/överlinje som behöver byggas.
 
Sv: Pavo foder

funderar mkt på om jag ska börja ge ett helfoder istället för allt det jag blandar idag. Väntar på hö analysen, men undrar vilket foder jag ska välj, vill ha musli.

Pavo?
Eggersman?
Hippo?
Krafft?
Mustang?
fördelar/nackdelar med dessa?

Jag behöver mkt protein, lagom energi, magnesium, E o B vitamin och ngt som är snällt för magen
 
Sv: Pavo foder

Jag försöker att inte krångla till det. Fodret ska vara lätt att köpa, inte hutlöst dyrt o helst svenskt (tänker på långa transporter o jobbtillfällen).
Det finns massa utländska foder med div innehåll men vad behöver hästen igentligen?

Vänta med att välja foder tills du vet vad hästen behöver.
Jag vill lägga till Salsa till din lista. De har sin x-tra mix som är prisvärd o proteinrik.
// Linda
 
Sv: Pavo foder

Använder sedan ett år tillbaks Pavo fodret, vilket jag tycker är helt outstanding. Vi har en pony som vi prövat en hel del på, dels för problem mage och den där extra energin och inget annat foder har klarat detta.

Även tränaren som rider gp dressyr säger att just här får dom det lilla extra för energin och uthålligheten som behövs i dressyren bla. Hon har också prövat en massa olika foder och fått bäst resultat på Pavo.

Nackdelen för min skull är väl priset.
 
Sv: Pavo foder

Jag vill egentilgen inte heller krångla till det, men det återförsäljaren sade låter så himla bra (ja, jag vet, det gör ju all reklam)
Pris, o tillgänglighet tänker jag på och naturligtvis höts värden, men har inte tänkt på det där med svenskt.... ytterligare funderingar pågår....
 
Sv: Pavo foder

Jag har använt olika produkter ur Pavo sortimentet (import holland) och senaste åren från DK.
Har bara goda erfarenheter,det samma tycker mina danska vänner,där Pavo är mera känt.
Tyvärr har jag inga goda erfarenheter av den svenska importören som inte är så snabb (beställt från SE 4 dagar innan samma beställning gick iväg till DK,tog 3 dagar från DK och hit,medans den svenska imortören tog drygt en mån på sig :mad: )
 
Sv: Pavo foder

en ny fundering:

Återförsäljaren säger att det är mkt drygt, man behöver inte ge så mkt (det är ju ganska dyrt)
Men då jag jämför med en svensk musli sort så har den högre halt protein, samma av mkt annat men dock lägre B-vitamin och Magnesium. vad är det då som gör det drygt? hur mkt jag ska ge måste väl ändå bero på vad jag behöver (som i första hand är protein, men även B-vitamin o Magnesium)

-ska jag ge Pavo o lägga till protein, ex Lucern?
-ska jag ge svenskt o lägga till Magnesium o B-vitamin?
 
Sv: Pavo foder

en ny fundering:

Återförsäljaren säger att det är mkt drygt, man behöver inte ge så mkt (det är ju ganska dyrt)
Men då jag jämför med en svensk musli sort så har den högre halt protein, samma av mkt annat men dock lägre B-vitamin och Magnesium. vad är det då som gör det drygt? hur mkt jag ska ge måste väl ändå bero på vad jag behöver (som i första hand är protein, men även B-vitamin o Magnesium)

-ska jag ge Pavo o lägga till protein, ex Lucern?
-ska jag ge svenskt o lägga till Magnesium o B-vitamin?
Låter som ett billigare alternativ att ge det som skall kompletteras med Mg och B-vitamin. Att köpa ett dyrt kraftfoder och ändå behöva proteinkomplettera ser jag som att slänga pengarna i sjön.
 
Sv: Pavo foder

ja, det lutar nog åt det hållet, idag ger jag inte extra magnesium så jag vet eg inte om jag behöver det, det ska ju lugna ner, men min är ju helt cool för det mesta, bara älskar att hoppa, galoppera o vara ute i skogen, och jag gillar honom som han är.
 
Sv: Pavo foder

Om din häst behöver det, ja det vet du först när analysen har anlänt. Å andra sidan kan det finnas mer prisvärda foder och mer lätt tillgänglig för dig också.
 
Sv: Pavo foder

Jag som har gett Pavo i några månader bara kan enbart säga positiva saker. Det är, för mig, inte dyrt alls, jag ger knappt 0,75 kg om dagen till halvblodsvalack i normal träning (LA6-nivå dressyr) och han fungerar utmärkt på det. Jag ger Explosivevarianten för lite mer "gnista" och det har han svarat toppen på, dessutom upplever jag att han håller sig bättre i magen (lätt för att få diarré) och är blank och välmående - men det är å andra sidan den hästen "av sig själv" tror jag ;) .

Vi beställer in gemensamt i stallet vilket gör att priset blir lägre dessutom, tror jag betalar ca 230 kr/säck vilket är mindre än vad jag tidigare betalade för D&H. Jag har ännu inte läst någon analys på årets höskörd utan fodrar efter känslan i ridningen och hur hästen ser ut och gemensamt för alla som ger Pavo är att det verkar skapa "lättfödda" hästar. Alla ger mindre och mindre av fodret men hästarna håller sig fina, runda och presterar bra.
Om det sedan beror på stallet i övrigt, grovfodret som ju är gemensamt för alla stallets hästar eller vad det handlar om vet jag inte, men jag kan bara säga att jag är mycket nöjd.

Jag var dock Skeptisk till en början, hade ett koncept som jag tyckte fungerade bra, bortsett från logistikproblem egentligen men ville ha lite mer "geist" i min häst - vilket gjorde att jag fick prova innan jag bestämde mig. Smart drag, för jag är såld. ;) Kombinerar 50/50 Explosivepellets och havre (500 g Expl och lika mycket havre), samt ger ca 200 g Herbal Melange-müsli om dagen, vilket ger en kraftkostnad på under 400 kr/mån om jag räknat rätt. :) Dessutom hålls givorna små, vilket är ett plus för min maghäst.
 
Sv: Pavo foder

Vill man proppa sin häst med stärkelse samt få snabba blodsockerstegringar, då ska man använda Pavos foder. Ju större blodsockertopp dessto mer insulin tillverkas = risk för fång.

lägg pengarna på ett BRA foder istället för detta.
 
Sv: Pavo foder

vad är då ett bra foder? pratade med Krafft idag ang deras musli, och även den innehåller stärkelse.
Vad ska man välja som inte innehåller så mkt stärkelse?
 
Sv: Pavo foder

vad är då ett bra foder? pratade med Krafft idag ang deras musli, och även den innehåller stärkelse.
Vad ska man välja som inte innehåller så mkt stärkelse?

Alla spannmål innehåller stärkelse. Många foderblandningar innehåller en hel del stärkelse. Varför vill du ge så lite som möjligt - undrar mest.
Ett bra grovfoder är det bästa. Vad är det som du saknar i ditt grovfoder, proteiner, energi?
 
Sv: Pavo foder

jag har inte fått analysen än, nytt stall, nytt grovfoder. Men han behöver allt ligga lite extra högt på protein och inte för lågt på energi.
Stärkelse blir väl till socker och det vill jag ju inte ha för mkt av. Men har eg bara funderat över sockermängden i betforen och det är först nu då jag får svar att det och det innehåller stärkelse som inte är bra, och du undrar jag vad jag ska välja istället.
 
Sv: Pavo foder

Det är egentligen inte det att stärkelse bryts ner till socker som är farligt (för de flesta hästar) utan att hästens tunntarm inte kan ta hand om hur mkt som helst på en gång. Den stärkelse som inte bryts ner rinner vidare till grovtarmen vilket kan orsaka fång om det kommer ner för mkt stärkelse dit. Hästar är vana vid att socker. Det finns ganska mkt socker i gräs.

Lusern innehåller inte så mkt stärkelse, betfor inget alls utan nyttiga fibrer, soja, linfrökaka, olja (innehåller bara energi).
 
Sv: Pavo foder

Som andra sagt är det omöjligt att veta innan du får din analys men att ge ett svenskt foder som är skördat under förhållanden du vet hur dom är, dvs du vet hur det ser ut i Sverige o vilka bestämmelser vi har osv, måste ändå i slutänden vara det bästa både ekonomiskt o miljömässigt.

Finns knappast nåt försvar till att utfodra svenska hästar med utländskt foder. Vad vet du om vilka förhållanden som råder där det fodret är tillverkat? Eller vilka regler för vad som stoppas i påsen?

Om du vill känna dig säker på vad din häst får i sig så håll dig till Mustang, Hippo eller Krafft.

Men om din analys nu visar fina värden så ge havre som förut o plussa på med lite lucern för proteinets skull. Det ger dig den bästa ekonomin iaf!
 
Sv: Pavo foder

Det är egentligen inte det att stärkelse bryts ner till socker som är farligt (för de flesta hästar) utan att hästens tunntarm inte kan ta hand om hur mkt som helst på en gång. Den stärkelse som inte bryts ner rinner vidare till grovtarmen vilket kan orsaka fång om det kommer ner för mkt stärkelse dit. Hästar är vana vid att socker. Det finns ganska mkt socker i gräs.

Lusern innehåller inte så mkt stärkelse, betfor inget alls utan nyttiga fibrer, soja, linfrökaka, olja (innehåller bara energi).

ok, så då låter det som om jag eg inte ska ändra min foderstat? jag är jätte velig just nu. Kommer självklart att utgå från hö analysen, men sen är frågan, musli? pellets? eller blanda själv?
ger idag lucern, betfor, B-vitamin, havre o krafft groov. OBS, han är svår född, har lätt att tappa
 
Sv: Pavo foder

Vad är det i Pavo-fodret som är skillnaden från andra färdigfoder som ger ökad insulinproduktion?
Dolda ingredienser som inte redovisas?

Jag är seriöst nyfiken så svara gärna! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 065
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 765
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp