Påverkning av inavel?

matildadahlgren

Trådstartare
Satt nyss och tittade på min hästs stamtavla och märkte att hon har inavel i släkten. Hon är e. Vermouth 858 och det är i det ledet som inaveln är. Så det är alltså hennes gammel gammel farfar som finns med två gånger. Jag undrar hur hennes kropp/psyke kan ha blivit påverkat av att hon har inavel i släkten, den är ändå ganska långt bak i stamtavlan?
Om man kollar på hennes eller Vermouths stamtavla ser man att Utrillo 432 finns med två gånger.
 
Sv: Påverkning av inavel?

Det kallas för linjeavel när det ser ut som hos Vermouth. Det är mycket vanligt.
Om samma individ ligger närmare dvs syskonparning, mor/son - far/dotter parning osv då är det inavel.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 500
Senast: Marty
·
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 900
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Sedan i går har min hund betett sig ganska illa. Han är nio år gammal och har varit min i två år. Jag vet inte så mycket om hans...
Svar
7
· Visningar
3 759
Senast: AraSlei
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 093
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp