Påverkning av inavel?

matildadahlgren

Trådstartare
Satt nyss och tittade på min hästs stamtavla och märkte att hon har inavel i släkten. Hon är e. Vermouth 858 och det är i det ledet som inaveln är. Så det är alltså hennes gammel gammel farfar som finns med två gånger. Jag undrar hur hennes kropp/psyke kan ha blivit påverkat av att hon har inavel i släkten, den är ändå ganska långt bak i stamtavlan?
Om man kollar på hennes eller Vermouths stamtavla ser man att Utrillo 432 finns med två gånger.

Sv: Påverkning av inavel?

Det kallas för linjeavel när det ser ut som hos Vermouth. Det är mycket vanligt.
Om samma individ ligger närmare dvs syskonparning, mor/son - far/dotter parning osv då är det inavel.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
Hundavel & Ras Nu vill jag höra lite åsikter om mina funderingar. Jag har det väldigt svårt att hitta "rätt" hane till min tik, även om det är ett par...
2
Svar
28
· Visningar
3 175
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar