Patrull/försvarsmaktshund

Youmeoh

Trådstartare
Jag har alldeles nyligen upptäckt det här med att vara fodervärd åt patrull/försvarsmaktshundar, blev minst sagt nyfiken och försöker nu samla ihop så mycket info som möjligt om detta.
Har pratat med en del hundfolk i min närhet, veterinär, läst på försvarsmaktens hemsida och tänkte även ringa och prata med dem.

Kort om mitt liv kan jag säga att jag är uppvuxen med många olika sorters hundar, har inte så jättestor erfarenhet av träning (förutom valpkurser) men är intresserad av och väldigt sugen att träna sök och lydnad med en framtida hund.
Söker till polis och om jag någon gång skulle komma in är bland annat hundförare något jag väldigt gärna skulle vilja jobba som, så just den typen av hundar har legat och snurrat i bakhuvudet ett bra tag.

Jag är helt på det klara med att det bara är något tillfälligt, att jag inte har något som helst att säga till om emot ägaren (försvarsmakten) och att jag och hund en dag kommer behöva skiljas åt. "Konstigt" nog känns just det ganska lockande på något sätt (lätt att säga nu när jag inte har någon hund jag har fäst mig vid), att få träna hunden mot ett mål att bli en bra arbetshund, att få möjlighet till all den kunskap man får med sig från träningar/träffar osv osv utan att behöva binda upp sig hela den hundens liv. Någon gång i framtiden vill jag såklart ha en hund som ska bli en familjemedlem som stannar livet ut, men jag är inte helt säker på om det är något jag vill just nu..

Så, nu vill jag höra lite om bukefolkets berättelser och erfarenheter kring detta :D

Sv: Patrull/försvarsmaktshund

Puttar upp..

Över 200 visningar och ingen som har nåt att berätta? :cautious:

Har inte möjlighet att svara ordentligt just nu för jag är på jobbet, men kan säga kort att jag stog i kö för en valp (har fått besök av dem och blivit godkänd fodervärd) men efter att ha läst på/pratat med andra fodervärdar, poliser m.fl. har jag nu bestämt mig för att tacka nej till en valp.

Kan skriva mer utförligt senare idag! :)

Hej!

Roligt att du funderar på att ta en tjänstehund! Jag har inte haft det själv, men som barn (Det är ju säkert 20 år sedan förvisso) var det en man i vårt område som hade försvarsmaktens hundar under en tid. Jag brukade springa dit och fråga om jag fick gå ut med dem några gånger i veckan.

Han tränade en hel del med samtliga hundar, men han hade alltid bara en hund åt gången. Tror alla hundar som han hade gick vidare till att bli tjänstehundar på heltid. Om jag inte minns helt fel så hade familjen fått behålla jyckarna om den inte hade klarat ett antal tester. Men jag kan ha fel.

Jag minns att han var ganska ledsen när dagen kom då hundarna flyttade, men han tog en ny ganska snabbt inpå att den tidigare hade fått flytta.
Han höll på så i kanske tio år, sen när familjens barn var vuxna och flyttade ut köpte de en egen hund.

Jag tror att man lär sig väldigt mycket under de åren som man har tjänstehund i familjen. Han var som sagt ute på träning väldigt ofta med samtliga hundar. Tror även att han fick rätt bra stöd från försvarsmakten i form av rådgivning.

Lycka till!

Har ingen egen erfarenhet men jag känner en som jobbar med hundar inom försvarsmakten. Hon har berättat att dagarna då folk ska lämna ifrån sig hundarna är ganska traumatiska för en del, gråt och tandagnisslan från både människor och hundar.. Det är säkert jättefina hundar att jobba med men jag skulle aldrig klara separationen..

Har inte möjlighet att svara ordentligt just nu för jag är på jobbet, men kan säga kort att jag stog i kö för en valp (har fått besök av dem och blivit godkänd fodervärd) men efter att ha läst på/pratat med andra fodervärdar, poliser m.fl. har jag nu bestämt mig för att tacka nej till en valp.

Kan skriva mer utförligt senare idag! :)

Nu har jag tid att svara! Och som sagt har jag nu valt att tacka nej till en valp av flera orsaker..

Försvarsmaktens hundar registreras inte längre i SKK. Detta var inget som FM berättade för mig när de var på besök hemma hos mig och inget de har gått ut med på hemsidan utan jag läste mig till det på en blogg (jag har kontaktat dem ang det och det sämmer). FM vill inte att de ska behöva göra MH'n på sina hundar (som ju alla andra som föder upp schäfer och vill regga valparna måste göra) utan de vill att det ska räcka med L-testen. Jag frågade om de på något sätt kunde sia in i framtiden och som de ser ut nu så kommer hundarna inte registreras. Jag skrev i min ansökan att om hunden inte blev godkänd skulle den förhoppningsvis bli tävlingshund och det sa jag även när de var på besök, men inte ens då tog han upp det där med registreringen. Så blir den inte godkänd har man en "blandras" och hämmas ju då endel i tävlingssammanhang.

Jag har mer och mer insett att de inte bedriver en särskilt seriös avel. Det kan närmast räknas som en valpfabrik och inte en lönsam sådan. De föder upp ca 200 valpar per år och endast ca 30% blir godkända (endast ca 60 st). De skriver själva på hemsidan att vanligaste orsaken till att hundarna inte blir godkända är p.g.a. dåliga höfter och armbågar. Inte vidare seriöst det heller tycker jag.. FM har även uttalat sig om att de inte tänker lägga något extra krut på att kolla sina avelshundars hälsobakgrund ang klådor, vilket ju blir allt mer vanligt hos schäfrar. Har en kompis som har en icke godkänd FM-hund som är fruktansvärt allergisk.

De lägger inte särskilt mycket krut heller på att placera ut hundarna hos bra fodervärdar. Jag fick besök i augusti och "representanten" stannade i ca 20 minuter och ställde inte en enda fråga om mig och mitt liv. Hade ju skrivit endel i ansökan men en vanlig seriös uppfödare brukar ju iaf ställa några frågor om hur ens liv ser ut. Det är ju inga sällskapshundar de föder upp direkt heller utan de borde ju ha rätt höga krav på fodervärdarna. Träffade ett par som fick omplacera sin då de inte hade kunskap att ta hand om en brukshund, vet även att SVA får in rätt många FM-schäfrar som avlivats.

En bekant som är polis (och hundförare) sa även att hon aldrig skulle vilja ha en FM-schäfer som tjänstehund, att de brukar vara rätt knepiga.

Nej, det är inget jag vill stödja! Tycker egentligen att de borde lägga ner och handplocka hundar från "riktiga" uppfödare som satsar mer på att föda fram riktigt bra hundar!
Det känns inte som att de öht jobbar för att föra schäferaveln framåt. Jättetråkigt!

Oj, det låter ju inte alls bra det du skriver om det stämmer :crazy:
Om man får erbjudande om att behålla hunden och har fastnat för den förstår jag att man vill ha den SSKreggad om man vill ut och tävla med den.

Jag har länge varit jättesugen på schäfer eftersom jag tror att det är en ras som skulle passa mig riktigt bra, men av det jag har sett (utan att titta jätteaktivt, än) tycker jag inte alls om hur det har sett ut med höft/ledproblem och klåda bla. Just den biten känns som bland det viktigaste för mig, även om jag inte ska avla eller tävla och kanske bara ha hunden ett kortare tag, så vill jag ju att den ska vara frisk och hållbar. Trodde i mitt stilla sinne att FM skulle vara mer mån om hundmatrealet än så, det var just därför jag blev så nyfiken på det där med att bli fodervärd för någon av deras hundar :banghead:

Tack för svaren (även ni andra som svarat)! Måste säga att ditt svar fick mig att tappa sugen ganska rejält, men jag får fortsätta samla in vad folk har att säga - både för och emot. Det är som sagt inget som är riktigt aktuellt än så jag har massor av tid att bilda mig en uppfattning om det kan vara ett alternativ eller inte

Jag har ungefär samma uppfattning som Nenyah.

Jag kan inte tänka mig en enda vettig anledning till att ta en blandras från Försvarsmakten, nej köp din valp istället. Ta en valp från en seriös uppfödare och träna den bra så kan du sälja den till tjänst när den blir 1-2 år om du inte kan/vill ha kvar den. Det är lätt att sälja en bra schäfer i den åldern till tjänstehundsförare.

Vad jag har förstått var det nån gång i somras som det beslutades.

Här är ett protokoll från mötet (som Beliwered la upp i en tidigare tråd, sök på FM vs SKK):

"Så här står det i SKK CS protokoll nr2-2013: CS noterade informationen.
Överenskommelse mellan SKK/SBK och Försvarsmakten gällande tjänstehundsavel
En överenskommelse om samverkan mellan ovanstående parter är under förhandling och målet är att den ska vara klar till slutet av maj för att då kunna undertecknas. Ulf Uddman föreslog att CS som ett led i den pågående diskussionen skulle bevilja dispens från kravet på genomfört MH för föräldradjuren för att få registrera en valpkull för försvarsmaktens hundar t.o.m. 31 maj 2013.
Ulf Uddman har mandat att hitta en lösning för överenskommelsen som alla parter finner acceptabel.
CS beslutade bevilja Försvarsmakten dispens t.o.m. 31 maj 2013 enligt ovan och noterade i övrigt informationen.

Och i SKK CS protokoll nr 3-2013 §67c: § 67 c) Information från VD
Överenskommelse mellan SKK/SBK och Försvarsmakten gällande tjänstehundsavel
Ulf Uddman informerade om att parterna inte lyckats komma överens och underteckna en överenskommelse inom den stipulerade tidsramen.
CS beslutade att bordlägga ärendet till CS möte den 8 augusti 2013.
CS beslutade vidare att från och med dagens datum återkalla alla tidigare givna dispenser från SKKs regelverk som Försvarsmakten haft beträffande uppfödning. Det innebär att någon valpkull från Försvarsmakten tillsvidare inte kan registreras i SKK."

Och har som sagt för några veckor sedan varit i kontakt med dem (mailade med dem för ca 10 dagar sen) och fått det bekräftat att de inte registrerar sina hundar och som det ser ut nu så kommer det inte bli någon förändring på ett tag.

Vet inte om man får länka till bloggar, men här har iaf en i Svenska schäferhundklubbens bloggat om "hela grejen" om registreringen..
http://www.hedeforsen.se/?p=14262

Till TS:
Ja läs på mer. Men ja, det är inget jag vill stödja och jag tycker det är tråkigt att de inte gör ett bättre jobb när det är skattemedel de använder för att finansiera uppfödningen.
Håller även med SannaMark.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
976
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar