Patellaupphakning igen!

I

intejag

Jag vet att det finns massa trådar om detta. Men jag skulle vilja fråga ändå.

Shettis 3 år patellaupphakning fungerar enligt ägaren inte som ridhäst åt hennes större flickor som väger 30-40 kg. Tydligen blir han halt då. Men är det patella blir de väl inte halta? SEdan kan man diskutera hur vettigt det är att en 3 årig shettis är fullt inriden.

Men vad tror ni utan mer kött på benen än detta? Är det möjligt att det kan bli en trevlig körponny ändå?

Sv: Patellaupphakning igen!

Utan att vara expert på ngt sätt; har haft en travponny för många år sen, med lätt patella och han mådde som bäst av att hållas i god kondition, välmusklad och i regelbunden träning. Kunde haka på morgnarna eller efter viloperiod, ingen hälta dock.

Har f n en 3-årig shettis som är nyligen inkörd, körs ett par gånger i veckan. Han hakar lätt på morgnarna efter boxvistelse men inte annars, är lite bredspårig bak och växer nu igen så han får bara lätta körpass plus mycket utevistelse. Får inte dra för tungt, bara enkel vagn med en kusk. Mår bra av att vara igång men inte arbetas hårt.

Jag anser att en 3-årig shettis inte ska ridas, möjligen kan man sitta in den men absolut inte ridas regelbundet och inte av ngn som väger 30-40 kg. Köra, ja, men med måtta och efter att man har kollat så att det verkligen inte är ngt annat som den lider av. Sen finns det säkert olika grader av patella också, en del opereras ju vad jag har förstått medan andra växer bort.

Jag har en 3årig shettis hingst som har patella vb och han mår bäst när han blir masserad och motionerad. Han är inte inriden än, för jag vill inte rida in mina shettisar fören de är 4år. Vi tömkör promenerar och han följer med som handhäst. Löshoppar och busar i paddocken. Han är stel på mornarna han med.

Att den shettisen blir halt kan ha massa olika orsaker. Att sätta upp en 30-40kg tung ryttare på en liten shettis som inte är musklad tycker inte jag låter som en bra ide! Därimor så fungerar han säkert som körponny, om man tar det lugnt och tänker på att det är en ungponny.

Ang patella i övrigt så har jag två shettis ston som har lätt patella och när de blir regelbundet jobbade (ridna, tömkörda m.m) så märks det inte på dom att de har patella.

Hoppas mitt svammel kan vara lite till hjälp!

Har läst lite i de andra trådarna också och det verkar som att med regelbunden motion och god omvårdnad så borde det inte vara några större problem.

Ditt svar var till stor hjälp. Har en kompis som kan komma och massera honom regelbundet.

Är det vanligt emd patella på shettisar?

Funderar själv på om stackars hästen helt enkelt blir halt för att han får bära för tung för tidigt. Tydligen så rids han ju av ägarens yngre dotter som bara väger 25 kg och det fungerar.

Min tanke var att mina barn skulle få åka lite typ 10 minuter 1 gång i veckan för att de tycker dte är kul. SEdan ska jag köra in ponnyn är det tänkt.

Ingen av mina väger mer än 20 kg så tror ni det är okej trots hans unga år?

Givetvis kommer jag ta hänsyn till att han är en unghäst.

Vad tror ni är bästa uppstallningen för en patellaponny? Fungerar det med lösdrift på dem?

Så är det oftast som sagt men se till att få en riktig diagnos först så att det inte är ngt annat eller ytterligare som spökar, i och med att ni sett hälta på ponnyn också.

angående uppstallningen så tror jag absolut att lösdrift vore det bästa, eftersom det är viktigt för hästar med patellaupphakning att de rör på sig.

Våra patellaponnyer (3st) står i stora boxar då vi inte har möjlighet till lösdrift. Hade vi haft möjlighet till lösdrift så hade dessa haft förtur! Jag tror absolut att lösdrift är det bästa för patella ponnysar.

Att småbarn åker på ponnyn ngn dag i veckan tror jag inte är farligt men om du ska ta över denna ponnyn så tycker jag att du ska kollaupp att det är patella och inte andra låsningar i benet/höften på ponnyn samt att han inte är sne eller skadad och därför haltar.

knapplån
veterinären har sagt att min fjord häst kanske också har patella upphakining för han går konstigt ner i ned förs backar så att deet ser knyckigt ut tror ni att det är patella upphakning :confused:veterinären sa att då får jag inte ha honom i tävlings kondition eller tävla:cry: int kul alls får han är jätte bra;) hejssvejs:banana:

aa mycket motion och välmusklad är det bästa för patella upphakningar. Har en häst som har det. Men hon har det bara när hon står stilla för länge så låser sig knäna på henne. Hon behöver bara stå stilla i 8 -10 minuter sen ska hon gå ett steg fram så åker hennes ena bakben upp och nästan fastnar men sedan ner igen. ibland är det även det andra bakbenet också. men så fort hon rör på benet hela tiden så märks det igenting på henne.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 092
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 233
Senast: Badger
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 053
Senast: shia
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka