Patellaluxation eller patellaupphakning?

Snobben

Trådstartare
Knäpper rejält/flyttar sig i knät när en häst i stallet flyttar lite på sig.(båda bak)Vetr sa att det var patellal/upphakning.Hästen är 9år,pigg & glad att rida,men kan vara lite "struttig" efter vila när man sitter upp.(några steg)Vetr sa att man kan operera detta.Har någon haft detta på sin häst?Testa att ge Bioglucomin?

Sv: Patellaluxation eller patellaupphakning?

Man kan testa att ge B1 benerva och ge det som en överdosering i en vecka(10 tbl tror jag det var) annars så är det bara träning som gäller...och är hästen såpass gammal o klarat sig så är det garanterat vilan som gjort det....träna på bara så blir det säkert bra.

Jag har en som är opererad...det blev otrolig skillnad...men han var yngre än din och dessutom aktiv travare.

Han har gått på travet ganska länge innan,(min syrra köpte honom för inte så länge sen)sen vilade han mest tror jag,blev igångsatt i maj och har tränats sen dess.(ridning)Vet inte om ridningen blev för snabb med träningen,han startade sin första distans och gick jättebra.Men knäpper mer nu än från början...
Vart köper man sånt tillskott och vad är det för något?(aldrig hört)
Veterinären ska komma igen och kolla,men vill ju vara säker på att en ev operation är det bästa.Han har en gammal gaffelbandsskada på ena bak sen travet och är därför inte helt försäkrad,dvs har en reservation ena bak,vet inte om det påverkar ev behandling av knät.

det finns på apoteket...det var rådet jag fick av en vet innan jag opererade min...detta hjälpte inte så vi fick "ta" honom...hans senor knäppte också väldigt mycket och han stod alltid och "bytte bakben"....

en patella op är ganska så harmlös...man gör det under lokalbedövning, hästen skall skrittas i 3 dar, sedan lugnt trav i 7 dagar...OFTAST skall man ta bägge benen...så efter 10 dar tar man det andra benet och samma "konvalecens"....det är väldigt viktigt att hästarna får röra på sig direkt , annars är det lätt att du får ärrbildning i där senan tagits av....en op kostar ca 800-1000 kr....per ben

Min förra häst (varmbolds travare) hade kraftig patellaupphakning i båda bak, så att benen hakade både framåt och bakåt. Veterinären sa att när de har fått det när de är vuxna går det inte att träna bort. Vi opererade henne och det blev jättebra.

Tack för svar :) (båda två)Nu fick jag svar på kostnad med,bra!
Får se vad vetr säger,den vi hade ute ville hänvisa till en vetr som har mer erfarenhet av detta.

Mmm, vi har ju sån tur här i Nv-skåne att vi har två stora bra kliniker för häst. Så mycket lättare då att bara få det gjort..

För länge sedan (ca 11år) ägde jag ett varmblod som fick upphakningar titt som tätt.
När jag talade med vet om det så sa han att för det första så måste man vara mycket noga med upplägget för träninen för att vila kan göra att upphakningarna ökar men även för mycket träning kan få dom att öka.
Jag fick även rådet att ge honom magnesiumoxid och B-vitamin och om hästen hadde kraftiga upphakningar så kunde man få bort dessa genom att backa hästen i uppförsbackar(detta är troligast en uråldrig kur mot patella, backningarna vet jag dock att dom fungerar på en gång).
Han sa också att om hästen fick upphakningarna för ofta mer än 2-4ggr/månad så skulle man operera. Om hästen hadde kraftiga upphakningar (så att hela benet sprättade så skulle man backa den och sedan skulle den stå den dagan och röra sig väldigt lite för att retningen på senan inte skulle vara så stor).

Det är i stallet som det märks mest-man hör och känner när det flyttar på sig.Under ridning går han rätt normalt.

Hur lång är konvalecensen efteråt? När kan man sätta igång hästen?

Ska testa att ge Bioglukomin+B-vitamin ett tag.Får se vad veterinären säger.I stallet knäpper det som sagt rejält och låter,men under ridning så märks de inget så där tydligt.Men det finns andra saker som kan drabba knäna med va?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 659
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 114
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 832
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka