Patella upphackning? (Sammanslagen)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Krulidut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 7 751
Sv: Patella upphackning?

Du säger att det knäpper, vid patellaupphakning fastnar hela benet, hästen kan inte gå framåt.

Min ena har lindrig upphakning, under våra 6 åt ts har jag aldrig hört ett knäpp.

När jag köpte min lilla welshhingst förra året så visade sig att han snart hade patellaupphakning. Började i vänster kota, hakade upp sig och knäppte till och sen var det okey, visade sig bara efter han stått inne under nattetid. växte 10 centimeter under bara några månader under första vintern:eek: Helt symtomfri hela våren och sommaren ända tills nu, då han börjat växa mkt igen. Men nu är det andra benet och hela benet så här om morgonen var jag tvungen att backa honom för att det skulle släppa. Är ganska vanligt på vissa raser, helst under växtperioderna. I många fall växer det bort. Eller finns det ett enkelt ingrepp vetrinären kan göra. B-vitamin injektioner visa sig har fungerat på många hästar med patellaupphakning.

http://www.skolan.hudiksvall.se/broman/utbildning/projektarbeten/hasthoppning/patellaupphakning.htm

Har ett russ med patella upphakningen, eller, han hade det när han var yngre iaf... Lindrigare variant, märktes i stort sett bara när han hade stått inne över natten och skulle ut. Då släpade benet ett par steg, sedan var han som vanligt igen. Fick höra att det kan växa bort, vilket jag tror att det har gjort på min grabb. När han kom till mig var han fyra och i år är han nio. Han har inte haft problem på länge... Satte nyligen igång honom efter hans vinterlov och jag märkte inga problem alls:) Menmen, när han hade problemen blev han alltid mycket bättre de perioder han var riktigt vältränad. Ska kanske tillägga att det är en körponny (mestadels). Sedan så går han på lösdrift nu. Hästen har inte ont, men jag antar att de kan uppleva det som obehagligt när benet låser sig och sedan hoppar på plats igen...

Shivering????? Vet du vad det är överhuvudtaget?

OK. Först och främst är jag utbildad djursjukvårdare och har arbetat på landets största djursjukhus i 10 år.

1. Patella är INTE knäet! Det är en sena (patellasenan)som sitter i området runt knäet.
2. Det finns olika grader av patellaupphakning. Den lindrigaste brukar vara att det knäpper när hästen rör sej. Den värsta sorten så fastnar hela benet.
3. Denna typ som TS häst verkar ha låter exakt som en lindirg typ av patellaupphakning. Denna uppträder när hästen är dåligt musklad runt knäet och inte rör sej regelbundet. Mycket utomhusvistelse, gärna i kuperade hagar och noggran träning så brukar hästen inte alls ha problem och hela symtomen försvinner. Om hästen av någon anledning blir stående på box och tappar muskulatur/blir stel brukar knäppandet återkomma.
4. I allra värsta fall kan man med en relativt enkel operation åtgärnda problemet och hästarna brukar bli helt symtomfria.

Åh men tack för det! :bow::bow:

Hej,
Jag har ett hbl med patella upphakningar. Med henne har det varit på följande sätt: som unghäst kunde hela benet fastna efter tex nattvila i box, det märktes då när hon skulle tas ut på morgonen. Det kan också fortfarande märkas i övergångar till en lägre gångart, det lixom fastnar till något ögonblick. Jag upplever inte att hästen har ont när det händer, men att det är obehagligt. Detta sker när hästen är dåligt musklad efter tex skada eller bete. Min häst har faktiskt varit värre efter bete då den ej arbetats riktigt, måste dock tillägga att jag ej har särskilt kuperat bete, det är ganska platt. Min häst blir mycket bättre av mycket skritt i backe, det behöver inte vara så brant att man behöver klättra.
Jag har också fått tips om att rida cavaletti, höga cavaletti ska vara bra, fast det har inte jag gjort, bara vanliga bommar så att hästen får lyfta på benen. Besvären försvinner helt på min häst när hon musklat på sig, men det återkommer vid bete/vila.
Något man kan se över är hovslageriet, kort tå bak för att påskynda överrullningen och ev bredda traktarmen kan hjälpa en del hästar. Har hästen jätte problem kan hovis kila med en sula tills att musklerna blir starkare. Jag har också fått tips av en hoppryttare på landslagsnivå att ge min häst Tokosel, för musklerna. Lycka till med träningen. :)

har en 2-åring hemma med upphakning. kan bero på slappa muskler kring knäskålen. han har blivit mycket bättre sedan har började tränas (e en travare). kan sko hästen med killsula å kort tå för å hjälpa knät.

Partella upphakning

Vad innebär det?blir hästarna fria från detta eller kommer det finnas med hela livet och hur ska man gå till väga för att det ska bli bättre?
ska säga att det är islandshäst 6år.har haft det bara en gång vad jag vet.gick igenom vetrinärbesiktningen är det nåt som vetrinär ska kunna se .tacksam för svar:crazy:

Sv: Partella upphakning

Patella heter det. Det är när patella, dvs knäskålen i ett bakknä fastnar över en av rullkammarna, så at knäet blir låst i ett läge. Många hästar "hakar" bara när de stått stilla en längre stund, tex när man ska ta ut den ur boxen. Vid svårare fall kan det tom haka under rörelse.

Bästa botemedlet brukar vara att träna upp muskulaturen runt knäet.

Om inte hästen hakar just när man tittar på den, syns det inte. Det syns alltså oftast inte vid en besiktning.

Sv: Partella upphakning

det finns en alldeles aktuell tråd om patella upphakning om du söker.

Okey bra, för det var väll det som jag var mest rädd för att han skulle ha ont om man red. Kanske inte blir ultimata hopp hästen men lix. :rofl:

En hovslagare jag hade berättade om ett stall han var lärling i som hade hästar med patella upphakningar, de tävlade upp emot 150 i hoppning utan problem. (De hade också rejäla upphakningar vill jag lova).

Jag har en häst med patella upphakning- hon fick det p.g.a. dålig och minst sagt korkad ridning (bland annat kunde hon stå i någon månad så tog ägaren plötsligt ut henne på en 2 h dressyrlektion....).

Min häst får upphakningar när det blir kallt eller när hon motioneras dåligt. För att förebygga upphakningar har jag:

- Sett till att hon får ha täcke på sig inne när det blir runt 5 C- 0 C annars blir hon dålig.
- Gett selen och B-vitamin. Brukade ge henne vitlök och tokosel men har tagit bort det och inte sett några ändringar.
- Ställt henne i en stor box (2x3 m och hon är en maxad b-ponny).

Ridningen har aldrig blivit påverkat av upphakningarna, ju mer jag rider ju mindre känner hon av problemet då ju mer muskler hon har ju bättre blir det för benet. Det är jättebra att köra då hästen får jobba med bakkärran och arbeta musklerna på ett helt annat sätt än vid ridning. Klättring är också bra och gymnastikhoppning.

Jag har aldrig sett att hon har ont av det (och hon får rejäla upphakningar, benet släpar efter) men hon verkar lite besvärad av att benet inte följer med som det skall. :(
Jag laddar up en video sen där hon har upphakningar så ni som är nyfikna på hur det ser ut kan titta- ni som inte vill, blunda- det är äckligt >_>

Senast ändrad:

Tycker faktiskt inte heller att det låter som patella. Fast!!!!!

Jag red en häst mellan han var tre och fem och när han jag bröt tummen och han inte reds på en månad märkte vi det. Alltså när han vilade. Men det visar ju sig som en hakning. På honom visade det sig oftast när han stått på gången och vi skulle ta ut honom så låste höger bakben sig och var spikrakt för att sedan lossna. Det ska vara halvvanligt bland unghästar och försvinner oftast av sig själv, men operation skall fungera om det inte försvinner.

Till Fastet :angel: nu när du säger att det knäcker så kan det faktiskt ha gjort det på honom också vid hovkratsning. Kan det vara så att den häst du talar om är såpass musklad så att det inte låser sig i nuläget men att den inte är tillräckligt fri från det? Vad tror ni andra som kan hästar?

Sv: Patella upphackning? (Sammanslagen)

*KL*

Lite egna erfarenheter och funderingar kring patella upphakningar för det heter väl inte upphackningar??

Denna sena utmynnar som alla andra senor ifrån en muskel och just denna muskel är en böjarmuskel i hästens bakre del. Läs rumpa:p

Host:mad: Så vad kan då påverka en muskel som är överansträngd och sekundärt påvisar en spänd sena. Talar vi om själva muskeln så kan den vara överansträngd och uppvisa tillfällig träningsvärk. Den kan även som alla andra muskler ha brist på mineraler och främst Magnesiumbrist är en stor orsak på muskeltrötthet.

Talar vi om andra faktorer som är rent exteriöra så kan långt sluttande kors, bakåtbruten tå axel och främst att hästen uppvisar att den står "under sig " sekundärt inte annat än att leda till en överansträngning i senan. Felaktig benställning kommer oxå att sekundärt leda till att dom ligament som berörs runt området kommer att påvisa förslitningar och inte uppfylla sin tänkta stabilitet.

Rent sko eller verkningsmässigt gäller det här att snabbt förändra belastningen i själva hoven genom att flytta fram tyngdpunkten närmare tå delen och avlasta hovens bakre del. Beroende på strålens position till trakterna så kan en ägg barsko ge en mkt positiv effekt så vida nu inte den bakre delen som ligger över strålen ger för stort stråltryck beroende på att trakterna är lägre än själva strålen. I så fall måste äggbaren kompletteras med en kilsula och hovens bakre del fyllas upp med understödjande sulplast får att avlasta hov bentets rörelse i traktdelen i belastningsfasen och därigenom avlasta benets bakre senapparatur. En korrekt anlagd äggbar ska i sin bakre del sluta i höjd med ballarnas vertikala linje för att uppnå maximal effekt.

Äggbar är dock inte en generell lösning på en patella häst då äggbarens bakre del kan leda till en för stor uppbromsning i belastningsfasen med tvärstopp som följd vilket leder till en alldeles för snabb överrullnings fas. I vissa fall bör man då i stället sko med helt öppen sko men med förlängda traktarmar som liksom äggbaren ger ett sådant understöd för hovens bakre del att dom slutar i vertikal linje med ballarna.

Rent verkningsmässigt och om hästen ska vara barfota så gäller det att försöka återskapa en rak tå axel med högre trakter.

tyvärr är jag nog lite lätt korkad fr jag förstod inte så mycket av din text (ser nu att du inte skrev till mig men jag svarar iallfall)

denna unghäst har redan snabb överrulningbak villket inte är så ovanligt på varmblod.

kan lägga in bilder på honom när han longeras

X-tra bild bara för att han är så charmig :love:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/17620000-17629999/500x375/17624354.jpg

här kmr longgeringsbilderna

17624355.jpg

17624356.jpg

sedan uppställd
(fottad något ovanför, fotografen sitter på kanten till gödselstacken..)

17624357.jpg

komentera gärna saker som inte har med patellat, jag vet inte hur mycket man ser dock hade jag inga bilder på förflyttningen med böjda ben ska ta och fixa det.

han är ett 4:a årigt varmblod.ej färdigvuxen :angel: och han är upp emot 176 XD blri inget bra det där haha
ska mäta någon dag nu och se om det skiljer sig nått mellan fram och bak :D

Senast ändrad av en moderator:

tyvärr är jag nog lite lätt korkad fr jag förstod inte så mycket av din text (ser nu att du inte skrev till mig men jag svarar iallfall)

denna unghäst har redan snabb överrulningbak villket inte är så ovanligt på varmblod.

kan lägga in bilder på honom när han longeras

Om han redan har en kort tå, och snabb överrullning så får du satsa på att stärka ben och akter på hästen. Då är det främst sidoligamenten man behöver stärka, extra B-vitamin kan ibland ha en hjälpande effekt om man ger en stor dos och arbetar aktivt stärkande under säg 14 dagar. Hästen får ej heller gå på underlag som är sugande, dvs leriga hagar är bannlysta och det är ett fast underlag som gäller så att ligamenten inte blir påfrestade i onödan.

Det är omöjligt att se hovstatus på bilderna, men jag tycker mig ana ändå att bakhoven faktiskt inte är så kort i tån som man skulle önska. Just det underlaget du longerar i här, är väl det man bör undvika just nu om hästen har de problem du beskriver.

det är ju dock svårt att undvika leriga marker nu på vinter :smirk: :angel:

Dock tycker jag inte att det knäpper lika mycket nu som innan.

får väll fotta hovarna nu till helgen.
Men får dem inte snabbare över rullning av kortare tå? han har snabb överrullning redan nu och slår lätt i framhoven ibland.
dock sällan men man behöver ju inte göra så att det blir oftare.
fast om man då även kortar tårna på framfötterna blir det väll rent logiskt snabbare överrullning även där :angel: jag tänker...

Detör faktist inte så farligt i corallen, det är bara 1 cm på övrelagret av underlaget som är lite kletigt inte mer, sedan longerar jag ju bara 20 -30 min. och promenerar en 10 min.
I hagen och alla hagar som finns på gården är det lerigt, denna års tiden är helt åt hel'ete :smirk:

kan tillägga ang. hovvården

vi jobbar på att lyfta det drabbade benet/hoven då det är nått han tkr är jobbigt.
ögaren brukar äkligt nog binda fast bakbenet och sedan värka :smirk:
(inte konstigt att han inte vill lyfta....)

Mitt 6 åriga sto har haft detta som ett problem som "vuxit" bort nästan helt. Vid 2 års ålder hade hon riktigt svårt att röra sej i perioder. Trots lösdrift. Men allt eftersom åren gått så har detta nästan helt försvunnit. Idag knäpper det till o sen är det bra. Varje år har man tydligt märkt skillnad. Så om ett år kanske det är helt borta.:bump:

Det är inte ovanligt att unga hästar får tillfällig patella, detta brukar i regel kunna försvinna i takt med att musklerna kommer. För en riktigt ung häst är i det läget lösdrift att föredra, och gärna i kuperad sådan utan lerhål.

Man måste vara noga med att en häst med patella i unga år aldrig musklar av sig för mycket, då finns risken att den återkommer igen.

Felaktig benställning kommer oxå att sekundärt leda till att dom ligament som berörs runt området kommer att påvisa förslitningar och inte uppfylla sin tänkta stabilitet.

Min hovis säger att det är extra viktigt på dessa ponnyn att de verkas oftare, så att de inte få fel hov/benställning. Det är ju när de är unga man kan påverka detta så det blir så bra som möjligt för hästen;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 015
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 829
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 930
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har om man tittar på honom exteriört en något "underdimensionerad" bakkärra i förhållande till övriga kroppen :meh: Han är 6 år...
Svar
18
· Visningar
3 853
Senast: Wembley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka