Patella upphackning? (Sammanslagen)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Krulidut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 7 751
Sv: Patella upphackning?

jag vet faktist inte säkert :crazy: ställde aldrig den frågan.
han brukar faktist mitt i alld negativt om honom vara duktig på sånt och antar att han dragit slutsatsen själv då hans mor hade samma sak i yngre år.

Jag har en häst med patellaupphakning. Han hakar bara när han stått stilla och ska börja gå. Aldrig i rörelse. Kanske finns det olika former av patellaupphakning men min skulle aldrig börja haka efter 30 minuters rörelse tvärtom är han som bäst med sina hakningar då.

När jag tänker efter så har jag heller aldrig hört det knäppa vid belastning på min patellahäst. Bara att benet liksom stelnade till o han inte fick den med sig. Ibland kunde det upphakade benet bara släpa med i några steg innan det släppte

Jag har en häst med patellaupphakning. Han hakar bara när han stått stilla och ska börja gå. Aldrig i rörelse. Kanske finns det olika former av patellaupphakning men min skulle aldrig börja haka efter 30 minuters rörelse tvärtom är han som bäst med sina hakningar då.

Ja, det är ju så det brukar vara, att det är värst från stillastående till rörelse. Därför brukar det inte vara några konstigheter med att ridaen hak-häst.

Om en häst i trav hakade skulle den troligen gå omkull.

"Kan" man patellaupphakning så är det inte svårt att själv ställa diagnosen, även om jag tycker att vet borde titta på det också. Men det låter som att ägaren har misstagit sig i det här fallet.

Hoppas bara att det inte är något allvarligt istället som gör att din pålle har ont :(

nej hoppas inte att han har det :/ ska snacka med ägaren på måndag när jag ska ut nästa gång

Våran häst har patella upphakningar , medans han är igång så märks det inte . Men när han har stått skadad så märks det efter ca 3-4 veckor. Nu håller vi på att sätta igång honom efter en gaffelbandsskada på hö.fram , han har skrittats några månader och nu ska vi lägga in trav några minuter varannan dag ( det är ca 6månader han stått skadad) Synen idag då dottern skulle trava en långsida för första gången var inte vacker , tyckte så synd om honom. I vänster varv då höger bak blir ytter( patellan sitter där) Så hakade det ordentligt . Har aldrig märkt att det knäpper i benet utan mer att han inte får med sig det , han ser stel ut i hela bakkärran och stegen blir korta. Nu har vi haft otur med skador under de sista 3åren så vi vet att det går över då han bygger muskler . Ingen skadeperiod har dock varit så här lång.

knapp

frågade ägaren idag om det var patella upphakning ich JA det var det.
inatt fick han stå i box pga. smällarna så imorgon ska jag ut och gå en promenix så att han får tänja ut muskeln.

Våran häst har patella upphakningar , medans han är igång så märks det inte . Men när han har stått skadad så märks det efter ca 3-4 veckor. Nu håller vi på att sätta igång honom efter en gaffelbandsskada på hö.fram , han har skrittats några månader och nu ska vi lägga in trav några minuter varannan dag ( det är ca 6månader han stått skadad) Synen idag då dottern skulle trava en långsida för första gången var inte vacker , tyckte så synd om honom. I vänster varv då höger bak blir ytter( patellan sitter där) Så hakade det ordentligt . Har aldrig märkt att det knäpper i benet utan mer att han inte får med sig det , han ser stel ut i hela bakkärran och stegen blir korta. Nu har vi haft otur med skador under de sista 3åren så vi vet att det går över då han bygger muskler . Ingen skadeperiod har dock varit så här lång.

Det där låter mer som spatt i mina öron, än patellaupphakning. :confused:

Hejsan! Jag har en häst som hade riktiga besvär av patellaupphakning för en massa år sedan nu, när han var "medelålders" typ, nu är han 18! Första gången han fick det blev det akut, knät låste sig och han blev jätterädd, det klonkade i ridhuset så ingen fattade nånting alls, alla trodde minst att nåt var av nånstand för det verkligen ekade klonk klonk där inne. Jätteobehagligt och hästen la sig ner på sidan, toksvettades, klev upp... klonk klonk, blev jätterädd, kastade sig ner på sidan igen osv... Jag ringde veterinären för jag trodde han brytit nåt i övre delen av bakbenet. Sedan gick det över och hästen blev helt som vanligt där inne. Men efter det så fick han lättare patellaupphakningar mer eller mindre varenda dag och det liksom knäppte i knät bak och så tyckte han det var jätteobehagligt och ville lägga sig. Patellaupphakning är egentligen ett ledband runt knäskålen som är förslappat (i mitt fall hände det nånting där i ridhuset och det blev akut uttänjt troligtvis) eller uttänjt och lägger sig över knäskålen och liksom låser fast den. Om detta ledband blir uttänjt så kan man förhindra risken för patellaupphakning genom att sko bakhovarna med höga trakter så dom får en så rak benställning som möjligt. Åsså ska man klättra hästarna! Klättra klättra klättra för att bygga upp massor av muskler runt bakknäna och bakdelen! Min kille är helt symtomfri (nån gång ibland kan jag höra ett knäppande och det är oftast i nedförsbacke om han har stått för länge) och det är åratal sedan det hände första gången! Jag tror att din häst har patellaupphakning. Det går att operera patellaupphakning men jag tycker att man ska först prova själv att förebygga eftersom man i samband med operationen tar bort låsningsmekanismen i benet vilket gör att hästen efter op inte kan stå och sova längre.

Det går att operera patellaupphakning men jag tycker att man ska först prova själv att förebygga eftersom man i samband med operationen tar bort låsningsmekanismen i benet vilket gör att hästen efter op inte kan stå och sova längre.

Vi har haft en ponny med patellaupphakning, "allvarlig" sådan i båda bak, som blev opererad. Han hade absolut inga problem med att stå upp och sova!

Lite mer info till TS:
Opererades som ca 2½ åring. Vi hade fått tipset att börja rida in honom lite smått (utöver inkörning) till att börja med för att bygga mer muskler samt ge tillskott av B-vitamin. Det hjälpte dock inte så det blev operation. Han hade aldrig några men utav det i fortsättningen utan tävlade på hög nivå i "vuxen" ålder! Detta var visserligen längesen, ca 15 år sen. Vet inte om det är lika vanligt att man opererar nu eller om det beror på graden av upphakning.

Fö. håller jag med dom som har sagt att det INTE låter som patellaupphakning. Verkar konstigt att hästen mitt under ett träningspass (longering) blir stående och inte kan flytta benet. Det har jag aldrig varit med om, utan på våran ponny var det te x på morgonen ut från stallet, eller om han stått stilla. Men jag är inget proffs!;)

Har inte läst hela tråden, men jag har en häst med patella upphakning. Han blir bättre av motion. Om han tex står två dagar i rad kommer upphakningen tillbaks, så motionera hästen så mycket du kan. Ta hellre en promenad än låt honom stå om det är en vilodag.

Fö. håller jag med dom som har sagt att det INTE låter som patellaupphakning. Verkar konstigt att hästen mitt under ett träningspass (longering) blir stående och inte kan flytta benet. Det har jag aldrig varit med om, utan på våran ponny var det te x på morgonen ut från stallet, eller om han stått stilla. Men jag är inget proffs!;)

vart skrev jag det?

där emot började det knäppa i hans knä som han har upphakning i.
i natt stod han inne pga. raketer och då var han jätte stel i bakknät.

Det är inte Patellaupphakning. Patellupphakning uppstår när patella fastnar i sitt läge och inte kan flytta sig uppåt så hästen kan böja bakbenet. Uppkommer bara när den står still.

Det du beskriver låter mer som Shivering.

Ger mig direkt in i "stridens hetta"... (ÄR ny här)

Min spontana reaktion är dock också att det inte låter som patella. Har själv tre shettisar varav två har patellaupphakning. När jag fick se upphakningen för första gången på min ena "bäbis" så trodde jag han brutit benet. Han stod rakt upp och ner och benet var helt stelt och han kunde inte böja det. När han försökte flytta sig så släpade han benet efter sig.

Ringde en vän i panik och hon lugnade mig ganska omgående och sa att jag skulle backa honom. Vi backade och backade men så snart det släppt och jag lät han gå framåt så högg det tag igen.

Nu ett år senare så har båda mina patelladrabbade hästar lärt sig att knycka till med benet så det lossnar. De tar ett par tre steg med knyckiga rörelser på det drabbade bakbenet innan de kommer igång.

De går på lösdrift men såhär på vintern så vill de inte röra sig så mkt

Har dock aldrig märkt att det skulle uppkomma efter lång stunds rörelse.... som någon annan sa... det är då de fått röra sig ordentligt en stund som det märks minst.

Shivering????? Vet du vad det är överhuvudtaget?

OK. Först och främst är jag utbildad djursjukvårdare och har arbetat på landets största djursjukhus i 10 år.

1. Patella är INTE knäet! Det är en sena (patellasenan)som sitter i området runt knäet.
2. Det finns olika grader av patellaupphakning. Den lindrigaste brukar vara att det knäpper när hästen rör sej. Den värsta sorten så fastnar hela benet.
3. Denna typ som TS häst verkar ha låter exakt som en lindirg typ av patellaupphakning. Denna uppträder när hästen är dåligt musklad runt knäet och inte rör sej regelbundet. Mycket utomhusvistelse, gärna i kuperade hagar och noggran träning så brukar hästen inte alls ha problem och hela symtomen försvinner. Om hästen av någon anledning blir stående på box och tappar muskulatur/blir stel brukar knäppandet återkomma.
4. I allra värsta fall kan man med en relativt enkel operation åtgärnda problemet och hästarna brukar bli helt symtomfria.

vart skrev jag det?

där emot började det knäppa i hans knä som han har upphakning i.
i natt stod han inne pga. raketer och då var han jätte stel i bakknät.

Sorry! Jag som läste slarvigt! Kom ihåg första inlägget fel när jag väl svarade...

Lycka till med hästen, vad det än är! Hoppas de inte är nåt allvarligt!

tack :D äntligen någon som tror mig.

ägaren förklarade igår det där om senan, han sa då att det var att när han stod still krymte senan ihop och när han rörde sig blev den tänjbarare typ längre eller nått XD :angel:

men men har blir bättre av motion.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 015
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 829
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 930
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har om man tittar på honom exteriört en något "underdimensionerad" bakkärra i förhållande till övriga kroppen :meh: Han är 6 år...
Svar
18
· Visningar
3 853
Senast: Wembley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka