Patella upphackning? (Sammanslagen)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Krulidut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 7 751
K

Krulidut

Har lite frågor om det efter som att jag är förälskad i en snart 4:a åring som har detta :( jag har inte ett susning om vad det innebär mer än när vi longerar och efter ett tag börjar det knäppa i det bakbenet.
så jag har lute frågor

Vad ÄR patella
Vad menas med patella upphackning
Hur påverkar det hästen i ridning
Har han ont
Kan han få ont vid tex. ridning
Kan man förebygga så att det blir bättre
Kan man opperera
och slutligen, har ni en häst med patella upphackning - berätta

Sv: Patella upphackning?

Patella är knäskål och det du troligen söker är patellaupphakning, dvs att knäskålen "hakar" upp sig. Det är relaterat till dålig muskulation kring knäet. Patellaupphakning har en tendens att visa sig när hästen går från t.ex. bete med mycket rörelse till en mindre vinterhage där den rör sig mindre.

Bland rekomendationerna återfinns lösdrift om det är möjligt då hästen ofta blir sämre av att stå stilla i box, uppträning av muskulaturen samt B-vitamin tillskott (är inte vetenskapligt bevisat men många anser sig se positiva förändringar vid tillskott).

Ett tips är att en häst med patellaupphakning inte bör stå stilla med ryttaren på ryggen, så som man ibland gör vid träningar, utan ska då hållas i rörelse.

Det går att operera om inget annat hjälper och enligt min vet. har en opererad häst ofta en god prognos men som alltid finns det de som det inte går lika bra för.

Det var det jag kom på just nu!

Jo, just det. Vid en kraftig upphakning kan man "låsa upp" knäet genom att backa hästen.

Min kompis har en ponny med patellauphakning, inte jättekraftig men om han står en dag hakar han och måste backa för att det ska "lossna". Om han går i skritten på vilodagarna är det oftast inga problem.
Han har tävlat MSV B hoppning och tävlas just nu upp till LA och har inga som helst bekymmer av det, han är aldrig halt eller så.

okey, men då låter det ju relatift positift?
jag longerade han idag och slutade när det knäppte gjorde jag rätt då?
är precis grön på detta :rofl: hade bara hört talas om patella upphakning innan :o

skulle bli glad om ni kunde svara på frågorna?

iallfall. B-vitamin är då troligen bra.
han går på lösdrift och står aldrig inne om natten Dock kommer han bara longeras/ridas/tömköras på helgerna då jag har chans att komma ut.
vill nämligen ha han i sommar då han är en otrolig individ :love:

Okey bra, för det var väll det som jag var mest rädd för att han skulle ha ont om man red. Kanske inte blir ultimata hopp hästen men lix. :rofl:
Kan det ge svårigheter i inridningen?
Har börjat longera och ska börja tömköra för att frammåt maj börja rida :love: denna polle ska bli ordänklig från grunden minsan :D *de andra jag påbörjat har ägarna till det hästarna bara satt upp mig och låtit mig rida iväg :smirk: känns sådär halv seriöst..*

men när det knäpper ska jag då backa honom ca. ? steg och gå fram i skritt igen och om det knackar då rgga igen?

Har ingen aning om det där faktiskt, men när han har hakat har hon bara backat honom tills han ställer ner benet normalt igen.

okey, men det konstiga är att han har upphakning på h. bak och när vi longerade vilade han vänster :crazy: (han vägrar att lyfta höger gör han det knakar det till när man lyfter benet..)
kan man träna upp musklelaturen runt knät, bommarbete?

Jag har en shettis som i unga år hade problem med partella upphakningar. Det är ofta det försvinner med åldern sa min veterinär iaf. Han hakade mindre när han var igång än när han var i vila. Vi gav oxå b-vitamin tillskott. Idag är han 12 år blir 13 snart o har inte hakat på väldigt många år, nuför tiden rids han bara sporadiskt någon gång ibland av syskonbarnen (mina har vuxit ifrån honom:(), dessutom är han bakskygg så körning är inget alternativ.
Dessutom är han familjens ögonsten o får därför gå kvar tills han blir gammal o inte orkar mer.

Jo han är ung 4 år. Ägaren sa det att de har låtit han vara tills nu för de har låtit han växa sakta i sin takt sedan braka det till och han växte väll 20 cm på ingen tid alls :eek:
och där efter fick han upphakning :(

ska gensast prata med ägaren om B-vitamin tillskott.
Han ska köras in har ägaren tänkt då han är varmblod (otroligt nog inte så rastypsk i mina ögon :o tkr om hans korta rygg och långa ben dock :rofl: )
Han har desutomde ganska fin trav, inte alls den där trav traviga utan ganska normal. red et travare innan och när hont ryckte på vare 4:a meters travs steg asså :o

är aldeles frälst :) får fotta och filma han imorgon så får ni se.
man ser inget när han skrittar eller travar, iallfall inte jag. men när han gått ett tag så knakar det

puttar

lite nya frågor

Finns det övningar som hjälper hästen att bygga muskler runt knät?
Är det skadligt för en häst med upphakning att longeras ?

för i dags läget kommer han longeras 1-2 g i veckan dvs. utav de två dagarna jag tar hand om honom på helgerna efter att jag slutat hos nuvarande häst :(

kommer isf. varva med tömkörning och då kan man ju lägga in helt annat arbete.

puttar igen .

ska man rida hästar med patella upph. på nått speciellt vis?
jag förstår om man inte ska hoppa nu på yngre år men hur funkar dem på 1 timmes pass osv. ?

Är du säker på att det är patellaupphakning? För det låter inte som att det är det... :crazy:

Ägaren sa att han hade patella upphakning, vad är det som får dig att misstro?

Du säger att det knäpper, vid patellaupphakning fastnar hela benet, hästen kan inte gå framåt.

Min ena har lindrig upphakning, under våra 6 åt ts har jag aldrig hört ett knäpp.

okey hmm joo altså jag har ingen aning :D
när man lyfter det drabbade benet så rycker det i hela honom och han vill snabbt ta ner det och när man longerar i ca. 30 min så börjar det knäppa och han vill stanna och vila.

Jag tycker fortfarande inte att det låter som patellaupphakning... Är det ägaren själv som "ställt diagnosen"?

Vill bara förtydliga att jag inte menar något illa eller är näsvis med det jag skriver! Om ägaren säger att hästen har hakning så litar du klart på det. Har du dessutom ingen tidigare erfarenhet av det så är det inte lätt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 018
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 829
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 930
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har om man tittar på honom exteriört en något "underdimensionerad" bakkärra i förhållande till övriga kroppen :meh: Han är 6 år...
Svar
18
· Visningar
3 853
Senast: Wembley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka