Patella och Spatt

T

tratten

Skulle vilja veta lite om hur Spatt och Patellaupphakning visar sig. Har en ponny som ibland på morgonan är rejält stel i bakbenet när jag släpper ut, men det går tillbaka så fort han rört sig lite. Visar ingen hälta eller besvär i övrigt. Tvärtom, så har han blivit väldigt mjuk och fin att rida.
Är det någon som har erfarenheter av hur patellaupphakning och spatt visar sig? Tror själv mest på någon form av upphakning men vill ändå ha en symtombild även på spatt.

Sv: Patella och Spatt

Är det en ungponny, bra eller dåligt musklad?

Det är en ponny som är 7 år men endast riden ordentligt senaste året. Inte dåligt musklad, men kunde vara betydligt bättre.

Om benet ibland hakar upp sej, det ser ut som att det "fastnar" i knät och knäpper ofta kan det vara patellaupphakning. Men det finns ju lindriga former. Se till atthästen får röra på sej varje dag, inte alltför HÅRD träning, utan med rejäl uppvärmning men att den får röra sej åtminstone en halvtimme om dagen. Man kan ge Glukosamin om hästen verkar ha dåliga leder (dvs det knäpper) men generellt sett är lite lagom dressyrarbete bra, där hästen får stretcha sina bakben och träna upp sina muskler.

Det KAN försvinna när hästen musklat sej och får röra på sej ordentligt, det gjorde det på min häst.

Patellaupphakning visar sig oftast som att benet är stelt först och sen knäpper det tillbaka. Om du longerar på en liten volt blir det värre.
Har en shettis med hakning i ena bakbenet och han blir betydligt mycket bättre av regelbunden motion/muskeluppbyggnad och om han går ute mycket/har stor box, dvs att han inte står still så mycket.

Är det ingen som har erfarenheter av spatt????

tratten skrev:
Är det ingen som har erfarenheter av spatt????
Jooo då massor. Min pålle var stel innan han värmt upp på morronen. Efter några steg syntes inte mycket i skritt. I traven har han varit lite knackig ett par år, men nu är han fräsch efter lite längre vila o Quadrisol 10 dagar. Nu är nog spatten utläkt sas i den ena hasen som fö är röntgad med konstaterad långt gången spatt. Än så länge är den andra hasen ok. Han går hur fint som helst nu så det är bara att njuta så länge det varar.
Nu går han ute dygnet runt så han står inte stilla i box 12-14 tim per natt. Då har den här stelheten försvunnit.

Senast ändrad:

Var han likadan alla morgnar eller var det någon gång då och då? Hade tex vädret inverkan, blev han tex sämre av kyla?

Jag har ett 11 årigt sto som har partellaupphakning och har haft en ponny som hade spatt. Jag tycker att det är stor skillnad på att se en spatt häst och en som har partellaupphakning.

Partellaupphakning: Syns tydligast på morgonen när hästen har stått i boxen under natten. Bakbenet låser sig och man hör ett typiskt "klick" ljud när det "låser upp" sig igen. Min häst drog med sig ena bakbenet ca en halv meter och sedan släppte det. Är nu skodd med kilar båda bak. Har aldrig haft några problem med det då. Har tävlat 1.30 hoppning.

Spatt: Stel gång och märktes mest när jag skulle börja rida igång honom. Försvann sedan efter en stunds arbete. Mycket halt vid böjprov. Operation gjordes men blev inte helt lyckad.

Min förra arab hade spatt. Hon var väderkänslig och gillade inte regn och blåst. (Ren kyla gick däremot bra) Pga spatten fick hon spänningar i ryggen och det var nog det som var värst vid dåligt väder. Instängd i box många timmar/dygn funkade inte! På vintern fanns inget som heter vila utan det var bara och hålla igång. På sommaren när hon fick gå ute dygnet runt var hon som allra bäst, då kunde man unna sig själv och hästen någon dags vila. Gav glucosamin för att öka ledvätskan+rörligheten och hon fick även dewils claw periodvis när vädret var som sämst. (Vår och höst).

Glukosamin funkar det bra? Har en häst som har tuppspatt och har funderat ett tag på att ge honom nånting för att hjälpa lederna. Funderar på att ge nåt naturligt preparat i stället...

Jag fick super bra resultat av gluco när jag gav det till min. Helt klart värt att testa!

tratten skrev:
Var han likadan alla morgnar eller var det någon gång då och då? Hade tex vädret inverkan, blev han tex sämre av kyla?
Så länge han stod på stall var han stel på morronen. Nu går han ute 24/7 och är aldrig stel. Han är inte det minsta väderkänslig. Islänning!!
Nu pratar jag om spatt i hasen och inte tuppspatt som är nåt helt annat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 753
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 242
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hjälp! Är intresserad av en 14-årig fin D-ponny som är välrirden och i god form. Provridning av min dotter i helgen och det kändes bra...
Svar
3
· Visningar
1 260
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka