Påstridiga intressenter som vill ta med hästen samma dag!

Jag förstår inte heller hur du kan tolka det så. Det står ju precis tvärtom? Om jag skulle provrida en häst och det känns bra, så säger jag det. Ska säljaren då fundera och tänka och ta in någa fler som provrider ifall det skulle kunna dyka upp nån bättre köpare, så är det klart jag inte tar en paus i letandet. Då anser jag att säljaren inte anser att jag är rätt köpare och då är det ju lika bra att leta vidare.
Som jag skrev ovan brukar jag boka ett antal provridningar ( se mitt ex).När de är bokade vet ALLA som ska provrida om detta!!!Jag tar inte in köpare efter hand. Det är upp till var o en och vilka provrida under de premisserna men jag har aldrig haft problem med detta. Samt jag inte köparen bestämmer vad som är bäst för hästen. Alla vill väl hästens bästa?
 
Är jag intresserad av hästen köper jag den. Jag säger inte "bästa hittills, men jag ska åka runt och prova 34 hästar till så jag återkommer".

Jag har inte varit med om att jag "lite" intresserad av en häst. Antingen vill jag köpa den och då gör jag det, eller så avstår jag för den inte passar mig.
Jag skrev inte 34 till🙈. Många gånger åker köpare runt två tre dar och provat hästar. Det är inget konstigt tycker jag och i vissa fall väldigt bra. Inte alltid man vet riktigt hundra vad man vill ha speciellt de som köper häst för första gången
 
Som jag skrev ovan brukar jag boka ett antal provridningar ( se mitt ex).När de är bokade vet ALLA som ska provrida om detta!!!Jag tar inte in köpare efter hand. Det är upp till var o en och vilka provrida under de premisserna men jag har aldrig haft problem med detta. Samt jag inte köparen bestämmer vad som är bäst för hästen. Alla vill väl hästens bästa?

Jag har väl iofs inte skrivit att man inte vill hästens bästa? Absolut är det upp till var och en. Jag hade inte gått med på det, så jag hade såklart inte ens kommit och provridit hos dig.
 
Om det är uppenbart att köparen inte duger o inte skälv inser det säger jag ju d direkt. Men om det fungerar helt ok meddelar jag hur jag beslutat efter de andra provridet. Det tar ju högst en vecka.
Om jag som köpare kommer till dig och provrider, vi är båda nöjda efter och jag vill köpa och du då säger att jag får veta om en vecka så hade jag sett dig som högst oseriös. Hästen hade (med all sannolikhet tyvärr eftersom jag enbart åker på hästar jag verkligen är intresserad utav) inte varit intressant längre. Hade du sagt att du säljer häst på ett sådant sätt från början så hade jag inte kommit alls. Jag är inte intresserad av någon tävling mellan intressenter utan anser både jag och säljaren att det här har stor sannolikhet att bli bra så är det köp direkt som gäller.
 
Om jag som köpare kommer till dig och provrider, vi är båda nöjda efter och jag vill köpa och du då säger att jag får veta om en vecka så hade jag sett dig som högst oseriös. Hästen hade (med all sannolikhet tyvärr eftersom jag enbart åker på hästar jag verkligen är intresserad utav) inte varit intressant längre. Hade du sagt att du säljer häst på ett sådant sätt från början så hade jag inte kommit alls. Jag är inte intresserad av någon tävling mellan intressenter utan anser både jag och säljaren att det här har stor sannolikhet att bli bra så är det köp direkt som gäller.
Jag säger alltid det innan
 
Men sållar man hårt från början och står på sig som säljare brukar det inte hinna bli många provridningar. Alla mina försäljningar har nästan alltid gått snabbt
 
Åker jag väldigt långt för att titta på en häst jag är intresserad utav tar jag gärna med transporten. Funkar det inte åker man hem med en tom transport inte mer än så.

Sist jag letade häst hade jag 4 provridningar/besök inbokade. Häst 1 passade inte häst 2 var allt jag letade efter så där blev det affär.
Inte åker jag då och nä men jag har 2 hästar till jag vill prova innan jag bestämmer mig.

Många privatpersoner som säljer häst verkar också tro att just deras häst är så väldigt annorlunda och speciell och inte kommer kunna hanteras/ridas/skötas av någon annan än just dem.

Varit hos säljare som haft provridningar inbokade dagen efter men om jag bestämt mig för att denna vill jag köpa så har de provridningarna avbokats.

Hästen måste vara en once in a lifetime dröm som klickar på alla punkter jag någonsin fantiserat ihop för att jag skulle gå med på en urväljningsprocess där vi är några stycken som ska komma och provrida för att säljaren sen ska fundera på det i lugn och ro.

Till TS jag har inga problem med de som vill ta med sig transport med en gång. Besiktning får man ju göra upp om innan försäljning.
 
Åker jag väldigt långt för att titta på en häst jag är intresserad utav tar jag gärna med transporten. Funkar det inte åker man hem med en tom transport inte mer än så.

Sist jag letade häst hade jag 4 provridningar/besök inbokade. Häst 1 passade inte häst 2 var allt jag letade efter så där blev det affär.
Inte åker jag då och nä men jag har 2 hästar till jag vill prova innan jag bestämmer mig.

Många privatpersoner som säljer häst verkar också tro att just deras häst är så väldigt annorlunda och speciell och inte kommer kunna hanteras/ridas/skötas av någon annan än just dem.

Varit hos säljare som haft provridningar inbokade dagen efter men om jag bestämt mig för att denna vill jag köpa så har de provridningarna avbokats.

Hästen måste vara en once in a lifetime dröm som klickar på alla punkter jag någonsin fantiserat ihop för att jag skulle gå med på en urväljningsprocess där vi är några stycken som ska komma och provrida för att säljaren sen ska fundera på det i lugn och ro.

Till TS jag har inga problem med de som vill ta med sig transport med en gång. Besiktning får man ju göra upp om innan försäljning.
Oftast behöver man som säljare inte tänka så länge och jag säger alltid till direkt om jag inte tänker sälja till denna. Men har jag bokat tre provridningar så blir det tre provridningar. Brukar inte boka så många.Mitt ex på 5st var just ett exempel brukar inte bli mer än två tre provridningar . Som sagt man sållar mycket innan provridning!
 
???? Ja ev köpare med den inställningen går ju bort direkt. Sen finns det en aspekt till. Jag vill ju inte att sedan köparen hör av sig ett halvår senare när det inte funkar, för att köparen inte förstått att det inte är hästen inte passar just hen. Alla ska ju i den mån det går vara nöjda, jag som säljare, hästen och köparen
Fast den andra aspekten kan ju komma oavsett hur du väljer att sälja hästen. Det är svårt att komma ifrån.
 
Undrar om det var en sådan cherry picking jag var med i på en häst som jag var intresserad av innan jag köpte senaste. Säljaren ville inte ha tel kontakt som första kontakt så skrev till säljaren och fick svar flera dagar senare när jag redan hade en ny i hagen hemma.
 
Undrar om det var en sådan cherry picking jag var med i på en häst som jag var intresserad av innan jag köpte senaste. Säljaren ville inte ha tel kontakt som första kontakt så skrev till säljaren och fick svar flera dagar senare när jag redan hade en ny i hagen hemma.
Jag pratar hellre per telf än mail
 
Jag har både köpt och sålt direkt. Har inga problem alls med det. Nu köpte vi en connemara på Irland i förra veckan som ska hem när det finns möjlighet, samma sak där, min vän åkte och provred hästen och tog hem den direkt i transporten till sin gård... Bättre med snabb och okrånglig affär. Dyrare hästar hade jag besiktat, däremot tänker jag inte åka flera hundra mil för att det inte passar en säljare att sälja. Då får det vara (å andra sidan är jag ingen krånglig köpare heller, har aldrig försökt lämna tillbaka en häst utan det har oftast blivit bra, trots snabba köp, jag skulle inte åka och titta på en häst jag inte tycker verkar vettig heller).
 
Du skriver att om du inte får köpa hästen om det stämmer för dig antar jag du menar ( för det kanske inte stämmer för säljaren) så åker du inte och tittar. För mig låter det som att du tycker dig veta vad som är bra för hästen i te säljaren? Eller hur menar du?
Läs en gång till, jag har inte alls skrivit det du påstår. Jag citerar det här igen

" Ska jag köpa en häst vill jag ha ja eller nej utifrån hur provridningen går, får jag ett kanske om jag inte hittar någon bättre så får du behålla hästen och helst hade jag inte ens kommit."

Hur du kan tolka det som att jag tror mig veta bättre än ägaren är för mig obegripligt. Det är inte frågan vem som vet bäst- det är totalt ointressant i sammanhanget - utan att jag vill inte lägga energi och pengar på krångliga säljare som ska se ett antal personer och utvärdera vilken den tycker är bäst. Antingen duger jag och köper hästen om jag vill ha den eller så får det vara.

Vill hästägaren utvärdera ett antal potentiella köpare så får denne göra det utan min inblandning eller ge ett så attraktivt erbjudande att det kan vara värt det.
 
Läs en gång till, jag har inte alls skrivit det du påstår. Jag citerar det här igen

" Ska jag köpa en häst vill jag ha ja eller nej utifrån hur provridningen går, får jag ett kanske om jag inte hittar någon bättre så får du behålla hästen och helst hade jag inte ens kommit."

Hur du kan tolka det som att jag tror mig veta bättre än ägaren är för mig obegripligt. Det är inte frågan vem som vet bäst- det är totalt ointressant i sammanhanget - utan att jag vill inte lägga energi och pengar på krångliga säljare som ska se ett antal personer och utvärdera vilken den tycker är bäst. Antingen duger jag och köper hästen om jag vill ha den eller så får det vara.

Vill hästägaren utvärdera ett antal potentiella köpare så får denne göra det utan min inblandning eller ge ett så attraktivt erbjudande att det kan vara värt det.
Ok nu var det tydligare därför jag skrev: hur menar du. Hade du ringt mig hade jag direkt sagt hur jag gjort och då hade du sluppit den resan 😊
 
Jag tycker inte att det finns något som är mer rätt eller fel än det andra.
Personligen behöver jag betänketid och är därför ovillig att köpa hästen direkt. Andra är snabbare med att bestämma sig och då går det fortare.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Shaggy
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 627
Senast: Karamello30
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 876
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 681
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp