Men vad får du som säljare ut av en besiktning?
Och att ha som krav att någon tar över försäkringen är väl helt okej, men det finns ju inga garantier för att de inte säger upp den direkt när de kommer hem.
Det är väldigt lite man kan påverka när hästen väl är såld, så det spelar liksom ingen roll vilka krav man har, de behöver ändå inte förhålla sig till det.
Det jag får ut av en besiktning är att jag vet att hästen är okej, att jag lämnar ifrån mig en frisk häst. I fallet med hästen som jag sålde för drygt ett år sedan så hade jag dragit mig ur affären om något varit fel med hästen - då hade han fått vara kvar hos mig för behandling och rehab, alternativt fått sluta sina dagar, hellre än att åka till nytt hem med nya människor och samtidigt inte må bra eller ha ont. Så det var för hästens skull, inte min eller köparens.
Samma med försäkringen. Nya ägarna kan ju givetvis säga upp försäkringen så fort de tagit över den, men det var en markering från min sida att jag ser det som viktigt att hästen har möjlighet till veterinärvård till exempel. Dessutom var detta en äldre häst, hade de inte tagit över min försäkring så hade de inte kunnat teckna en ny. Det var alltså min enda chans att i någon mån påverka om hästen skulle ha försäkringsskydd framöver. Inte på långa vägar vattentätt eller juridiskt bindande, men en markering från min sida och det lilla jag trots allt kan göra.