Passträning

Ó

Ósk

När brukar ni börja träna era hästar i pass? Jag har ett 6-årigt sto med en hel del pass i sig, som jag just nu tränar mycket tölt med, och min tränare har sagt att vi kan börja plocka fram passen när tölten fungerar helt utan problem. Det känns som att de flesta brukar säga att man inte ska träna pass förrän de övriga fyra gångarterna sitter som det ska, och det är ju logiskt, men bara för att de gör det behöver det väl inte betyda att hästen är redo för pass? Så hur ska man veta när hästen är mogen att börja träna pass? (Förlåt om det redan fanns en liknande tråd innan, men jag tyckte att jag inte hittade någon ;)) Tacksam för svar :bow:

Sv: Passträning

Jag tycker att hästen är mogen för pass när de andra gångarterna sitter på plats och hästen har byggt upp grundkondition. Sedan kan du ju alltid låta någon erfaren passryttare lägga pass på din häst och känna om hästen är redo för det.

Jag började rida pass på mitt 8 åriga sto(riden i 2 ½ år) Och Har stort problem med tölten. Efter jag börjat med passen har det hjälpt tölten. Och absolut hjälpt balansen. Men det man ska tänka på att man ska känna att hästen är redo. Och inte pressa dem för mycket första gångerna. Jag har ridit pass ca 1-2 ggr i veckan (när väglaget tillåter).

När alla andra gångarter sitter sm de ska, och något som jag snappat upp; När både ryttare och häst klarar rena övergångar galopp-tölt-galopp, vilket jag iaf tycker låter logiskt :)

Pass ska man inte lägga för ofta, och heller inte något man direkt tränar på.. Pass ska vara något speciellt som man "bara gör" och det ska kännas speciellt och vara extra laddat för både häst och ryttare. För att förbereda hästen för pass så träna mycket galopp, och träna även på ex. rakbanan att få hästen att galoppera så fort så möjligt.. utan att bli spänd eller okontrollerad. När hästen kan galoppera utan problem så kan du träna att ex. börja galoppera ifrån skritt eller tom. halt.. då hästen måste kunna "accsa" och sätta under sig när den lägger sig i pass.
Det är olika när jag börjar träna hästarna i pass.. ett sto jag tränade förut var 12 år, men ännu inte helt redo för passen.. medan min egna som blir 4år i maj räknar jag att börja passen med i höst, så det beror helt på vad man har för häst.. och om hästen har lätt för sig. Men tänk på att inte, inte, inte tjata ut passen! Passen ska få vara något extra och något man inte direkt tränar på i vardagen.. då blir den som allra bäst.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
4 937
Senast: doppler
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar