Passtaktig tölt

I

isse

Jag har en häst som är femgångare men han är aldrig lagd i pass och det är inte något som jag kommer göra heller för han är inte tillräckligt mogen för det än. Men problemet är att han är passtaktig i tölten ibland. Oftast så är han det eller så är han ren några meter och sen slår det om. Han är tävlad i T2 och det vill jag också göra men han blir jätte passtaktigt nu i momentet lösa tyglar. Det är något som han inte har varit tidigare. Köpte honom i somras och då var han INTE passtaktig men då var han lite osäker i traven. Nu har jag tränat mycket trav men han är fortfarande lite osäker. Kan han han ha blivit passtaktig för att jag tränat traven mer? Hur kan man träna honom för att han ska gå i en renare tölt? Några bra övningar? Skulle även behöva styrketräna honom lite men då behöver jag lite tips på vad man kan göra för övningar, klättra i skogen är ju en sak men vad kan man mer göra?
Oerhört tacksam för svar!:)

Sv: Passtaktig tölt

Hur har du tränat traven?
På lång tygel? ..eller i form?
Passtaktiga hästar har så mycket lättare att gå på bogarna och tappa all samling..
Därmed passtakt i tölten.

Senast ändrad av en moderator:

I början har jag låtit honom trava på långa tyglar men nu försöker jag trava honom i form. Varje gång jag har samlat honom så går han samlat ett litet tag men så fort han fattar att han går samlat så tappar han samlingen. Han är en häst som gärna testar gränser och vill göra allt på hans sätt. Vid två träningstillfällen har han gått helt rent hela tiden och sen har han varit passtaktig men lite tölt inslag ibland. Men när han väl går i tölt så är han väldigt flott och har en naturligt bra form. Jag har gjort så att jag försökt träna honom i kort kort tempo tölt för det är oftast då han går bäst. Satt först har jag ridit halvkort tempo och då har jag ökat på till ökat tempo tölt och då är han osäker sen har jag tagot ner honom fort till kort tempo och då blir det verkligen uppförsbacke känsla och då går han rent men efter ett par meter när han tycker att det här var tråkigt eller jobbigt så slår han om. Men gå på bogarna tycker jag inte att han gör faktiskt.

Har fått tips från min tränare..Att samla i skritten och sen fortsätta i tölt med mycke samling..och massa drivning..tror de e lätt att tappa samlingen när man tränar traven..

Okej tack för svaret. Är det nån annan som har nåt bra tips. Någon får gärna komma med tips om hur jag ska styrketräna honom.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 507
Senast: Ragdoll
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 482
Senast: valy
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka