Passtaktig tölt

Lona

Trådstartare
Jag har hand om en isis ett tag medan matte är på semester. Toppenhäst att rida, lyhörd och välriden, traven är klockren men tölten blir lätt lite passtaktig. Jag kan ju inte fråga ägaren och det är ett tag tills vår instruktör kommer ut, någon som har goda råd? Är mest van vid fyrgångare så det här med passtakt är nytt för mig.

Sv: Passtaktig tölt

det som jag brukar göra när hästen blir passaktig i tölten är att samla hästen och driva och göra halvhalter och driva igen och att man sätter sig ner lite mer än i vanliga fall, det brukar funka, eller att man tar galopp på hästen på plan mark och sedan sätter sig i tölt position.
Det brukar funka :)

Hästen blir passtaktig om den är lite låst eller om hästen inte sätter under sig ordentligt.
Jag brukar göra halt-tölt-halt-tölt, den övningen kan få hästen att sätta sig mer på bakdelen
Om hästen är låst så brukar jag gå in på en volt och flytta bakdelen

Hästen går för mycket på framdelen & är ej i balans.
Låt hästen gå på lösa tyglar i alla gångarter utom tölt & få honom att hitta balansen.
Ta tyglarna & gör lite lösgörande övningar, sen samla honom.
Viktigt är att samla energi i hästen innan man töltar iväg, driv och gör halvhalter.

*KL*
Tack för alla svar :)! Nu blir jag ju sugen att testa snarast. Jag har bara ridit honom ute i skogen/på vägar eftersom vår paddock för tillfället är oanvändbar men någonstans skall det väl gå att göra lite volter.
Är skänkelvikningar bättre ur denna aspekten än öppna/sluta?

(Tror för övrigt att det inte bara är jag, han är nog lite passig med matte också.)

*KL*
Tack för alla svar :)! Nu blir jag ju sugen att testa snarast. Jag har bara ridit honom ute i skogen/på vägar eftersom vår paddock för tillfället är oanvändbar men någonstans skall det väl gå att göra lite volter.
Är skänkelvikningar bättre ur denna aspekten än öppna/sluta?

(Tror för övrigt att det inte bara är jag, han är nog lite passig med matte också.)

Du bör göra både och eftersom skänkelvikning är lösgörande & öppna/sluta är samlande.
Detta kan du ju göra på en vanlig grusväg :)

Aha, det har jag inte hört förr:).

*KL*
Nu blir jag ju alldeles velig, jag rider vanligtvis lektion 1-2 ggr/mån och brukar ha "min" häst men nu får jag låna den här om jag vill, för att hitta rätt knappar, svårt beslut. Jag tror att man blir skickligare som ryttare om man rider lite olika hästar, samtidigt vill jag ju komma vidare med "min". I-landsproblem :)?

Glöm inte att BERÖMMA! Jag brukar göra så att om tölten blir oren antingen passatktig eller tretakig (galopptaktig) så samlar jag tills tölten är ren. Då slappnar ajg direkt av och låter hästen komma upp lite i tempo. Så fort den blir oren i tölten samlar jag igen tills den går rent, upp i tempo. Snart kommer hästen att fatta att så fort den går orent så får den jobba (samling). Går den kvar i den korrekta tölten så får den gå lite friare och lite snabbare.
I detta fall är ju tempoökningen berömmet då den slipper "jobba" lika mycket.

Lite svårt att förklara men hoppas någon fattade något ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
21
· Visningar
2 499
Senast: Tofs
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 868
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 234
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 887
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30